تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۰۷۸۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ذخایر بین‌المللی روسیه در یک هفته حدود ۲ میلیارد دلار افزایش یافت

‌می‌متالز - روسیه علی رغم فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های غرب، به افزایش ذخایر ارزی و طلای خود ادامه داده است.

به گزارش می‌متالز، روسیه علی رغم فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های غرب، به افزایش ذخایر ارزی و طلای خود ادامه داده است.

بانک مرکزی روسیه در آخرین گزارش خود اعلام کرد که دارایی‌های این کشور تا ۱۶ ژوئن به ۵۸۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس محاسبات این بانک، حجم ذخایر بین المللی روسیه در هفته ۹ ژوئن ۱.۸ میلیارد دلار یا ۰.۳ درصد افزایش یافته که دلیل عمده آن "تجدید ارزیابی مثبت بازار" بوده است.

پس از عبور از ۶۰۰ میلیارد دلار در ماه آوریل، این ذخایر در ماه می‌با ۱.۹۵ درصد یا ۱۱.۶ میلیارد دلار کاهش به ۵۸۴.۱ میلیارد دلار رسید.

این ذخایر در ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ به رکورد تاریخی ۶۴۳.۲ میلیارد دلار رسید، اما در طول سال گذشته ۸.۴ درصد کاهش یافت و در ۱ ژانویه ۲۰۲۳ به ۵۷۷.۵ میلیارد دلار رسید.

تقریباً نیمی از ذخایر بین‌المللی روسیه در خارج از این کشور توسط بانک‌های مرکزی کشور‌های غربی در مارس سال گذشته به عنوان بخشی از تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین بلوکه شد.

بر اساس این گزارش، دارایی‌های باقی مانده شامل طلا و ارز خارجی و همچنین یوان چین در داخل این کشور نگهداری می‌شود.

اتحادیه اروپا ماه هاست که در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده از دارایی‌های بلوکه شده روسیه برای بازسازی اوکراین پس از جنگ بوده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پیش از این در هفته جاری میلادی گفت که قصد دارد یک پیشنهاد قانونی در مورد انتقال این دارایی‌ها به اوکراین قبل از تعطیلات تابستانی این کمیسیون در ۲۵ ژوئیه ارائه کند.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران هشدار می‌دهند که این اقدام "خطرناک" می‌تواند اعتبار سیستم بانکی اتحادیه اروپا و همچنین ارزش یورو را کاهش دهد.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، روز سه‌شنبه طی اظهاراتی تأکید کرد که اگر دارایی‌های روسیه مصادره شود و این تصمیم بعداً در دادگاه به چالش کشیده و لغو شود، این یک فاجعه دیپلماتیک و اقتصادی خواهد بود.

مسکو اقدامات اتحادیه اروپا برای بلوکه کردن دارایی‌های روسیه و برنامه‌های این اتحادیه برای مصادره آن‌ها را محکوم کرده و از آن به عنوان سرقت یاد می‌کند و نسبت به اقدامات تلافی جویانه نیز هشدار داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده