تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۷۶۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ثبات متغیر‌های اقتصادی، شرط توسعه و سلامت اقتصاد

‌می‌متالز - پوریا بختیاری، کارشناس اقتصادی گفت: روند توسعه اقتصادی و سلامت یک اقتصاد به سه متغیر مهم یعنی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی، شرایط سرمایه‌گذاری و حاکمیت اقتصادی کشور بستگی دارد. یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور ما نبود چشم‌انداز مطمئن از متغیر‌های اقتصادی است. اگر نرخ تورم همواره در عدد ۳۰ درصد ثابت باقی بماند، با وجود اینکه عدد بالایی است؛ اما می‌تواند تصمیمات اقتصادی را هدفمند کند.

به گزارش می‌متالز، پوریا بختیاری کارشناس اقتصادی با بررسی چشم‌انداز تورم کشورعنوان کرد: روند توسعه اقتصادی و سلامت یک اقتصاد به سه متغیر مهم یعنی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی، شرایط سرمایه‌گذاری و حاکمیت اقتصادی کشور بستگی دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور ما نبود چشم‌انداز مطمئن از متغیر‌های اقتصادی است. اگر نرخ تورم همواره در عدد ۳۰ درصد ثابت باقی بماند، با وجود اینکه عدد بالایی است؛ اما می‌تواند تصمیمات اقتصادی را هدفمند کند.

بختیاری عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سهام در تمامی دنیا از این حیث اهمیت دارد که فارغ از مباحث تورمی که موجب افزایش قیمت دارایی‌های یک کارخانه می‌شود، به دلیل ایجاد ارزش افزوده و مولد بودن آن، می‌تواند بازدهی‌های قابل توجهی را ارائه دهد. همانطور که اگر به روند چندین ساله بازار‌ها در ایران نیز نگاهی بیاندازیم، بازدهی بورس تهران قابل قیاس با دیگر بازار‌ها نیست.

او ادامه داد: در ایران طی چندین سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، شاهد طرح‌های توسعه‌ای قابل توجه، بروزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی و... نبوده‌ایم و این امری است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد.

به گفته بختیاری؛ تورم در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش قیمت دارایی‌های فیزیکی به نفع بورس عمل می‌کند، اما در بلندمدت از آنجا که مانع از سرمایه‌گذاری و طرح توسعه به دلیل ریسک‌گریزی افراد می‌شود، به بورس لطمه می‌زند با این حال به دلیل ساختار اقتصادی انحصاری - حمایتی کشور، بازار سهام همواره به عنوان یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری دیده می‌شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا بورس همواره با یک فاصله زمانی به روند‌های تورمی واکنش می‌دهد گفت: دلیل این اتفاق به ریسک‌های دوران تورم برمی‌گردد، زیرا سرمایه‌گذار ابتدا در شرایطی قرار دارد که بازار‌ها و قیمت‌ها متلاطم هستند و ترجیح می‌دهد که از ریسک دوری کند، اما به مرور که این روند رو به آرامش می‌رود و تورم نیز پایدار می‌ماند، فرصت سرمایه‌گذاری در سهام به دلایل ذکر شده بسیار بالا می‌رود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده