تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۳۰۷۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» گزارش می‌دهد:

تمرکز تجلی بر عناصر نادر خاکی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تجلی اظهار کرد: ما بیشتر در زنجیره فولاد سرمایه گذاری داشتیم، اما امروز به سمت عناصر نادر خاکی و لیتیوم در حرکت هستیم تا آرام آرام عمده سرمایه گذاری را به این سمت ببریم.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی علی اکبری» مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، اظهار کرد: شرکت در آذر ۱۴۰۰ پذیره نویسی داشته و ترکیب سهامداران شامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) ۵۶ درصد، چادرملو (کچاد) و گل گهر (کگل) هر کدام ۱۷ درصد و سایر سهامداران ۱۰ درصد سهم دارند.

تمرکز تجلی بر عناصر نادر خاکی

وی ادامه داد: شرکت تجلی اولین شرکت سرمایه گذاری به صورت پروژه محور است.

علی اکبری با اشاره به اقدامات انجام شده، بیان کرد: اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه گذاری بلندمدت شامل ابتدای سال سرمایه گذاری ۲۸۱۳ میلیارد تومان بوده و سرمایه گذاری در طی این مدت ۱۸۳۵ میلیارد تومان بوده و در پایان اسفند ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۴۰۱، ۷۹۰ میلیارد تومان در سرمد ابرکوه سرمایه گذاری کرده ایم که امسال هم افزایش خواهد یافت. همچنین در معدنکار باختر نیز ۴۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشتیم. فولاد کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان، سپهر تجلی ۱۶۰ میلیارد تومان، ستاره سیمین هرمز ۱۵۸ و بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران و اکتشاف تجلی ۶۹ میلیارد تومان و صبا امید غرب خاورمیانه ۳۱ میلیارد تومان بود که این ارقام در سال جاری افزایش پیدا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: ظرفیت فولاد سرمد ۶۰۰ هزار تن است و ۴۸ درصد سهم آن متعلق به شرکت تجلی است. این پروژه در سال ۱۴۰۳ به پیشرفت ۱۰۰ درصدی می‌رسد. آهن اسفنجی سرمد ابرکوه ۱.۲ میلیون تن است که پیشرفت تجمعی آن در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲ درصد بود. سهم ما در این طرح ۴۸ درصد است. تولید میلگرد فولاد سرمد در سال ۱۴۰۲ به ۴۵۰ هزار تن می‌رسد که ظرفیت اسمی را محقق می‌کند. لازم به ذکر است که کیفیت میلگرد سرمد ابرکوه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از لحاظ قیمت هم کاملا رقابتی و در بین ۵ شرکت برتر تولیدکننده میلگرد است.

تمرکز تجلی بر عناصر نادر خاکی

گندله سازی ۹۲۰ هزار تنی صبا امید غرب خاورمیانه در ابتدای سال ۱۴۰۳ به پیشرفت کامل می‌رسد که تجلی ۳۰ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. پروژه آهن اسفنجی فولاد کردستان به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن است که در پایان سال ۱۴۰۴ به پیشرفت ۱۰۰ درصدی می‌رسد و تجلی ۲۰ درصد سهم آن را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: شرکت فولاد شرق خراسان حدود ۳۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال ۱۴۰۳ پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره را به بهره برداری می‌رساند. تجلی ۳۵ درصد سهم این شرکت را در اختیار دارد. آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تنی ستاره سیمین تا پایان ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید و سهم تجلی از این مجموعه حدود ۶ درصد است که احتمال افزایش سهم تجلی نیز وجود دارد.

علی اکبری همچنین با اشاره به معدن مس جانجا اظهار کرد: این معدن بزرگ‌ترین معدن پس از شرکت ملی مس خواهد بود. شرکت تجلی ۵ درصد در این کنسرسیوم سهم دارد، در حال حاضر کار در این پروژه با مدیریت اصلی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) شروع شده است.

وی تصریح کرد: زغال سنگ گلندرود نیز در سال ۱۴۰۱، پیشروی آن ۴۳۷ متر بوده بود و برنامه ریزی شده تا پیشروی آن به ۱۳۰۰ متر برسد که استخراج از ۲۰ هزار به ۴۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و معدن شماره ۱۰ آن در جریان اخذ مجوز و آغاز کار‌های اصلی است.

شرکت معدنکار باختر ۴۰ درصد از سهام آن از سال ۱۴۰۱ در اختیار تجلی است. این شرکت علاوه بر کل معدنکاری و دانه بندی معادن صبانور، در حال حاضر در معدن جانجا هم برنده شده و تمامی ماشین آلات را در این معدن تجهیز می‌کند و تلاش دارد در فاز اول از ۲۰ میلیون تن سپس ۶۰ تا ۸۰ میلیون تن و در حدود ۵ تا ۶ سال آینده تا ۲۵۰ میلیون تن باطله برداری را در دستور کار دارد.

مدیرعامل شرکت تجلی بیان کرد: شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران نیز از دیگر شرکت‌های تجلی است که توانسته در زنجیره فولاد خود را مطرح کند. ۵۱ درصد سهم این شرکت متعلق به تجلی است. برنامه آن برای سال ۱۴۰۲ به نحوی است که فاصله زیادی با سود-زیان سال ۱۴۰۱ خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما با تشکیل سه گروه تخصصی کار را در حوزه اکتشاف و بهره برداری و استحصال داشتیم. این سه گروه شامل عناصر نادر خاکی، عناصر استراتژیک و پلی متال‌ها و فلزات رنگی می‌شود.

به گفته علی اکبری، این مجموعه ۷ محدوده را در اختیار گرفته است و ۲ محدوده گواهی کشف مونازیت دارد که شرکت دیگری در ایران این گواهی کشف را در اختیار ندارد. ذخیره این محدوده ۳۲ میلیون تن است که با توجه به اینکه کار‌های اکتشافی تکمیلی انجام شده ذخیره این معدن افزایش پیدا می‌کند که با تمام شدن کار‌های آن به صورت رسمی اعلام خواهد شد. همچنین کار‌های اکتشافی ۵ محدوده نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: بیشتر فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۱ در حوزه لیتیوم و عناصر همراه بود. ۳ فقره اکتشاف دریافت شده که مراحل آن در حال انجام است. طرح اکتشافات مقدماتی آغاز شده و تست آزمایشگاهی هم شروع شده است. بعد از مدتی متوجه شدیم در عناصر نادر خاکی، مجموعه‌هایی بودند که به دنبال دریافت اطلاعات ما بودند به همین دلیل به دنبال یک آزمایشگاه تخصصی هستیم تا اطلاعات نزد خود باقی بماند. همچنین تجلی ۱۲ معدن پلی متال و فلزات رنگی دارد.

علی اکبری تصریح کرد: ما بیشتر در زنجیره فولاد سرمایه گذاری داشتیم، اما امروز به سمت عناصر نادر خاکی و لیتیوم در حرکت هستیم تا آرام آرام عمده سرمایه گذاری را به این سمت ببریم.

وی با نگاهی به بازار بیان کرد: تقاضای فولاد تا سال ۲۰۳۰ با میانگین رشد ۱ درصد همراه است و این نوید خوبی است که نشان می‌دهد افزایش مصرف را شاهد هستیم.

علی اکبری با اشاره به اهمیت تولید ورق‌های الکتریکی گفت: شرکتی مشترک با فولاد مبارکه احداث شده که سهم تجلی ۳۲ درصد و سهم فولاد مبارکه ۵۱ درصد و ۱۷ درصد برای ایران ترانسفو که مصرف کننده اصلی ورق‌های الکتریکی است.

وی همچنین درباره بازار سرمایه و بورس گفت: خرید سهام شرکت تجلی توسط سهامداران در سال ۱۴۰۱ حدود ۹.۶ میلیارد سهم به ارزش ۱۴۶۱ میلیارد تومان بوده است. قیمت پایانی سهم تجلی در اول فروردین ۱۴۰۱ به میزان ۱۵۴.۵ ریال در بازار بوده، اما در ۱۶ خرداد ۲۵۶.۹ ریال بوده است. تغییرات قیمت ۱۰۲.۴ ریال بوده و تقسیم سود سال گذشته ۴ ریال بوده و امسال سود تقسیمی ۲۰ برابر سال گذشته می‌باشد وجمع بازده ۱۰۲.۸ ریال که حدود ۶۶.۴ درصد بازدهی داشته است که نزدیک به شاخص کل است. ارزش معاملات سهام تجلی در ردیف پنجم قرار دارد. تعداد سهام معامله شده با ۱۷ میلیون در ردیف اول قرار دارد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

فایل ارائه دکتر «مرتضی علی اکبری» در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

عناوین برگزیده