تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۸
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۷۹۱۴
سرویس خبر : انرژی

رتبه «آریاساسول» در بازار پتروشیمی‏‏

‌می‌متالز - شرکت پتروشیمی آریاساسول در سال ۱۴۰۱ به میزان ۶۵۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرد که بیش از اهداف شرکت بوده است. این شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ با ارزش بازار ۱۶۱‌هزار میلیارد تومان رتبه ۱۳ بازار سهام را از آن خود کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت پتروشیمی آریاساسول با عرضه اولیه در هفتم خردادماه ۹۹ با ارزش بازار ۳۰‌هزار میلیارد تومان رتبه ۳۹ را در بازار سرمایه کسب کرد. این شرکت در پایان سال ۹۹ با ارزش بازار ۸۲‌هزار میلیارد تومان رتبه ۲۲ و در پایان سال ۱۴۰۰ با ارزش بازار ۱۰۵‌هزار میلیارد تومانی رتبه ۱۶ را کسب کرد.

بر اساس آمار ارائه شده شرکت پتروشیمی آریاساسول در سال گذشته با رشد ۳درصدی درآمد فروش، رکورد ۲۷‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد.

درآمد‌های عملیاتی شرکت در چند سال اخیر بخش اعظمی از ارزآوری کشور به عهده شرکت‌های پتروشیمی بوده است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت پلیمر آریاساسول در سال ۱۴۰۱، ۲۷‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و سود ناخالص شرکت ۱۰‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد حاشیه سود ۳۹ درصدی محقق شده و سود خالص شرکت ۱۱‌هزار میلیارد تومان بوده است.

آریاساسول در سال ۱۴۰۱ با تولید ۹۷۲‌هزار تن اتیلن، ۳۵۱‌هزار تن پلی اتیلن متوسط و سنگین، ۳۶۹‌هزار تن پلی اتیلن سبک و ۹۲‌هزار تن سی تری پلاس و در مجموع یک میلیون و ۷۸۴‌هزار تن محصول، ۶۵۰ میلیون دلار ارز را به سامانه نیما تزریق کرد که این عدد از تعهد شرکت در این بخش بیشتر بود.

بازدهی بالاتر از شاخص بورس

بازدهی این شرکت به مراتب بالاتر از شاخص کل بوده است به گونه‌ای که بازدهی شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۱، ۴۳درصد بوده و شرکت توانست بالاتر از این شاخص، بازده ۶۵ درصدی را محقق کند.

شرکت آریاساسول در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۸۴‌هزار تن محصول در تولید کرد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۹۵۹‌هزار تن تولید خواهد داشت که افزایش ۱۷۵‌هزار تنی و ۱۰ درصدی رقم خواهد داشت.

فروش محصولات آریا در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۴‌هزار تن بود و برای سال ۱۴۰۲ این عدد یک میلیون و ۱۹۱‌هزار برآورد شده است که با رسیدن به عدد مورد اشاره رکورد ادوار آریا شکسته خواهد شد. با رسیدن به رکورد مورد اشاره شرکت آمار ۱۰‌درصد فروش بیشتر را به دست خواهد آورد و با این اوصاف به لحاظ تناژ فروش محصول با افزایش ۱۰۷‌هزار تنی به کار خود ادامه خواهد داد.

شرکت آریاساسول طرح‌های جدید خود را با هدف سودآوری ۱۱۰ میلیون دلاری خواهد داشت. یکی از طرح‌های جدید شرکت؛ طرح ۳۰۰‌هزار تنی پلی اتیلن آریاساسول است که ۲۰۰‌هزار تن اتیلن آن از اتیلن تولیدی مجتمع و ۱۰۰‌هزار تن از خارج از مجتمع تامین می‌شود.

طرح دیگر این شرکت برنامه ریزی پروژه جداسازی ۱۶۵‌هزار تن+C ۳ است که ۱۰۰‌هزار تن آن از محصولات مجتمع و ۶۵‌هزار تن از بیرون از مجتمع تامین می‌شود. گفته می‌شود ماحصل تکمیل این طرح ها، افزایش سالانه ۱۱۰ میلیون دلاری سودآوری شرکت از سال ۱۴۰۳ تحقق خواهد یافت.

از جمله عوامل افزاینده و کاهنده سود شرکت آریاساسول، کاهش نرخ اتان و افزایش نرخ تسعیر ارز از عوامل فزاینده و کاهش نرخ فروش جهانی محصولات، افزایش نرخ سرویس‌های جانبی و الزامات قوانین مالیاتی و بودجه و توقف ۱۲۲ روزه واحد اتیل بنزن و استایرن منومر شرکتی که از آریاساسول خوراک دریافت می‌کند و تعمیرات خط لوله آب GRP از عوامل کاهنده سود در بیرون از شرکت بوده اند.

افزایش فروش مستقیم و کسب حاشیه سود بیشتر نسبت به فروش از طریق کارگزاری ها، تولید و فروش حداکثری، تعویض خط لوله خنک کننده، برنامه ریزی برای فروش اتیلن مازاد تا بهره برداری از واحد جدید، درآمدزایی از طریق مرکز نوآوری و دانش‌بنیان شرکت با تجاری سازی دانش فنی موجود در مجموعه، اجرای پروژه احداث کوره دهم واحد الفین برای پایداری تولید از اقدامات سال‌جاری شرکت برای افزایش سودآوری است.

از دیگر برنامه‌های سال‌جاری شرکت، استمرار تولید و فروش حداکثری پایدار، ثبت بالاترین رکورد تولید و فروش در تاریخ شرکت، تولید گرید‌های جدید محصولات پلیمری، شناسایی بازار‌های جدید صادراتی در حد فروش مستقیم، استمرار فعالیت‌های شرکت همسو با حفظ محیط‌زیست و مسوولیت‌های اجتماعی و توسعه مرکز نوآوری و دانش بنیان آریاساسول از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ این شرکت است که توسط مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول پیگیری می‌شود.

رشد ۱۶درصدی فروش آریاساسول

شرکت در نخستین ماه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۶‌هزار میلیارد ریال فروش داشته که این رقم نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۵‌درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش منتشر شده «آریا» در سامانه کدال، این شرکت ۱۷۵‌هزار تن انواع محصول در فروردین سال ۱۴۰۲ تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸درصدی را نشان می‌دهد، همچنین مقدار فروش فروردین «آریا» معادل ۸۸‌هزار تن بوده که ۱۶‌درصد رشد نسبت به فروردین ۱۴۰۱ داشته است.

همچنین «آریا» در ماه اردیبهشت ۱۷۴‌هزار تن انواع محصولات تولید کرده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته با رشد ۶ درصدی همراه بوده است. همچنین «آریا» در اردیبهشت اقدام به فروش ۱۰۷‌هزار تن محصولات خود کرده که نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ با رشد ۲درصدی همراه بوده است، میزان فروش اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته یعنی فروردین نیز با ۲۱‌درصد رشد همراه بوده است. لازم به ذکر است مقدار فروش تجمیعی آریا در دو ماه اول سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۸‌درصد رشد داشته است، مبلغ عالی فروش «آریا» طی ماه اردیبهشت ۳۱‌هزار میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که مبلغ فروش اردیبهشت آریا نسبت به ماه گذشته ۲۰‌درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸‌درصد رشد داشته است.

آریاساسول اولین شرکت در سال‌جاری برای واریز سود سهامداران بوده است مجمع عمومی عادی سالانه آریا در ۲۸ فروردین ماه برگزار و سود نقدی۷.۵۶۰ ریالی در آن تصویب شد. این شرکت افزون بر اینکه در سال ۱۴۰۲ نخستین شرکتی است که اقدام به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی ۱۴۰۱ و برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام کرده، نخستین شرکتی است که در سال ۱۴۰۲ سود نقدی عملکرد سال مالی ۱۴۰۱ را پرداخت کرده است.

این مجموعه در سال گذشته موفق به توسعه یکی از گرید‌های خود شد که بر اساس خودکفایی در تولید آن سالانه ۱۵ میلیون دلار صرفه جویی حاصل خواهد شد و نام کشورمان را به جمع دو کشور تولیدکننده این گرید اضافه کرد. این موضوع در سال پیش رو نیز به جد پیگیری خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسعه ۳ گرید جدید در برنامه‌های شرکت است. بر اساس مذاکرات اخیر در حاشیه نمایشگاه روس پلاست به‌زودی توافقات قابل‌توجهی در زمینه یک گرید جدید و موثر حاصل خواهد شد که زمینه‌ساز ارزآوری برای کشور خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده