تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۰۹۰۶۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فروسیلیس ایران اعلام شد؛

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

‌می‌متالز - در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فروسیلیس که با حضور ۷۸ درصد سهامداران تشکیل شد که مبلغ ٢٥٦٠ میلیارد ریال سود قابل تقسیم اعلام شد و در نهایت سهامداران به دریافت ۶۴۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم رضایت دادند. همچنین ۹۰ در صد باقی مانده سود به افزایش سرمایه تخصیص داده خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمد علی کی پور مدیر عامل شرکت فروسیلیس در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت گفت: بودجه پیش‌بینی شده برای فروس در سال مالی ۱۴۰۲ بر اساس شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی و تجاری کشور و به تبع آن شرکت، رشد تورم و افزایش نرخ ارز در کنار میزان تولید پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در بودجه تنظیمی پیش‌بینی شده مقدار ۲۳،۰۰۰ تن مذاب فروسیلیسیم تولید که از این مقدار، ۷،۱۴۸ تن پودر میکروسیلیکا، ۲،۵۷۶ تن سرباره و ته پاتیل، ۱۹،۱۸۶ تن ذوب ریخته شده جهت تولید انواع فروسیلیسیم و ۱،۲۸۰ تن برای تولید فروسیلیکومنیزیم استفاده می‌شود.

کی پور ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از ۲۰،۹۷۰ تن ذوب ریخته شده، مقدار ۱۹،۱۳۷ تن دانه‌بندی‌های مختلف فروسیلیسیم تولید شود. همچنین در بخش منیزیم، مقدار دو هزار تن مذاب گرفته شده پیش‌بینی می‌شود که از این مقدار ۱،۷۸۲ تن انواع سایز‌های مختلف فروسیلیکومنیزیم تولید می‌شود. در پیش‌بینی هیات مدیره مبلغ بیش از ۱۳،۸۲۵ میلیارد ریال به عنوان فروش محصولات در سال ۱۴۰۲ برآورد شده که از این میزان معادل ۱۱.۴۴۲ میلیارد ریال به فروش داخلی و مبلغ ۲.۳۸۲ میلیارد ریال به فروش صادراتی تخصیص داده شده است.

وی در خصوص میزان تولید شرکت بیان کرد: فروسیلیکومنیزیم به ظرفیت سه هزار تن در سال تولید می‌شود که این محصول به شکل کلوخه‌ای و دانه‌بندی شده به رنگ خاکستری و نقره‌ای به فروش می‌رسد؛ لازم به ذکر است که از این میزان تولید شده حدود ۶ درصد منیزیم و ۴۵ درصد سیلسیم است. محصول فروسیلیکومنیزیم در صنایع ریخته‌گری برای تولید چدن‌های نشکن و در صنعت فولادسازی برای تصفیه فولاد‌ها کاربرد دارد که با دانه بندی‌های مختلف تولید می‌شود. از سایر محصولات شرکت می‌توان به فروسیلیسیم به ظرفیت تولید ۲۵،۰۰۰ تن در سال نیز اشاره کرد.

کی پور در ادامه در مورد کاربرد‌های فروسیلیسیم گفت: این محصول در کارخانه‌های فولادسازی و ریخته‌گری به عنوان اکسیژن زدا – جوانه‌زا و منبع تأمین سیلیسیم استفاده می‌شود؛ همچنین در تمام فولاد‌های ساده کربنی، کم آلیاژی و پرآلیاژی نیز کاربرد دارد. فروسیلیسیم علاوه بر تولید سایر فروآلیاژ‌ها که به روش سیلیکوترمی تولید می‌شوند، در تولید شمش نیز به عنوان عامل احیاکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل فروس افزود: سیلیسیم نقش عنصر آلیاژی در تولید فولاد‌های الکتریکی که در هسته ترانسفورمر‌ها و الکتروموتور‌ها استفاده می‌شود را دارد. همچنین از دیگر کاربرد‌های فروسیلیسیم میتوان به مواردی مانند اکسیژن زدایی در فولادسازی، عنصر آلیاژی در تولید فولاد و چدن، جوانه زدایی در ریخته‌گری چدن‌های خاکستری و ماده احیاء کننده در تولید سایر فروآلیاژ‌ها اشاره کرد. از دیگر محصولات شرکت پودر میکروسیلیکا به ظرفیت تولید ۶،۵۰۰ تن در سال است که محصول جانبی فرایند تولید فروسیلیسیم در کوره قوس الکتریکی است. پودر میکروسیلیکا خاصیت سوپر پوزولانی دارد و در بتن ریزی‌های مربوط به ساخت سازه‌های دریایی، سازه‌های با رده مقاومتی بالا و کلیه سازه‌هایی که در معرض حملات شیمیایی قرار دارند به خصوص یون کلر و سولفات کاربرد دارد. همچنین این محصول در صنایع راه‌سازی، تولید آسفالت‌های فوق مستحکم، صنایع پلیمر و نسوز، صنایع شیمیایی تولید کفپوش‌های اپوکسی و پلی اورتان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

محمد علی کی پور گفت: در سال مورد گزارش، شرکت فروسیلیس ایران به منظور حضور موثر در ذوب فلزات اقدامات به سزایی انجام داده که دستاورد‌های حاصل شامل اخذ مصوبه اعتباری تسهیلات و شروع عملیات اجرائی پروژه افزایش ظرفیت طرح توسعه، فروش صادراتی حدود ۱۶ درصد کل فروش و استفاده از مزایای آن، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری با همکاری دفتر فنی و برنامه‌ریزی تولید و نظارت مستمر بر روند فعالیت ها، تأمین قطعات یدکی و رزرو برای تجهیزات اصلی مورد نیاز جهت اطمینان و تثبیت تولید، تأمین حجم قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز داخلی و خارجی با توجه به شرایط خاص به وجود آمده در بازار مواد اولیه در سال جاری و انباشت جهت سال آینده، حفظ بازار صادرات با توجه به محدودیت‌های مربوط به تحریم و در آخر مختومه کردن پرونده‌های مالیاتی مربوط به سنوات قبل است.

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

کی پور در مورد دلایل تغییرات عمده اقلام سود و زیان شرکت را نسبت به سال قبل گفت: علت کاهش مبلغ فروش در سال جاری نسبت به سال قبل علیرغم افزایش نرخ فروش، بابت کاهش تولید به دلیل نقص فنی ترانس برق کوره در ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. همچنین افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته عمدتاً تحت تاثیر افزیش نرخ مواد اولیه، هزینه حامل‌های انرژی، سربار و همچنین نهاده‌های تولید بوده است. علاوه بر موارد ذکر شده علت افزایش در سایر در آمد‌های عملیاتی نسبت به سال قبل عمدتاً بابت سود تسعیر نرخ ارز و فروش ضایعات است. همچنین افزایش در سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی، در سال جاری نسبت به سال قبل، عمدتاً بابت سود سپرده‌های بانکی و سرمایه گذاری‌ها است.

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

مقدار فروش خالص در در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ و مقایسه آن با اطلاعات مشابه سال مالی قبل به شرح زیر است:

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

فروس ۹۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد

مدیر عامل فروس ریسک‌هایی را که شرکت متوجه آن است را مواردی چون، نیاز‌های مالی شرکت برای طرح‌های توسعه‌ای تولید فروسیلیسیم از ۲۵.۰۰۰ تن به ۵۰.۰۰۰ تن در سال و تأمین سرمایه در گردش دانست و افزود: با توجه به کیفیت مطلوب محصولات شرکت عمدتاً محصولات تولیدی بر اساس در خواست و سفارش مشتریان با آنالیز‌های مشخص تولید و چنان چه تغییری در آنالیز آن‌ها وجود داشته باشد، برگشت داده می‌شود. با توجه به صادرات محصول و قوانین و مقررات ناپایدار ارزی درآمد حاصل از فروش صادراتی دستخوش نوسان است و به دلیل نوسانات داخلی و خارجی در سطح قیمت‌ها و تاثیرات تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم در بازار‌های تأمین نهاد‌های تولیدی است.

وی در خصوص سایر ریسک‌ها موجود در فروس ادامه داد: به دلیل تغییرات مکرر در قوانین و مقررات داخلی، بروز مشکلات ناشی تحریم‌ها در صادرات کالا و یا انتقال ارز ناشی از صادرات و تغییر قوانین صادرات و واردات کالا و همچنین به دلیل تنگنا‌های اقتصادی شرکت و سایر بنگاه‌های اقتصادی در تأمین مالی و مشکلات ناشی از رکود فروش محصول، ریسک بازگشت مطالبات را نباید نادیده گرفت. اما از آنجایی که مشتریان عمده شرکت، فولادی‌ها هستند و فروآلیاژ‌ها از مواد اولیه و کمکی اصلی تولید آن‌ها بوده بنابراین در خصوص کاهش قیمت محصولات، شرکت کم ریسک است.

کی پور در مورد اقدامات انجام شده پروژه طرح توسعه کارخانه به ۱۶ مورد اشاره کرد و گفت: مهمترین این اقدامات، اتمام عملیات ساخت سوله پوسته الکترود، عملیات اجرای فونداسیون کولر‌های هوایی، عملیات ساخت پمپ خانه جدید برخ خنک کن، نصب سازه‌های فلزی ایرکولرها، اتمام عملیات ساختمان دیزل ژنراتور، اجرای فونداسیون شل کوره، اجرای آرماتوربندی و فونداسیون بخشی از ساختمان کوره، عملیات توسعه کارگاه جوشکاری، ساخت و نصب پایپ رک‌های خط لوله آب رفت و برگشت به کوره جدید و آماده‌سازی نقشه‌های اسکلت فلزی ساختمان کوره و ابلاغ به پیمانکار جهت شروع به ساخت است.

این مقام مسوول در بیان برنامه‌های آینده شرکت بیان کرد: شروع عملیات اجرایی افزایش ظرفیت اسمی تولید مذاب فروسیلیسیم از ۲۵.۰۰۰ تن به ۵۰.۰۰۰ تن در سال از اواخر سال ۱۴۰۰، فروش محصولات تولیدی شرکت بر اساس میزان تولید، ادامه روند فروش به موقع و بازگشت سرمایه در گردش و جلوگیری از انباشت محصول و اخذ رضایت مشتریان، حفظ مشتریان ثابت و توسعه بازار فروش، کاهش هزینه‌های تولید از طریق خرید‌های اقتصادی از تأمین کنندگان اصلی و کاهش مصارف مواد اولیه از طریق بکارگیری روش‌های تولید مناسب و استفاده بهینه از انرژی، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود مستمر برای حرکت به سمت فروش بر مبنای سفارش مشتریان و اهتمام به تولید پاک و حفظ محیط زیست با مدیریت پسماند و کاهش هزینه‌های ضایعاتی با هدف دستیابی به توسعه پایدار را در دستور کار قرار داد.

همچنین بازرس قانونی شرکت موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس اصلی، موسسه حسابرسی دشت بازرس علی البدل و روزنامه کثیر الانتشار اطلاعات و عصر اقتصاد اعلام شدند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده