تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۰۸۵۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ذوب روی اصفهان به دنبال سودآوری پایدار

‌می‌متالز - فلز روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس، چهارمین فلز پرمصرف در جهان به شمار می‌رود و ایران از نظر تولید شمش روی، رتبه ششم در آسیا را به خود اختصاص داده است؛ همین موضوع نشان از اهمیت صنعت روی در اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور دارد.

به گزارش می‌متالز، شرکت ذوب روی اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش روی در کشور، با تدوین و اجرای استراتژ‌های تاثیرگذار در راستای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، به دنبال سودآوری بیشتر و پایدار برای سهام‌داران خود و همچنین کشور است.

شرکت ذوب روی اصفهان در سال ۱۳۷۷ با هدف ایجاد ارزش‌آفرینی بیشتر و توسعه صادرات غیرنفتی کشور، در شهرستان فلاورجان واقع در استان اصفهان تاسیس شد. شمش روی، سرباره روی، کیک روی، کربنات و سولفور سرب، سبد محصولات متنوع این شرکت را تشکیل می‌دهند.

شرکت ذوب روی اصفهان در سال ۱۴۰۱ موفق به تولید هشت هزار و ۳۸۳ تن شمش روی، ۷۰۶ تن سرباره روی، هفت هزار و ۶۷۷ تن کیک روی، یک هزار و ۳۶۶ تن کربنات و سولفور سرب شد. همچنین مجموع تولید این مجموعه در سال ۱۴۰۱، ۱۸ هزار و ۱۳۲ تن انواع محصول و مجموع فروش داخلی و صادراتی شرکت، ۱۲ هزار و ۵۰۴ تن بوده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ (۱۰ هزار و ۶۷۷ تن) با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است. جمع میزان درآمد شرکت ذوب روی اصفهان در این مدت به هشت هزار و ۱۰۴ میلیارد و ۲۲۱ میلیون ریال رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ (پنج هزار و ۷۴۳ میلیارد و ۲۲۷ میلیون ریال)، با رشد ۴۱ درصدی همراه بوده است. گفتنی است که این شرکت ۹ درصد از کل تولید شمش روی کشور را به خود اختصاص داده است.

۵۵ درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان متعلق به شرکت باما، ۴۲ درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و ۳ درصد باقی‌مانده به بیمه مرکزی ایران تعلق دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر ارزش بازار شرکت ذوب روی اصفهان در بازار اول فرابورس با نماد «فروی»، از مرز ۱۷ هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

ذوب روی اصفهان، با اقتدار بر بلندای قله موفقیت

شرکت ذوب روی اصفهان با داشتن ۳۰۰ هزار نفر سهام‌دار در داخل و خارج از کشور، استراتژی‌های خود را در جهت نیل به اهداف مدنظر، حول محور ارزش‌آفرینی بیشتر برای سهام‌داران و ذی‌نفعان تدوین می‌کند. گفتنی است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و تنوع بخشیدن به منابع درآمدی، یکی از استراتژی‌های سازمان‌ها برای افزایش سود به شمار می‌آید. به همین دلیل این شرکت در اقدامی متفاوت با سایر رقبا، در زمینه سرمایه‌گذاری نگاهی بلندمدت داشته و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تحقیقاتی و عملیاتی در صنعت روی را در اولویت قرار داده است. البته لازم به ذکر است که شرکت ذوب روی اصفهان برخلاف شرکت‌های سرمایه‌گذاری، با انجام این اقدامات تنها به دنبال خریدوفروش سهام شرکت‌ها و سود آن‌ها نیست بلکه با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی همچون شرکت سوژمیران، شرکت تجاری و بازرگانی میناب، مجتمع سرب و روی انگوران، شرکت بهپوران صفه، شرکت کانی کربن طبس و کیمیا فراوران زرین، به دنبال تحقق اهداف بلند‌مدت است. از جمله این اهداف می‌توان به افزایش تولید و فروش، چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های مجموعه و رقابت‌پذیری همگام با حفظ و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی اشاره کرد. البته شرکت ذوب روی اصفهان با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مذکور و استفاده از توانمندی‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر بازاریابی، تامین پایدار مواد اولیه و فعالیت‌های تحقیقاتی، اهداف کلان دیگری همچون افزایش ارزش بازار شرکت، افزایش سرمایه سهام‌داران و کسب سود پایدار در بلندمدت را نیز دنبال می‌کند.

در این میان، افزایش قیمت مواد اولیه در صنایع فلزی می‌تواند یکی از چالش‌های سازمان‌ها در جهت دستیابی به اهداف خود محسوب شده و باعث کاهش حاشیه آن‌ها شود. در همین راستا سازمان‌ها باید استراتژی‌هایی مناسب برای خنثی کردن اثرات منفی این موضوع در پیش بگیرند. به همین دلیل شرکت ذوب روی اصفهان تمام سیاست‌گذاری‌های خود را در جهت کاهش قیمت تمام شده محصول اتخاذ کرده است. کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش بهره‌روی از کانی‌های کم‌عیار با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های به‌روز، توجه به مقوله بازیافت، استفاده حداکثری از کانی‌های معادن شرکت باما، کاهش آسیب‌های وارده به روند تولید به دلیل محدودیت‌های انرژی و کاهش هزینه‌های ثابت با ساخت یک نیروگاه برق ۱۰ هزار مگاواتی در داخل کارخانه، جایگزین کردن کوره‌های سوخت فسیلی با کوره‌های القایی الکتریکی و کاهش استفاده از مواد مصرفی و افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی، گوشه‌ای از اقدامات این مجموعه در جهت مقابله با چالش افزایش قیمت مواد اولیه بوده است. البته شرکت ذوب روی اصفهان با تعیین یک برنامه پنج ساله، در نظر دارد تا میزان سرمایه‌گذاری‌های خود در بهینه‌سازی فرایند‌های تولید را افزایش داده و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال صنعت روی، از توانمندی‌های آن‌ها بهره ببرد.

خوشبختانه شرکت ذوب روی اصفهان در کنار سیاست‌های کاهش بهای تمام شده محصول، با بهره‌گیری از تجربه و تخصص کادر مجرب خود و حمایت‌های فراوان هلدینگ باما، موفق شد بر چالش‌های مسیر تولید فائق آمده و میزان درآمد خود را در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته افزایش دهد. گفتنی است که شرکت ذوب روی اصفهان با ارز‌ش‌آفرینی ۳۰ میلیون دلاری در سال، نقش پررنگی در توسعه اقتصادی منطقه دارد و این مجموعه از طریق صادرات محصولات، موفق به افزایش حاشیه سود خود و تامین منابع ارزی، جهت واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌روز شده است. همچنین این شرکت ۷ درصد از کل صادرات شمش روی کشور را به خود اختصاص داده و محصولات خود را به کشور‌هایی نظیر هند، چین و امارات متحده عربی صادر می‌کند. لازم به ذکر است که فعالیت‌های شرکت ذوب روی اصفهان در یک نقطه متوقف نشده و در راستای تولید و سودآوری پایدار، اجرای پروژه‌هایی نظیر بازیابی روی و کبالت از کیک کبالت حاصل از تصفیه گرم، بازیابی نیکل از کیک نیکل حاصل از تصفیه سرد، بازیابی زغال از باطله کوره‌های ولز و حذف پرمنگنات و جایگزینی اوزون در فرایند لیچینگ در دستور کار آن قرار دارد.

آموزش، بخش جدایی‌ناپذیر

می‌توان گفت که نیروی انسانی یکی از عوامل دیگری است که نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان‌ها و بهبود کیفیت عملکر‌د آن‌ها دارد. همچنین نیروی انسانی با ارائه طرح‌ها و پیشنهاد‌های مختلف برای حل مشکلات، مسیر حرکت سازمان‌ها را هموار می‌کند؛ به همین دلیل کشور‌های صنعتی برای تحقق اهداف کلان خود، آموزش نیروی انسانی را در اولویت قرار می‌دهند. شرکت ذوب روی اصفهان نیز با توجه به این موضوع، همواره با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط نزدیکی داشته و امکان استفاده از پروژه‌های تحقیاتی شرکت را برای دانشجویان فراهم کرده است؛ البته این مجموعه با گرایش به محوریت جوان‌گرایی، به دنبال جذب افراد کارشناس از این مراکز است. چناچنه افراد پس از استخدام تمایل به ادامه تحصیلات داشته باشند، شرکت ذوب روی اصفهان شرایط را مهیا کرده و اگر پایان‌نامه آن‌ها مربوط به فعالیت‌های شرکت باشد، هزینه‌های آن را به طور کامل متقبل می‌شود. البته فعالیت‌های این شرکت در زمینه آموزش به این موارد محدود نشده و کماکان آموزش نیروی انسانی فعال در مجموعه، جهت ارتقای دانش و مهارت آن‌ها ادامه دارد. برگزاری دوره‌های آموزش ارگونومی کار، دوره اطفا حریق، آشنایی با عوامل زیان‌آور محیط کار، دوره‌های آموزشی انبارداری و… اهم فعالیت‌های شرکت ذوب روی اصفهان در این زمینه است. لازم به ذکر است که در کنار استفاده از نیروی تازه نفس، به‌کارگیری افراد شایسته برای این مجموعه در اولویت قرار دارد؛ به طوری که در زمینه استخدام، شرکت ذوب روی اصفهان آیین‌نامه جامعی را تنظیم و اجرای آن را در تمام بخش‌های کارخانه ملزم کرده است. تاییدیه کمیته استخدام، خویشاوند نبودن با مدیران شرکت و حتی هلدینگ، پذیرش در آزمون علمی و فنی ورودی، پذیرش در آزمایش‌های طبی و روان‌شناختی پیش از استخدام، بند‌هایی از این آیین‌نامه هستند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده