تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۰۷۹۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه مطرح کرد:

ارتقای کیفیت اولویت اصلی نورد سرد فولاد مبارکه

‌می‌متالز - مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه گفت: «کیفیت» اولویت اصلی شرکت فولاد مبارکه است که در سال جاری از سوی مدیریت سازمان در دستور کار قرار گرفته است. البته از سال‌ها قبل بر ارتقای کیفیت نیز تمرکز کرده‌ایم، تاجایی‌که در سال گذشته و فروردین‌ماه امسال در خط تاندم هم‌زمان با رکورد کمّی، رکورد کیفی نیز داشتیم.

به گزارش می‌متالز، محسن استکی، مدیر محصولات سرد، طی مصاحبه‌ای چنین به سوالات پاسخ داد:

در مورد حوزه فعالیت خود توضیح دهید.

ناحیه نورد سرد از ۲۳ خط تولید و کارگاه مختلف تشکیل شده و مأموریت ویژه تأمین کلاف‌های صنایع مهم کشور را بر عهده دارد. محصولات سرد قسمتی از ناحیه نورد سرد است که شامل ۱۳ خط و ۳ کارگاه غلتک است. در این ناحیه خطوط اسیدشویی، بازیابی، نورد، باکس‌آنیلینگ و شست‌وشوی الکترولیتی وجود دارد که تولید محصولات سرد را بر عهده دارند.

دو خط اسیدشویی شماره ۱ و ۲ ورق گرم از نورد گرم تحویل می‌گیرند. در این بخش پس از اینکه با استفاده از اسید، اکسید آهن از روی سطح ورق برداشته شد، ورق برای عملیات نورد آماده می‌شود.

در نورد سرد دو خط نورد تحت عنوان خط تاندم پنج و دوقفسه‌ای وجود دارد که وظیفه آن‌ها تقلیل ضخامت است. در خط تاندم پنج‌قفسه‌ای بنا بر سفارش مشتری، در حال حاضر کاهش ضخامت ورق تا ۰.۴۴ میلی‌متر انجام می‌شود. خط نورد دو قفسه‌ای رفت‌وبرگشتی هم در این بخش وجود دارد که تا ۰.۱۸ میلی‌متر کاهش ضخامت انجام می‌دهد. کمترین ضخامتی که وارد این خط می‌شود ۱.۵ میلی‌متر است.

خط قلع‌اندود یکی از بخش‌های زیرمجموعه نورد سرد است که در ادامه فرایند خط نورد دو قفسه‌ای قرار دارد. در این خط، ورق موردنیاز کارخانه‌های تولیدکننده صنایع بسته‌بندی مواد غذایی تأمین می‌شود.

خط تاندم پنج‌قفسه‌ای با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در ماه، خطوط بعدی از جمله خطوط نهایی گالوانیزه و رنگی را تغذیه می‌کند. این خط تنها خط تاندم پنج‌قفسه‌ای کشور است و محصولات موردنیاز خودروساز‌ها و قطعه‌ساز‌ها را تأمین می‌کند و اهمیت ویژه‌ای دارد. بخشی از محصولات این خط به شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تحویل می‌شود تا در آن شرکت به ورق گالوانیزه خودرویی تبدیل شود.

با بهبود کمی و کیفی خط تاندمیل می‌توان تنوع محصولات را افزایش داد. در این باره توضیح دهید.

سیاست کلان مدیریت فولاد مبارکه حرکت به سمت تنوع محصولات و تولید محصولات ویژه است؛ تاجایی‌که به‌طورکلی در سال گذشته در فولاد مبارکه ۱۴ محصول جدید و به‌طور مشخص بیش از ۸ گرید جدید در نورد سرد تولید شد. تولید گرید ویژه در خط نورد سرد و تاندم ملاحظات فنی خاص خود را دارد. در هر حال دانشی که طی این سال‌ها در فولاد مبارکه و بین کارکنان فولاد نهادینه شده است در این زمینه راهگشاست.

در زمینه کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصارف در نورد سرد چه اقداماتی انجام شده است؟

در ناحیه نورد سرد، کمیته انرژی متشکل از کارکنان ناحیه و متخصصان این حوزه‌ها تشکیل شده است. در این کمیته تصمیم‌گیری‌ها و تعریف پروژه‌ها برای کاهش و بهینه‌سازی مصارف انرژی انجام می‌شود. یکی از این پروژه‌ها نوسازی (ریومپ) خط تاندم است که در تیرماه انجام می‌شود. فاز اول این پروژه بهینه‌سازی خطوط است. بخش دیگر مربوط به نوسازی سیستم فرسوده هیدرولیک است. اقدام بعدی در این فرایند پروژه کاهش مصرف آب است که پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است. پروژه کاهش مصرف گاز متان در نورد سرد نیز نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

برای افزایش کیفیت محصولات چه پروژه‌هایی تعریف شده است؟

«کیفیت» اولویت اصلی شرکت است که در سال جاری از سوی مدیریت سازمان در دستور کار قرار گرفته است. البته از سال‌ها قبل بر ارتقای کیفیت نیز تمرکز کرده‌ایم، تاجایی‌که در سال گذشته و فروردین‌ماه امسال در خط تاندم هم‌زمان با رکورد کمّی، رکورد کیفی نیز داشتیم.

درباره خط نورد دوقفسه‌ای توضیح دهید.

در خط دوقفسه‌ای، محصولات با ضخامت کم و قلع‌اندود را تولید می‌کنیم. این خط اولین خط نورد دوقفسه‌ای رفت‌وبرگشتی در دنیا بود که محصولات با ضخامت کم تولید می‌کرد و در واقع اولین تجربه بود. خوشبختانه از آن سال‌ها تا به امروز هم به‌خوبی کار می‌کند. محصول قلع‌اندود محدود است و در فولاد مبارکه هم همین یک خط برای تولید محصول موردنیاز قلع‌اندود وجود دارد. باید اعلام کنیم که در این بخش بدون افزودن هیچ بهینه‌سازی کلان در پی افزایش ظرفیت تولید خط هستیم. همچنین طرح‌های مبتنی بر دانش را در دستور کار داریم که دستاورد‌های بزرگی را برای شرکت در پی خواهد داشت.

استفاده از توان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی‌های جدید دارد؟

در نورد سرد بیش از ۱۵ پروژه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است که خوشبختانه برخی از آن‌ها به نتیجه رسیده و از این جهت که از مطالعه طرح شروع شده و به ساخت و نصب و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز تجهیز منتهی شده‌اند، بسیار ارزشمند است.

در پی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، دستاورد‌های ارزشمند دیگری هم به بار نشسته که به‌عنوان مثال، می‌توان به نصب دوربین باکیفیت جهت عکس‌برداری از خروجی محصول اسیدشویی اشاره کرد. همچنین برای پردازش تصویر نیز با یک شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری هستیم. علاوه بر این، ساخت بتن ضداسید را در برنامه داریم و این موضوع را از طریق شرکت‌های توانمند پیگیری می‌کنیم. از سوی دیگر، پروژه‌ای را در خط اسیدشویی برای مکش بخارات با شرکتی دانش‌بنیان پیش می‌بریم.

درباره توسعه ورق‌های رنگی و افزایش توان تولید توضیح دهید.

حدود ۱۵ هزار تن از خروجی تاندم به خطوط گالوانیزه رنگی در نورد سرد سرازیر می‌شود و در فرایند تولید، به ورق گالوانیزه و رنگی تبدیل می‌شود. ورق‌های رنگی در تولید لوازم‌خانگی صنایع ساختمانی کاربرد دارند. خوشبختانه در بخش رنگی توسعه‌هایی تعریف شده که ارتقای کیفیت را در پی داشته است. مدیریت شرکت با توجه به نیاز روزافزون صنایع پایین‌دست به ورق رنگی، احداث یک خط رنگی جدید را در دستور کار قرار داده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده