تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۰۳۱۹

از افتتاح فاز ۲ تهران - شمال تا امضای قرارداد رشت - آستارا

‌می‌متالز - افتتاح فاز رفت منطقه دو آزادراه تهران - شمال که از فردا (۱۷ تیرماه) زیر بار ترافیکی می‌رود و امضای قرارداد اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا با روسیه، مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهم‌ترین اخبار هفته‌ای که گذشت، افتتاح فاز دوم آزادراه تهران شمال بود، این افتتاح روز پنجشنبه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت.

افتتاح هفته: آزادراه تهران - شمال

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال اعلام کرد با افتتاح فاز رفت آزادراه تهران - شمال، این محور از شنبه (۱۷ تیرماه) زیر بار ترافیکی می‌رود. در عین حال در حالی که مهم‌ترین مشکل جاده چالوس در این سال‌ها ریزش ترانشه و بهمن بوده، به گفته شهسواری، در آزادراه تهران - شمال تمام نقاطی که احتمال ریزش بهمن بود، شناسایی و کل نقاط مسیر ایمن‌سازی شده تا خبری از سقوط در این منطقه وجود نداشته باشد.

همچنین محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها درباره ادامه روند ساخت آزادراه تهران - شمال گفت: مذاکرات اولیه با چین انجام شده تا در قبال تهاتر نفت، کار مهندسی منطقه سه آزادراه تهران - شمال را اجرا کنند؛ با وجود این در قرارداد‌ها ذکر شده که برای این پروژه ۸۰ درصد از پیمانکاران ایرانی استفاده شود.

جنجال هفته: قیمت بلیت هواپیما

در حالی که ۱۹ سایت فروش بلیت هواپیما اوایل هفته به‌دلیل گرانفروشی مسدود شدند، در برخی رسانه‌ها خبر افزایش مجدد ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما منتشر و اینطور مطرح شد که مقرر شده ایرلاین‌ها ۱۰ روز قیمت‌ها را بر اساس همان افزایش ۲۹ درصدی نگه دارند و پس از آن می‌توانند ۹ درصد به بهای بلیت اضافه کنند.

در این خصوص سازمان هواپیمایی ابتدا اعلام کرد افزایش مجدد ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما صحت ندارد و ۱۰ روز به ایرلاین‌ها مهلت داده شده که افزایش ۲۹ درصدی ابلاغ‌شده را رعایت کنند، اما پس از آن اعلام شد که در جلسه‌ی مشترک وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، اختلاف برداشت در نحوه اعمال افزایش قیمت بلیت بررسی شده و در نهایت ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان باید نظرشان را درباره افزایش مجدد قیمت بلیت یا همان سقف تعیین‌شده ۲۹ درصدی اعلام کنند.

در خبری دیگر، محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال از ۱۸۰ فروند موجود به ۲۵۰ فروند هواپیمای فعال برسیم، گفت که برای رسیدن به عدد ۵۵۰ هواپیمای عملیاتی، همه مسیر‌ها را خواهیم رفت و خرید و ساخت هواپیما هم جزء برنامه‌های ما است.

نشست هفته: ایران، هند و روسیه

یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار در هفته‌ای که گذشت، سومین نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه بود که به میزبانی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب و با حضور مقامات کشور‌های مختلف در تهران برگزار شد.

در این نشست قرارداد اجرایی پروژه رشت - آستارا میان دو کشور ایران و روسیه به امضا رسید تا بدین ترتیب این راه‌آهن با هدف توسعه حجم مبادله کالا بین روسیه و ایران، از طریق فاینانس تکمیل شود.

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از انعقاد قرارداد با روسیه برای ساخت شش فروند کشتی در دریای خزر خبر داد.

بازگشایی هفته: جاده چالوس

در حالی که به‌دنبال وقوع سیلی که اواسط خردادماه سال در محور‌های شمالی رخ داد، یک گودال در جاده چالوس ایجاد شده و حدفاصل میدان امیرکبیر تا شهرستانک، مسیر رفت و برگشت همچنان مسدود بود، در نهایت در روز یکشنبه ۱۱ تیرماه اعلام شد که این محور هم بازگشایی شده است.

همچنین نرخ عوارض آزادراهی که از اوایل خرداد برای برخی از آزادراه‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته و قرار بود این افزایش تا پایان خرداد برای تمامی آزادراه‌ها اعمال شود، در آخرین مرحله برای آزادراه تهران - شمال هم اجرایی شد تا عوارض منطقه یک این آزادراه برای روز‌های عادی ۳۸ و برای روز‌های پیک ۵۰ هزار تومان محاسبه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده