تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۰۷۹۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پایان بورس امروز ۴ تیر ۱۴۰۲/ شارژ دلاری بازار سهام

‌می‌متالز - بورس تهران امروز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و صعودی شد. به نظر می‌رسد بازار سهام سیگنال دلاری روز گذشته را دریافت کرده باشد؛ چرا که امروز نیز اغلب سهم‌های صعودی، نماد‌های دلارمحور بوده‌اند و سهام ریالی عموما افت را تجربه کردند.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته اعلام شد نرخ دلار محاسباتی قیمت پایه فرآورده‌های نفتی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان سامانه نیما به محدوده ۳۸ هزار تومان یعنی قیمت دلار حواله مرکز مبادله رسیده است. به این ترتیب قیمت دلار پایه فرآورده‌های ویژه نفتی با ۳۰ درصد افزایش به قیمت تعادلی خود نزدیک شده است.

در همین حال قیمت دلار بازار آزاد نیز دو روز است در محدوده ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کند و امروز نیز خود را به نیمه این کانال نزدیک کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت بازار سهام امروز با سوخت دلار شارژ شده بود. اگر چه هنوز تا روز‌های رونق فاصله زیادی دارد.

امروز همچنین نماد‌های ریالی بازار سهام منفی بودند. به ویژه این روند در نماد‌های بانکی مشهود بود که می‌توان آن را به اخبار مربوط به بازگشت نام ایران به فهرست سیاه FATF مرتبط دانست.

پایان بورس امروز ۴ تیر ۱۴۰۲/ شارژ دلاری بازار سهام

عملکرد شاخص‌ها

به این ترتیب و بر اساس آنچه از وضعیت بازار و سیگنال‌های دریافتی بورس گفته شد، نماگر بازار سهام امروز روندی صعودی داشت و توانست ۲۷ هزار پله بالا رود تا در نهایت با رشد ۱.۲۵ درصدی، در ارتفاع دو میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۳۲ واحدی قرار گیرد.

امروز شاخص هم‌وزن نیز صعودی بود و با رشد هفت هزار و ۲۹۱ واحدی معادل ۰.۹۸ درصد بالا رفت و به سطح ۷۵۰ هزار و ۲۵۲ واحد رسید.

شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب با رشد ۱.۱۷ درصد، ۱.۴۱ درصد و ۱.۰۷ درصدی روبرو بود. گفتنی است امروز نماگر شاخص کل فرابورس هم ۲۲۸ واحد بالا رفت و به سطح ۲۸ هزار و ۴۶ واحد رسید.

اثربخشی نماد‌ها در رشد شاخص

امروز نماد‌های کگل، شپنا، کچاد، شبندر، نوری، تاپیکو و شتران بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. کگل به تنهایی، شاخص کل را بیش از چهار هزار واحد بالا برد. در همین حال، شهر، وبملت، شپنا، سصفها، شتران، وتجارت و خودرو پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورسی بودند.

در فرابورس هم نماد‌های آریا، وسپهر، شاوان، شراز و فرابورس بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های فجهان و هرمز بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل این بازار داشتند. در همین حال عالیس، زفجر، فرود، دی، کرمان، نیان و فرابورس پرتراکنش‌ترین نماد‌های فرابورسی بودند.

ارزش معاملات

امروز بازار سهام شاهد معاملاتی به ارزش هفت هزار و ۸۴۲ تومان در بخش سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم بود. به این ترتیب ارزش معاملات خرد نسبت به روز شنبه اندکی افزایش داشت. در همین حال حجم معاملات نیز به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم رسید که نسبت به روز گذشته رشد نشان می‌دهد.

در همین حال بازار سهام امروز شاهد خروج ۱۹۱ میلیارد تومان پول حقیقی بود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده