تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۰۹۳۲۷
سرویس خبر : انرژی

دیپلماسی نفتی ایران با عربستان جواب می‌دهد؟ / توسعه همکاری‌های ایران و امارات در حوزه انرژی

‌می‌متالز - بر اساس اعلام وزارت نفت، وزیر نفت ایران و عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در وین ملاقات و مذاکراتی فشرده داشتند.

به گزارش می‌متالز، وزارت نفت اعلام کرد: وزیر نفت ایران و وزیر انرژی عربستان طی دیدار و مذاکراتی فشرده و طولانی در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین درباره وضع بازار نفت و سرمایه‌گذاری در این صنعت گفتگو کردند.

بر اساس اعلام وزارت نفت، جواد اوجی، وزیر نفت و عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در وین ملاقات و مذاکراتی فشرده داشتند. این نشست همزمان با اظهارات تازه مسوولان عربستان درباره میدان آرش برگزار می‌شود. عربستان به تازگی با تایید موضع کویت، مدعی شده است به همراه این کشور حق کامل بهره‌برداری از میدان آرش را داراست.

موضوعات نشست

دو طرف در این نشست، درباره شرایط کنونی بازار‌های جهانی نفت خام، آینده بازار نفت، تصمیم‌های کنونی و مورد نیاز برای آینده و چشم‌انداز قیمت‌های نفت خام بحث و تبادل‌نظر کردند.

اوجی و بن‌سلمان همچنین درباره موضوع‌های دوجانبه بین ایران و عربستان از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و بررسی امکان سرمایه‌گذاری مشترک نیز گفتگو کردند.

مسائلی مانند تجارت مواد هیدروکربنی و توسعه میدان‌های مشترک نیز از دیگر محور‌های مذاکره دو طرف در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک بود.

ایران و عربستان دو کشور تأثیرگذار در تصمیم‌های اوپک و ائتلاف اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) هستند از این رو وزیر نفت ایران و وزیر انرژی عربستان در این ملاقات درباره تصمیم‌های مرتبط با اوپک و اوپک‌پلاس و مسائل مربوط به آینده سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی تبادل‌نظر کردند.

همکاری‌های نفتی ایران و امارات

در همین حال جواد اوجی وزیر نفت ایران و سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز چهارشنبه (۱۴ تیرماه) نیز در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در وین دیدار و گفتگو کردند.

اوجی و مزروعی در این ملاقات و گفت‌وگوی دوجانبه بر گسترش همکاری‌های نفتی بین دو کشور تأکید کردند، تجارت نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محور‌های مذاکره بین دو طرف بود.

وزیران نفت و انرژی دو کشور ضمن تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه میدان‌های مشترک، وضع بازار نفت و امکان‌سنجی گسترش همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز را بررسی کردند.

هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک با شعار «به‌سوی یک گذار انرژی پایدار و فراگیر» میزبان چند نشست وزارتی و میزگرد بلندپایه با حضور وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو اوپک و برخی مهمانان ویژه از وزیران نفت و انرژی کشور‌های تولیدکننده غیراوپک و مصرف‌کننده، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، محققان، کارشناسان و جامع دانشگاهی فعال در حوزه انرژی خواهد بود.

در مجموع، طی دو روز برگزاری این سیمنار (چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه)، چهار نشست وزارتی و ۶ میزگرد بلندپایه برگزار و درباره مهم‌ترین موضوع‌های مربوط به انرژی دنیا بحث و بررسی می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده