تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۰۷۹۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلوگیری از خروج ۲ میلیون یورو ارز از کشور با بومی‌سازی دستگاه بسته‌بندی محصولات پتروشیمی

‌می‌متالز - مدیرعامل یک گروه صنعتی گفت: بومی‌سازی دستگاه بسته‌بندی محصولات پتروشیمی در داخل کشور دو میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری می‌کند و اکنون در کشور شرکت‌ها به ۲۰ عدد از این دستگاه برای پروژه‌های خود نیاز دارند که حدود ۴۰ میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، حسین خطیبی، مدیرعامل یک گروه صنعتی امروز، ۳۱ خرداد ماه، در مراسم انعقاد قرارداد بومی سازی (طراحی و ساخت) تجهیزات خطوط بسته بندی واحد پلی پروپیلن شرکت پتروشیمی دهلران میان دو شرکت داخلی که در محل پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه‌های بسته بندی در انتهای خط واحد‌های محصولات پلیمری قرار دارند و وظیفه این دستگاه این است که مواد پتروشیمی را در بسته‌های ۲۵ کیلویی یا بزرگتر بسته بندی کرده تا این بسته‌ها وارد بازار یا صادر شود.

وی افزود: بومی سازی دستگاه بسته بندی محصولات پتروشیمی در داخل دو میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری می‌کند و اکنون در کشور شرکت‌ها به ۲۰ عدد از این دستگاه برای پروژه‌های خود نیاز دارند که حدود ۴۰ میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل یک گروه صنعتی بیان کرد: برای تولید ۲۰۰۰ کیسه در ساعت محصولات پتروشیمی به این تجهیزات خاصی نیاز داریم و تاکنون هیچ شرکتی در کشور این تجهیزات را تولید و بومی سازی نکرده بود و ساخت این دستگاه تنها در انحصار کشور‌های اروپایی با سابقه ۵۰ سال به بالا بود، اما با ساخت این تجهیزات بسته بندی ما برای این کشور‌ها رقیب محسوب می‌شویم. برای واحد‌های پلمیری کیفیت محصول اهمیت بسیاری دارد، بنابراین کیفیت این خط بسته بندی با برند‌های بزرگ اروپایی برابری می‌کند. در ساخت این تجهیزات کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای و جوانان نخبه کشورمان فعالیت کرده و تعدادی از اساتید دانشگاهی نیز در اجرای این طرح همکاری می‌کنند.

در ادامه عزیزی، مدیر بازرگانی و تدارکات شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی اظهار کرد: این تجهیزات دو درصد از هزینه‌های احداث واحد‌های پتروشیمی را به خود اختصاص داده است این خط بسته بندی با توجه به خاص بودن تنها در انحصار کشور‌های اروپایی و آمریکایی است، اما امروز برای اولین بار قرارداد بومی سازی این خط تولید با یک شرکت داخلی منعقد شد. ساخت این تجهیزات از خروج ارز یک درصدی پروژه جلوگیری می‌کند که برای صنعت کشور به خصوص صنایع پتروشیمی برگ برنده است.

وی افزود: با توجه به توافق‌های صورت گرفته زمان ساخت این تجهیزات در کشور بین ۴ تا ۶ ماه نسبت به سایر کشور‌های سازنده کمتر است. امید است، سایر تجهیزات مورد نیاز صنعت کشور که در خارج کشور تولید می‌شودنیز بومی سازی گردد.

در ادامه سید محمد علی غفاری زاده، مدیر عامل شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی اظهار کرد: منشور شرکت ما این است که در توسعه صنعتی کشور و ارتقا توان ساخت داخل همگام با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گام برداریم و به همین منظور در تلاشیم تا در اجرای پروژه‌ها نیز از توان داخل استفاده شود، در همین راستا امروز قرار دار مربوط به بومی سازی سیستم بسته بندی محصولات پتروشیمی به امضا رسید.

وی درباره استفاده از توان متخصصین داخلی افزود: پس از بررسی توانمندی متخصصیص داخلی و با توجه به اینکه برخی از تجهیزات واحد‌های پلیمری از کشور‌های خارجی تامین می‌شد، این قرارداد امضا شده است و این نقطه سرآغاز مسیری است که بسیار گسترده بوده و به تجهیزات اختصاصی دیگری در صنعت پتروشیمی ختم می‌شود.

در ادامه جواد جهانپور، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: طراحی و مطالعات اولیه این سیستم بسته‌بندی دو سال زمان برده و این خط بسته بندی با سرعت زیاد مواد پتروشیمی را با دقت بالا در ۲۰۰۰،۲۴۰۰ و ۲۸۰۰ کیسه در ساعت و در کیسه‌های ۲۵ کیلویی بسته بندی می‌کند.

وی افزود: از ویژگی‌های این خط کامل بسته بندی می‌توان به ساختاری بسیار قوی و ترکیب آن از دستگاه‌های مشابه خارجی اشاره کرد که در آن عمر قطعات بهبود یافته و نقاط مثبت تمام نمونه‌های خارجی در آن دیده می‌شود.

مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان درباره انحصار شکنی تولید این دستگاه بیان کرد: تا امروز نمونه مشابه داخلی این خط بسته بندی در کشور و منطقه وجود نداشته و امروز برای اولین بار این دستگاه به صورت کامل ساخته شده و ۴ خط از این دستگاه نیز در حال طراحی است.

وی درباره کاهش هزینه ساخت این دستگاه بسته بندی بومی سازی شده نسبت به نمونه مشابه خارجی بیان کرد: هزینه ساخت این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های بسته بندی محصولات پتروشیمی ساخت خارج، ۵۰ درصد کاهش دارد.

منبع: شهرآرا نیوز

عناوین برگزیده