تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۰۷۹۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تولید صنعتی در کردستان ۵.۵ درصد رشد کرد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بر اساس آمار‌ها در سال گذشته تولید در حوزه صنعت استان ۵.۵ درصد و در معدن هم ۳ درصد رشد کرده است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران استان کردستان به مناسبت دهه تولید و تجارت در سنندج اظهار کرد: میانگین رشد تولید در سال گذشته در حوزه صنعت کشور هشت درصد و معدن هم ۲ درصد بوده است.

وی افزود: دغدغه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر مسائل اقتصادی و تولید بوده است و ما به عنوان مجموعه صمت برنامه ریزی‌هایی در قالب تحقق شعار سال هدفگذاری کردیم.

وی اضافه کرد: مساله تولید علاوه بر رشد اقتصادی در هر منطقه‌ای باعث افزایش درآمد سرانه و رفاه عمومی می‌شود لذا ضرورت و اهمیت فلسفه تولید برای ما بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه همه واحد‌های تولیدی ملزم به اظهار تولید در سامانه توسعه تجارت هستند، گفت: ۹۵ درصد واحد‌های تولیدی در این سامانه ثبت نام کرده اند لذا می‌طلبد در اسرع وقت پنج درصد باقی مانده نیز اقدام به ثبت اطلاعات خود در این سامانه کنند.

تولید صنعتی در کردستان ۵.۵ درصد رشد کرد

افتتاح ۶ طرح صنعتی در کردستان

خلیقی در این نشست به برنامه‌های دهه تولید و تجارت در استان هم اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت روز اصناف با حضور مس,ولان کشوری و استانی، برپایی نمایشگاه توانمندی اصناف و تجلیل از پیشکسوتان اصناف از جمله برنامه‌های این اداره کل در این دهه است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما در این دهه برگزاری تور خبری و بازدید خبرنگاران از واحد‌های صنعتی، معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان، معرفی پیشکسوتان حوزه تولید، نشست هم اندیشی تولید و تجارت و افتتاح ۶ پروژه صنعتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: یکی از این طرح‌ها تولید برق ۴۸ مگاواتی شرکت پتروشیمی کردستان است که از این میزان ۳۷ مگاوات مصرف داخلی آن‌ها و مابقی را در اختیار استان قرار می‌دهند.

فعالسازی ۲۶ واحد راکد صنعتی در استان

خلیقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۷ واحد صنعتی در استان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۶۶۶ واحد معادل ۶۵ درصد فعال، ۱۹۹ واحد معادل ۲۰ درصد مجموع واحد‌های استان نیمه فعال و ۱۶۲ واحد هم غیرفعال است.

وی ادامه داد: ۱۲ کارخانه آردسازی در استان داریم که ۱۱ واحد آن فعال و با ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، بنابراین برای استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت باقی مانده آن‌ها پیگیر ورود موقت گندم به آن‌ها و انجام صادرات آن هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ازفعالسازی ۲۶ واحد راکد صنعتی در استان خبرداد و یادآور شد: برای فعالسازی واحد‌های راکد هم، چون ذوب آهن قروه اقدام کردیم و این واحد در هر چهار فاز آغاز بکار خواهد کرد که فاز نخست آن شامل فرومنگنز که پیش زمینه تولید فولاد است در اواخر شهریور امسال به بهره برداری می‌رسد.

خلیقی بیان کرد: مجموعه فروآلیاژ قروه برای راه اندازی این واحد چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و برای ۲ هزار نفر هم اشتغالزایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: مهمترین دلایل غیرفعال بودن ۱۶۲ واحد صنعتی استان نبود بازار فروش، وجود محصولات جایگزین، عدم توان رقابت و مسائل مالی و مدیریتی است.

پروانه بهره برداری ۱۶۷ واحد معدنی باطل شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود ۳۵۶ واحد معدنی در این استان، بیان کرد: از این تعداد ۱۸۶ واحد فعال، سه واحد در حال تجهیز و ۱۶۷ واحد غیرفعال است که بیشتر واحد‌های غیرفعال استان در حوزه مصالح ساختمانی بودند که پروانه بهره برداری آن‌ها باطل شده است.

خلیقی ادامه داد: هر سرمایه گذاری که در حوزه‌های صنایع و معادن استان قصد سرمایه گذاری داشته باشد بسته‌های سرمایه گذاری تهیه و در اختیار او قرار داده می‌شود.

وی یادآور شد: ۵۹۷ میلیون تن ذخیره قطعی ۱۸ گونه ماده معدنی در استان است که از این میزان ۱۴۰ میلیون تن آن سنگ آهن بوده که از این میزان ۵۱ میلیون تن آن بتازگی در شهرستان قروه پدیدار شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه بیشترین معادن استان به ترتیب در شهرستان‌های سقز با ۶۱ واحد، قروه و سنندج هر کدام ۵۹ واحد، بیجار ۴۵ واحد، دهگلان ۲۰ واحد ومریوان ۱۴ است، گفت: استان ما در ذخیره طلا رتبه دوم کشور و در تولید آن رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده