تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۱۰۱۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:

پیش‌بینی حرکت بورس به سمت شاخص سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد

‌می‌متالز - احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اگر به شکل کلی به بازار سرمایه نگاه کنیم، فشار بازار در اردیبهشت ماه افتاد و از حجم معاملات کاسته شد. با این حال بازار سرمایه با تمامی افت‌های اخیر خود پتانسیل حرکت صعودی را دارد و من محدوده سه میلیون و ۵۰۰ واحد یا بالاتر را برای شاخص کل پیش‌بینی می‌کنم.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بازار سرمایه هفته گذشته سقوط آزاد شش‌درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که گزارش خوب فولادی‌ها ازجمله ارفع و افزایش نرخ فروش محصولات بهمن‌موتور سبب صعود شاخص کل شد؛ ولی درنهایت خبر‌های منفی پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها بازار سرمایه را قرمزپوش کرد. احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه در توصیف شرایط فعلی بورس به خبرنگار ایراسین گفت: اگر به شکل کلی به بازار سرمایه نگاه کنیم، فشار بازار به دنبال انتشار نامه تعیین نرخ جدید خوراک صنایع در اردیبهشت‌ماه افتاد. در آن زمان ارزش معاملات طی یک‌روند صعودی از حدود هشت هزار میلیارد به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که رقم قابل‌توجهی بود.

وی در ادامه افزود: ناگهان با عرضه‌های سنگین در اردیبهشت‌ماه بازار قفل کرد و از حجم معاملات کاسته شد. بازار هنوز پتانسیل بازگشت به روند صعودی سابق را پیدا نکرده است.

بازار پایه پیشتاز است

نگاهی به معاملات هفته سوم تیرماه نشان می‌دهد که افت ارزش سهام شرکت‌های بزرگ زمینه جذب سرمایه برای بازار پایه را مهیا کرد و صفوف خرید سنگینی در بازار پایه شکل گرفت. جانجان با تأکید بر کوچ سرمایه از سهام شرکت‌های بزرگ به بازار پایه بیان داشت: اگرچه نتیجه مجامع خوب بود، ولی متأثر از تصمیمات مجامع، بستر حرکت پول حقیقی به گروه‌های دیگر فراهم شد؛ به عبارتی گروه‌هایی با سرمایه کمتر مانند شرکت‌هایی با دو سه هزار میلیارد تومان مارکت کپ، بستر ایجاد یک حرکت صعودی برای خود را پیداکرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: صف خرید برای بازار پایه در روز‌های گذشته گواهی بر این موضوع است که سرمایه‌گذاران به‌جای خرید سهام شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، به سرمایه‌گذاری در بازار پایه با مارکت‌کپ یک یا دو هزار میلیارد تومانی تمایل پیداکرده‌اند تا سرمایه‌شان متحمل حاشیه و نوسانات کم‌تری شود.

هم‌مسیری شاخص کل با نرخ ارز

به اعتقاد شماری از فعالان بازار اگرچه هفته گذشته اخبار مثبت و منفی سمت‌وسوی بازار سرمایه را مشخص کرد، ولی نگاهی به دیگر بازار‌ها نشان می‌دهد بورس با بازار ارز همراه شده است. جانجان با اشاره به تأثیرگذاری نرخ ارز بر تمامی بازار‌ها اظهار کرد: واقعیت ماجرا من سناریوی خوبی برای اقتصاد پیش‌بینی نمی‌کنم. اگر توافق سیاسی رخ ندهد، دلار جامپ حداقل ۵۰ درصدی تجربه خواهد کرد. درنتیجه رشد نرخ ارز سبب صعود شاخص کل بازار سرمایه خواهد شد.

در پایان این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی آینده شاخص کل گفت: بازار سرمایه با تمامی افت‌های اخیر خود پتانسیل حرکت صعودی را دارد و من محدوده سه میلیون و ۵۰۰ واحد یا بالاتر را برای شاخص کل پیش‌بینی می‌کنم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده