تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۰۹۵۷۵
عضو هیات رییسه اتاق خراسان رضوی:

راه آهن خودش واردات واگن را بر عهده بگیرد

‌می‌متالز - عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بهتر است برای جلوگیری از سوء استفاده عده‌ای در واردات واگن، راه آهن جمهوری اسلامی ایران خود، مسئولیت واردات آن را به دست گیرد و اجازه ندهد این موضوع برای عده‌ای تبدیل به شغل شود.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین روشنک افزود:چند سال قبل تعدادی از صادرکنندگان که به نحوه واردات واگن معترض بودند، در نشستی که با مدیران خراسان رضوی به منظور رفع مشکل کمبود واگن برگزار شده بود از مدیران راه آهن خواستند که اجازه دهند آنان خودشان واگن وارد کنند.

وی اضافه کرد: البته آن زمان درخواست صادرکنندگان از مدیران، واردات موقت واگن بود، چون در آن زمان واگن به صورت طبیعی وارد استان می‌شد، اما این صادرکنندگان برای تسریع در کار با یک نفر در کشور دیگر هماهنگ و واگن را وارد می‌کردند که در این میان علاوه بر کرایه واگن و هزینه بارنامه مبلغ اضافه‌ای هم دریافت می‌کردند که در هیج جا ثبت نمی‌شد.

رییس اتحادیه واردکنندگان خراسان رضوی گفت: این درخواست از سوی فعالان بخش خصوصی یا تشکل‌های استان خراسان رضوی مطرح نشده بود بلکه درخواست موقت عده‌ای از صادرکنندگان بود که بعد‌ها تقریبا تبدیل به شغل عده‌ای شد که کاسب واردات واگن شدند.

روشنک تامین واگن را جزء مسوولیت‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: بهتر است راه آهن دوباره تامین واگن را برعهده گیرد و پیمانکاری را متولی این بخش کند تا بر هزینه‌های کرایه یا فروش هم نظارت داشته باشد و اجازه ندهد این موضوع برای عده‌ای شغل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود واگن صادراتی داریم یا خیر گفت: در بسیاری از موارد هم واگن خالی و هم بار هست، اما صادرکننده و تامین کننده واگن به توافق نمی‌رسند و فردی که واگن دارد آن را نگه می‌دارد که گرانتر بفروشد و در صورتی که راه آهن در این بخش ورود کند دیگر چنین مساله‌ای پیش نمی‌آید و روال قانونی پیش می‌رود.

پیش از این معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز به ایرنا گفته بود:واگذاری مسوولیت تامین واگن‌های صادراتی به بخش خصوصی موجب ایجاد بازار سیاه در این زمینه شده و هنوز این مشکل حل نشده است.

ابوالفضل چمندی افزود: تامین واگن‌های صادراتی ابتدا در دست راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود، اما ۲ سال قبل تقاضا شد که مسئولیت این موضوع به بخش خصوصی واگذار شود که چنین شد.

وی اضافه کرد: در این راستا اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مکلف شده است که این موضوع یعنی بازگشت مدیریت واگن‌های صادراتی به بخش دولتی را اعلام کند، تا این موضوع حل شود، زیرا به شدت به ضرر تولیدکننده و صادرکننده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده