تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۱۰۳۱۴
سرویس خبر : انرژی

ناترازی در تامین انرژی و ارز و سرکوب قیمت‌ها از مشکلات حوزه اقتصادی است

‌می‌متالز - نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ناترازی تامین انرژی، ناترازی تامین ارز، رقابت دولت با بخش خصوصی و عدم پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی و سرکوب قیمت‌ها را از مشکلات اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در آئین تجلیل از صنعتگران، معدنکاران، صنوف، تجار و بازرگانان استان با بیان اینکه بعد از مدت‌ها که رشد اقتصادی کشور صفر بود اوضاع تکان خورده است، اظهار کرد: جبران نبود رشد اقتصادی ۱۰ ساله نیاز حداقل ۷ درصد رشد طی ۱۰ سال دارد تا بتوان گفت جبران شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه صنعت و معدن نسبت به سایر حوزه‌ها رشد مثبت و به ۳ تا ۴.۵ درصد رسید، افزود: رشد حوزه ماشین‌آلات مهم‌تر از حوزه‌های دیگر است که ۲۹ درصد شد و معدن بعد از ۱۰ سال رشد منفی صاحب رشد ۲ دهم درصدی شد.

وی با تاکید بر اینکه انصافا کشور بی‌نظیر و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای داریم، تصریح کرد: وقوع مشکل در کشور روسیه و انعقاد قرارداد‌های متعدد در حوزه قطعات که خودمان به آن نقد داریم، این موضوع را عیان کرد، چرا که توانایی‌های بالقوه نیروی انسانی به دلیل مقاوم‌سازی ناشی از تحریم شکل گرفته است.

طاهری با اشاره به اینکه در حوزه اکتشاف کار آغاز شده است، ادامه داد: در چند سال استقرار دولت استعلام منفی از سازمان انرژی اتمی صفر شده است، چرا که قوانین به صورت همه جانبه تغییر کرده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برقراری ارتباطات همسایگی از نقاط قوت این دولت است چرا که با وجود تحریم تبادل در سازمان شانگ‌های یعنی ۴۰ درصد جمعیت آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه گره ماشین‌آلات به ویژه ماشین‌آلات سنگین در معادن آنهم معادن بزرگ باز شده و نگرانی وجود ندارد، گفت: علاوه بر تولید داخل در این حوزه، واردات هم انجام می‌شود.

طاهری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم عنوان و تصریح کرد: قطعی برق از مشکلات است هر چند با دو سال قبل قابل مقایسه نیست، ولی در کل ۱۳ هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد و این ناترازی در بخش گاز هم جدی است که در زمستان خود را نشان می‌دهد که خطرناک‌تر از برق است که اقداماتی برای رفع آن در حال انجام است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تاترازی تامین ارز را از دیگر مشکلات دانست و گفت: تامین مواد اولیه که اگر حل نشود، مشکل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیشتر منابع پیش‌بینی شده صرف تسهیلات تکلیفی شد و عملا مبلغی برای تولید باقی نماند، تصریح کرد: اگر این ناترازی‌ها جبران شود، کمک به تحقق شعار سال هم خواهد شد.

طاهری ادامه داد: یکی از اقدامات لازم پرداخت بدهی دولت به صنایع است که یکی از معضلات است که ظلم محسوب می‌شود چرا که جنس خریده شده و پول آن پرداخت نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی رقابت دولت با بخش خصوصی را نادرست دانست و تاکید کرد: در برخی از بخش‌ها دولت در قابت با بخش خصوصی است چرا که در هر صورت بخش دولتی از رانت برخوردار است در حالیکه شرایط یکسان نیست منظور خصولتی و صندوق‌ها است که خوب نیست.

وی بدترین حالت را نداشتن سامانه‌های ارزیابی و سرکوب قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: هر چند دولت نباید بازار را رها کند، ولی هستند صنایع انحصاری در استان که در دو سال گذشته اجاره افزایش قیمت نداشته و باید تعطیل شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده