تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۰۹۳۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دومین هفته معاملاتی تابستان رقم خورد؛

رشد ۵۲ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی ایران

‌می‌متالز - بورس انرژی ایران در هفته معاملاتی منتهی به چهاردهم تیرماه میزبان دادوستد‌هایی به ارزش بیش از ۳۸ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال بود که طی آن به دنبال رقم خوردن ۲۷۷ معامله، مالکیت انواع فرآورده هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد و ارزش معاملات با رشد ۵۲ درصدی روبرو شد.

به گزارش می‌متالز، در هفته دوم تیرماه، ۲۱۱ هزار و ۹۴۵ تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت. ارزش ۲۳۸ معامله انجام‌شده در این تابلو بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۱ میلیارد ریال بود که ۹۸.۳ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد.

برترین عرضه‌کنندگان

در دومین هفته تیرماه، شرکت‌های پتروشیمی نوری با نزدیک به ۷۴ هزار تن عرضه، نفت ستاره خلیج فارس با ۶۰ هزار تن عرضه، پتروشیمی بوعلی‌سینا با ۴۳ هزار تن عرضه، پالایش نفت آبادان با ۳۹ هزار تن عرضه و پالایش نفت لاوان با ۳۵.۴ هزار تن عرضه برترین عرضه‌کنندگان در بورس انرژی بودند.

در طرف معاملات نیز صدرنشینی ارزش دادوستد‌های این هفته تابلو بازار فیزیکی در اختیار «نفتای سبک» صادراتی بود که ۱۰.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۲۷.۹ درصد از سهم کل ارزش معاملاتی بورس انرژی ایران در این هفته را به خود اختصاص داد. فرآورده‌های «نفتای کامل» و «گاز مایع» در رینگ بین‌الملل نیز با ۱۳.۶ درصد و ۱۱.۱ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملاتی در هفته دوم تیرماه قرار گرفتند.

در رینگ داخلی بورس انرژی ایران نیز «نفت سفید» سهم ۸.۲ درصدی از ارزش معاملات این هفته را به خود اختصاص داد و رتبه نخست را در رینگ داخلی کسب کرد. «میعانات گازی» و «سبد پایه» (شامل ۵۰۰ تن نفتای سبک و ۵۰۰ تن نفتای کامل) نیز با ۵.۸ درصد و ۳.۵ درصد ارزش معاملاتی در جایگاه دوم و سوم رینگ داخلی این هفته قرار گرفتند.

در هفته دوم تیرماه تبادل مالکیت یک میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات‌ساعت برق به ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال و همچنین دو میلیون و ۶۶۴ هزار و ۹۰۰ کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی بیش از دو میلیارد و ۵۷۱ میلیون ریال در بورس انرژی ایران به ثبت رسید.

تالار برق سبز نیز در هفته معاملاتی منتهی به چهاردهم تیرماه با تجربه رشد ۳۲ درصدی در حجم معاملات میزبان دادوستد ۹ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۸۳۲ کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزش ۳۲۴ میلیارد و ۳۵۳ میلیون ریال بود.

این هفته همچنین چهار هزار برگه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی به ارزش ۹۱ میلیارد و ۸۸۹ میلیون ریال در بورس انرژی دست‌به‌دست شد.

در هفته دوم تیرماه ۱۴۰۲ در بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق در تابلو اوراق گواهی ظرفیت نیز دو هزار و ۹۰۰ برگه گواهی ظرفیت به ارزش ۲۱۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال میان فعالان این بازار دادوستد شد. بورس انرژی در این هفته میزبان معاملات دو قرارداد آتی به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۳۶ میلیون ریال نیز بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده