تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۷۹۲۳
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

کاهش قیمت جهانی قراضه فولادی

‌می‌متالز - با توجه به داده‌های منتشر شده، قیمت جهانی قراضه فولادی به دلیل توقف فعالیت در بازار و پویایی منفی در بازار فولاد، افت کرده است.

به گزارش می‌متالز، قیمت جهانی قراضه فولادی در هفته منتهی به روز جمعه (۲۳ ژوئن) تحت فشار کاهش تقاضا و کاهش قیمت فولاد دوباره شروع به کاهش کرد. بویژه بررسی‌ها نشان می‌دهد جو نا آرام منفی در بازار‌های فولادی ترکیه و آمریکا در هفته گذشته مشاهده شده است.

فعالان بازار نیز اعلام کردند بازار چین در حال خارج شدن از روند عمومی است، زیرا فولادسازان این کشور فعالانه مواد خام را قبل از تعطیلات خریداری می‌کنند.

شکل زیر قیمت ضایعات آهن در بازار‌های ترکیه، چین و ایالات متحده را در هفته ۱۳ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

کاهش قیمت جهانی قراضه فولادی

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ترکیه

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت قراضه فولادی نوع HMS ۱/۲ در ترکیه برای هفته ۱۳ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳ در محدوده ۳۷۸ تا ۳۸۲ دلار در هر تن بود. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی ترکیه در هفته منتهی به روز جمعه (۲۳ ژوئن) در مقایسه با هفته قبل حدود ۲ درصد یا ۸ دلار در هر تن کاهش یافت. همچنین باید توجه داشت که قیمت مواد اولیه در ترکیه پس از رشد سه هفته‌ای به قیمت اعلام شده در فصل پاییز بازگشت.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند بازار قراضه فولادی ترکیه در هفته گذشته در میان کاهش تقاضا برای مواد خام در میان فولادسازان داخلی به تدریج در حال کاهش بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان محصولات فولادی به دلیل کاهش تقاضای داخلی برای فولاد، دور از بازار بوده و فعلا حالت انتظار و مشاهده را انتخاب کرده اند.

باید توجه داشت که فولادسازان مستقر در ترکیه با وجود کاهش قیمت‌ها از سوی تامین کنندگان، حجم بالایی از مواد اولیه را خریداری نکردند، زیرا منتظر تصمیمات نهایی بانک مرکزی در مورد سیاست‌های اعتباری بودند.

در این میان معامله گران گزارش دادند فروش محصولات فولادی در میان کاهش قیمت قراضه فولادی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده کاهش یافته است. باید توجه داشت که اکنون مصرف کنندگان نهایی محصولات فولادی منتظر کاهش قیمت مواد اولیه در ترکیه خواهند بود تا محصولات نهایی را با قیمت‌های بهتر دریافت کنند. باید توجه داشت که تقاضای صادراتی نیز به دلیل قیمت‌های غیر رقابتی پایین می‌باشد.

به نقل از برخی تاجران، در حال حاضر بازار قراضه فولادی ترکیه به تصمیم بانک مرکزی در خصوص نرخ سود و واکنش بازار ارز به این تغییرات بستگی دارد. همچنین باید توجه داشت که تقاضای داخلی برای محصولات فولادی و تجارت مواد اولیه برای تولید آن به تصمیم بانک مرکزی بستگی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون، تولید کنندگان و مصرف کنندگان مستقر در ترکیه احتیاط در فعالیت‌های تجاری را انتخاب کرده اند.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده

فعالان بازار در روز جمعه (۲۳ ژوئن) اعلام کردند در بازار ایالات متحده در هفته ۹ تا ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳، قیمت قراضه فولادی در محدوده ۳۶۵ تا ۳۶۸ دلار در هر تن بود. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته حدود ۱ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، در عین حال قیمت پیش بینی شده برای قراضه فولادی در بازار ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۳ ژوئن در محدوده ۳۵۸ تا ۳۶۱ دلار در هر تن می‌باشد.

در این میان معامله گران در روز جمعه (۲۳ ژوئن) گزارش دادند قیمت قراضه فولادی ایالات متحده پس از چندین هفته رشد، تحت حمایت فعالیت در بازار ترکیه، به روند نزولی بازگشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار با ضعیف‌تر شدن قیمت فولاد و عرضه زیاد مواد اولیه وارد معاملات ژوئن شد، بنابراین انتظارات فعالان بازار برای کاهش قیمت قراضه فولادی تایید شده است.

علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار‌های اصلی صادرات ایالات متحده، تقاضا برای قراضه فولادی نیز کاهش یافته و قیمت‌ها شروع به کاهش کردند که بر شکل گیری قیمت نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار چین

فعالان بازار در روز جمعه (۲۳ ژوئن) اعلام کردند قیمت قراضه فولادی در چین برای هفته ۱۳ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳، برای سومین هفته متوالی در میان فعالیت مثبت در میان شرکت‌های فولادی حدود ۱ درصد رشد یافت و به ۳۹۶.۲ دلار در هر تن رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته، تولید کنندگان داخلی محصولات فولادی به طور فعال مواد خام را قبل از تعطیلات جشنواره قایق اژد‌ها رزرو کردند.

به نقل از برخی تاجران، در هفته ۹ تا ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳، سطح استفاده از ظرفیت کارخانه‌های فعال در کوره‌های قوس الکتریکی در مقایسه با یک هفته قبل حدود ۲ p.p افزایش یافته که معادل ۵۰ درصد افزایش نسبت به هفته قبل می‌باشد.

در این میان معامله گران گزارش دادند میانگین روزانه تحویل قراضه فولادی به کلیه واحد‌های فولادی کشور چین در هفته گذشته با ۱۲.۲ درصد افزایش به ۴۴۸.۴ هزار تن و افزایش میانگین مصرف روزانه به میزان ۳.۵ درصد به ۴۷۲.۱ هزار تن افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، عرضه قراضه فولادی در میان فولادسازان چینی در هفته گذشته عرضه قراضه محدود بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته مواد اولیه کمتری با مصرف بیشتر وارد بازار شد و باعث افزایش قیمت قراضه فولادی شد. همچنین باید توجه داشت که عرضه قراضه فولادی از کاهش سرعت فرآوری قراضه فولادی در تابستان حمایت کرد که باعث کاهش عرضه در این دوره می‌شود.

بررسی قیمت قراضه فولادی در بازار اوکراین

اوکراین در ژانویه تا می ۲۰۲۳ صادرات قراضه فولادی را به ۷۷.۵ هزار تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات قراضه فولادی از اوکراین در ژانویه تا می ۲۰۲۳ حدود ۳.۱ برابر نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۳ ژوئن) اعلام کردند میزان تولید قراضه فولادی در اوکراین در ژانویه تا می ۲۰۲۳ به ۴۴۴.۳ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان تولید قراضه فولادی در مدت ذکر شده با کاهش ۳۳.۵ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران، بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه قراضه فولادی به کارخانه‌های فولادی مستقر در اوکراین در ژانویه تا می ۲۰۲۳ به ۳۴۵.۷ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان عرضه قراضه فولادی به کارخانه‌های فولادی مستقر در اوکراین در زمان ذکر شده حدود ۴۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده