تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۱۰۳۱۷

کدام یک از بنادر شمالی ایران به کانون حمل و نقل کانتینری دریای خزر تبدیل می‌شود؟

‌می‌متالز - بنادر شمالی ایران که در سال‌های گذشته مرکزی برای واردات آهن آلات به ایران بوده اند، پس از مواجهه با آثار تحریم‌ها با بهره گیری از مزایای توسعه دیپلماسی اقتصادی و گسترش پیوند‌های ایران با کشور‌های حوزه اوراسیا به کانونی برای تخلیه غلات و روغن خام تبدیل گردیدند.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های اخیر شاهد توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های بنادر شمالی کشورمان بوده ایم.

به عنوان نمونه، توسعه مخازن فله مایع و سیلو‌های غلات به علت تغییر در انواع کالا‌های عبوری از طریق این بنادر بوده است.

بنادر شمالی ایران که در سال‌های گذشته مرکزی برای واردات آهن الات به ایران بوده اند، پس از مواجهه با آثار تحریم‌ها با بهره گیری از مزایای توسعه دیپلماسی اقتصادی و گسترش پیوند‌های ایران با کشور‌های حوزه اوراسیا به کانونی برای تخلیه غلات و روغن خام تبدیل گردیدند که قبلا از طریق بنادر جنوبی وارد کشورمان می‌شدند، اما اکنون از مبدا قزاقستان و روسیه و از طریق دریای خزر واردات آن‌ها صورت می‌گیرد.

رشد تقاضا برای استفاده از ظرفیت کریدور‌های ترانزیتی عبوری از ایران، رونق صادرات و بروز تنش بین روسیه و اوکراین در سال‌های اخیر نیز باعث گردیده تا حمل و نقل کانتینری در بنادر شمال کشور رونق یابد.

حمل کالا‌های ترانزیتی با کانتینر از طریق بنادر شمالی ایران با استفاده از ظرفیت‌های کریدور شمال - جنوب و همچنین فعالسازی کریدور چین - قزاقستان - ایران باعث گردیده تا حمل و نقل کانتینری نیز در بنادر شمالی ایران از طریق دریای خزرافزایش پیدا کند.

حالا با توجه به مزیت‌های رقابتی موجود در بنادر انزلی، کاسپین، امیرآباد، آستارا، فریدونکنار و نوشهر و الحاق ایران به عنوان یک عضو کامل به سازمان همکاری شانگ‌های باید دید کدام یک از این بنادر شمالی ایران می‌توانند به کانون مبادلات کالا‌های کانتینری از طریق دریای خزر تبدیل شوند؟

منبع: شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز)

عناوین برگزیده