تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۱۰۴۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس صنعت فولاد عنوان کرد:

همبستگی دلار و فولاد/ افزایش قیمت‌های داخلی به دلیل افزایش تقاضای خارجی فولاد

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد گفت: با توجه به اینکه آهن، فولاد و محصولات فولادی از مهم‌ترین کالا‌های اساسی در سطح دنیا است به همین خاطر در کشور ما هم با ارز‌های مختلفی نظیر دلار، یوان و یورو و بعضی دیگر از ارز‌ها مبادلات خود را انجام می‌دهد و به طور کلی بسیاری از ارز‌ها بر مبنای قیمت همین ارز‌ها محاسبه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امیرعلی اعلم اشاره به تاثیر قیمت ارز بر فولاد، اظهار داشت: با بررسی قیمت کالا‌های جهانی به‌ویژه کالا‌هایی مانند نفت که تولید فولاد به آن وابسته است، متوجه می‌شویم که قیمت این کالا‌ها با یکدیگر همبستگی دارد. به طور کلی قیمت بازار‌های داخلی با فاصله زمانی کمی پس از تغییر قیمت‌های بازار‌های جهانی تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار یا نفت، قیمت فولاد نیز تغییر می‌کند، گفت: البته این داستان تا حد زیادی برای تغییرات قیمت زغال‌سنگ، گاز و برخی دیگر از محصولات نفتی نیز صدق می‌کند.

‌اعلم تصریح کرد: علاوه بر این، در کشور تا چندی پیش قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی به صورت جدی‌تری پیگیری می‌شد و امروز نیز به صورت محدودتری انجام می‌شود که اختلاف قیمت ارز‌های دولتی و آزاد می‌تواند در قیمت‌گذاری‌ها تأثیرگذار باشد.

این فعال بازار فولاد خاطرنشان کرد: قیمت‌های پایه عرضه در بورس برای کالا‌هایی نظیر آهن و فولاد بر مبنای ارز نیمایی محاسبه می‌شود و از سوی دیگر، قیمت بازار آزاد ارز علاوه بر اختلافی که با ارز نیمایی دارد، به دلایل دارای نوسان است که همین نوسانات باعث افزایش یا کاهش قیمت فولاد می‌شود.

امیراعلم با تاکید بر اینکه در کشور نیاز شدیدی به کنترل قیمت ارز‌های مختلف داریم، بیان کرد: در صورتی که قیمت دلار در کشور افزایش پیدا کند، قیمت ورق آهن، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه و دیگر محصولات فولادی تغییر پیدا می‌کند و در نتیجه تقاضا برای خرید این محصولات کمتر از قبل می‌شود.

وی گفت: به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان فولاد با افزایش قیمت دلار به صادرات روی می‌آورند که همین موضوع می‌تواند باعث تشدید افزایش قیمت‌ها به خاطر افزایش تقاضای خارجی و کم شدن این محصولات در بازار داخل شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده