تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۳۰۷۷۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مشکل زیست محیطی فاز دوم معدن مس انجرد اهر برطرف شد

‌می‌متالز - نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مشکل زیست محیطی طرح توسعه فاز دوم معدن مس انجرد و رفع آن خبر داد.

به گزارش می‌متالز، احمد محرم زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه در برخی از معادن شهرستان اهر از سال‌های قبل سرمایه گذاری شده، اما تاکنون برای بهره برداری اقدامی نشده است.

وی ادامه داد: معدن، یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در اشتغال زایی در شهرستان نقش به سزایی ایفا کند و از سرمایه گذاران این معادن انتظار داریم در رفع موانع راه اندازی گام بردارند.

محرم زاده گفت: از ادارات خدمات رسان نیز انتظار داریم در سرمایه گذاری بخش‌های صنایع و معادن که منجر به اشتغال زایی می‌شود، سنگ اندازی نکنند و مجوز‌ها هم با رعایت الزامات محیط زیست و منابع طبیعی صادر شود.

وی همچنین ساخت سد کچری رود برای تأمین آب مورد نیاز شهرستان اهر را ضروری دانست و گفت: از مسئولان وزارت نیرو انتظار داریم احداث این سد را در اولویت قرار دهند و به عنوان نماینده مردم، تا تحقق آن پیگیر خواهیم بود.

معادن اهر آمایش می‌شوند

فرماندار اهر نیز از آغاز طرح آمایش معادن شهرستان خبرداد و گفت: در این طرح موانع، مشکلات، تعداد اشتغال زایی، امکانات موجود و سایر خدمات مورد نیاز احصاء و تصمیمات لازم اتخاد خواهد شد.

ابوالفضل غنی زاده بابیان اینکه معادن شهرستان اهر جهت توسعه به آب نیاز دارد، افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها لازم است برای تأمین آب مورد نیاز این معادن تدابیر لازم اندیشیده شود.

عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس «انجرد» در شهرستان اهر ۲۴ آذر ۱۳۹۱ آغاز شد و نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام‌های کشوری و استانی افتتاح شد.

کارخانه تولید کنسانتره معدن مس انجرد با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ٢٥٠٠ میلیارد ریالی بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

این طرح معدنی موجب تکمیل زنجیره ارزش در آذربایجان شرقی شده و در تأمین بخشی از کنسانتره مس پروژه کاتد مؤثر خواهد بود.

با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن مس انجرد شهرستان اهر، ذخیره آن به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

معدن مس انجرد از نوع کانسار‌های پرفیری بوده و به روش روباز استخراج می‌شود؛ با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این معدن، توسعه و احداث طرح‌های زنجیره کامل تولید مس از اهداف استراتژیک است.

معدن مس «انجرد» در شهرستان اهر در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در مرحله اول فعالیت خود برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم کرده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده