تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۳۱۰۳۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ضرب‌الاجل استاندار سیستان و بلوچستان به معادن غیرفعال

‌می‌متالز - با توجه به اینکه فعالیت معادن تاثیر مستقیم بر توسعه و پیشرفت استان دارد، اگر بعد از ۶ ماه از صدور مجوز شاهد تغییر در بهره‌برداری و انجام کار‌ها نبودیم مجوز صادره باید ابطال شود.

به گزارش می‌متالز، محمد کرمی ظهر امروز در نشست شورای معادن استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: معادن استان یک ثروت عظیم ملی است که با تلاش جدی و شبانه‌روزی و با باید حضور سرمایه‌گذاران بخش دولتی و خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اولویت رفع موانع توسعه معادن استان، گفت: باید از ظرفیت معادن در راستای توسعه در حوزه‌های مختلف استان و بهره‌مندی مردم استفاده شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری جلسات قبلی شورای معادن استان، تصریح کرد: سرعت و شتابی که در انجام کار‌ها انتظار داشتیم در حال حاضر قابل مشاهده نیست؛ بنابراین باید دلایل کندی امور مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای معادن استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فرآوری معادن و ایجاد صنایع تبدیلی برای توسعه استان بسیار مهم است و با اشاره به خام‌فروشی برخی معادن استان، گفت: دستورالعمل عدم خروج مواد از معادن به صورت خام ابلاغ شده، اما برخی از مسوولان متولی امر، اطلاع و نظارتی بر کار‌ها ندارند.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تصمیم‌گیری در مورد معادن و مسائل استان بر عهده مسوولان استانی است. در صورت غیرفعال بودن معادن تحت نظر ایمیدرو امتیاز آن‌ها سلب و توسط مسوولان استانی تصمیم گیری خواهد شد.

کرمی اذعان کرد: در انجام کار‌ها با کسی تعارف نداریم و هدف اصلی ما ایجاد تغییر و پیشرفت روزافزون استان و تحول منطقه است.

استاندار تصریح کرد: مسوولان مربوطه شناسایی پهنه‌های جدید معادن، حجم مواد معدنی موجود و استقرار مجموعه‌ها برای بهره‌برداری را در دستور کار قرار دهند.

کرمی گفت: با توجه به اینکه فعالیت معادن تاثیر مستقیم بر توسعه و پیشرفت استان دارد، اگر بعد از ۶ ماه از صدور مجوز شاهد تغییر در بهره‌برداری و انجام کار‌ها نبودیم مجوز صادره باید ابطال شود.

وی افزود: برگزاری جلسات مداوم با معدنکاران، سهم معادن در امور اجتماعی، میزان سوخت مصرفی معادن، میزان استخراج، فعالیت در صنایع تبدیلی و خروجی معادن در بازه‌های زمانی مشخص باید رصد شود.

استاندار بیان داشت: مسوولان مربوطه نسبت به برنامه‌ریزی در انجام کارها، سرعت در صدور مجوزها، جلوگیری از بروکراسی‌های اداری، نظارت بر انجام امور و انجام کار‌ها به صورت ساده و روان اقدام کنند.

کرمی بر تبدیل استان بر هاب طلای منطقه تاکید و بیان داشت: با توجه به ظرفیت استان و وجود معادن طلا و ارتباط با کشور‌های مختلف با توجه به پتانسیل‌های مرزی و پیشینه استان باید سیاست‌گذاری‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گیرد.

وی بر انجام مطالعات و تحقیقات، انجام کار‌ها بر اساس دانش، آینده‌نگری، توجه به شرکت‌های دانش بنیان تاکید و بیان کرد: پیش‌نویس‌های لازم بر پایه نیاز‌ها و امکانات جهت انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی توسط مسوولان مربوطه بررسی و تهیه شود.

کرمی با اشاره به تهیه برنامه مدون برای فرآوری مواد معدنی خام کشور‌های همسایه براساس مکان ایجاد کارخانه‌ها، نوع مواد معدنی، میزان مشارکت کشور‌های مختلف و آمادگی در مذاکرات تاکید کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مسوولان حوزه معدن استان باید یک نقشه جامع و کامل از معادن با مکان و مختصات دقیق برای بهره‌برداری بهتر از این ظرفیت در اسرع وقت تهیه کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده