تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۶
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۹۴۰۴

۶۰ درصد تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور تولید می‌شود

‌می‌متالز - امروز ۶۰ درصد تجهیزات موردنیاز شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور بومی‌سازی شده که به گفته مسئولان تا آخر امسال به حدود ۷۵ درصد می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، مساله‌ای که با همت بیش از ۱۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ICT به صورت جدی دنبال می‌شود. امروز ۶۰ درصد تجهیزات موردنیاز شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور بومی‌سازی شده که به گفته مسوولان تا آخر امسال به حدود ۷۵ درصد می‌رسد. همچنین ۷۰ درصد شبکه مادر مخابراتی کشور با محصولات صد در صد ایرانی تجهیز شده است.

بدون شک برای تحقق چنین هدفی نه‌تن‌ها باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه افزایش یابد بلکه باید عزمی جدی توسط سازمان‌ها و نهاد‌های متولی این امر شکل بگیرد.

در همین راستا «محمد جعفرپور»، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، اظهار داشت: تحریم‌ها و خطرات امنیتی مربوط به استفاده از تجهیزات خارجی و بازاربزرگ ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضرورت خودکفایی در تولید تجهیزات مورد نیاز این صنعت را بیش‌از همیشه پر رنگ می‌کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درخصوص ضرورت بومی‌سازی تجهیزات مورد استفاده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: تجربه‌های موفق کشور نشان داده است که توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بالاست و جوانان نخبه توانستند به خوبی در این حوزه کار کنند. ما هم در شرکت ارتباطات زیرساخت تلاش کرده‌ایم حداکثر استفاده را از ظرفیت و توانمندی‌های این شرکت‌ها داشته باشیم.

اجرای بزرگترین پروژه بومی شبکه انتقال توسط دانش‌بنیان‌ها

جعفرپور پیرو حمایت از دانش‌بنیان‌ها در حوزه زیرساخت ادامه داد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است ما قرار داد بزرگترین پروژه بومی شبکه انتقال را با یک شرکت دانش‌بنیان بستیم که فاز اول و دوم این پروژه به پایان رسیده و درحال حاضر در فاز انتهایی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این محصولات دانش بنیان پاسخگوی نیاز شبکه داخلی است ادامه داد: محصولات دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات علاوه بر رفع نیاز مجموعه‌های داخل کشور توانسته است مشتریان خارجی هم داشته باشد.

درخشش دانش‌بنیان‌های حوزه ICT در بازار‌های بین‌الملل

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت بیان کرد: ما در حوزه‌های مختلف با دانش‌بنیان‌ها کار می‌کنیم و اگر حمایت لازم صورت بگیرد و به صورت عملیاتی محصولاتشان استفاده شود قطعا این شرکت‌ها در کشور رشد می‌کنند و حتی می‌توانند در حوزه بین الملل هم حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی درباره نسبت نمایشگاه‌های فناورانه‌ای، چون الکامپ با واقعیت موجود در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ظرفیت کشور در این زمینه بیشتر از چیزی است که در نمایشگاه الکامپ می‌بینیم. مثلا در حوزه مربوط به حملات «دی‌داس» (DDos) ما از توانمندی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی استفاده کردیم و نتیجه بسیار مطلوبی هم گرفتیم.

جعفرپور در پایان افزود: امیدواریم سال آینده نمایشگاه را در سطح گسترده‌تری مشاهده کنیم و حضور کشور‌های دیگر را در آن پررنگ‌تر ببینیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده