تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۱۰۶۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲۱ درصد زنان تحصیل‌کرده بیکارند

‌می‌متالز - معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در گزارشی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، آمار‌های این گزارش نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بیشتر از نرخ بیکاری در کل کشور است. دیگر نکته حائز اهمیت در این گزارش، نرخ بسیار بالای بیکاری در بین زنان تحصیل‌کرده در مقایسه با مردان است. بر این اساس بیش از یک‌پنجم زنانی که تحصیلات دانشگاهی دارند و جویای شغل هستند، در حال حاضر بیکارند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که برخلاف سال ۱۴۰۱، در سال‌جاری آمار بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کاهش پیدا کرده است.

براساس این گزارش، جمعیت فعال کشور مشتمل بر بیکاران و شاغلان در بهار ۱۴۰۲ بالغ بر ۵/ ۲۶میلیون نفر بوده که ۵/ ۲۷‌درصد و معادل ۳/ ۷میلیون نفر از آن‌ها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. از کل جمعیت فعال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، حدود ۸۸‌درصد شاغل و ۱۲‌درصد بیکار هستند. از بین جمعیت فعال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بهار ۱۴۰۲، ۷۰‌درصد را مردان و ۳۰‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین از جمعیت ۱/ ۵میلیون نفری مردان فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۱/ ۸‌درصد آن‌ها بیکار و ۹/ ۹۱‌درصد آن‌ها شاغل هستند. از جمعیت فعال ۲/ ۲میلیون نفری زنان فارغ‌التحصیل، ۳/ ۲۱درصد بیکار و ۸/ ۷۸درصد شاغل هستند. در مقایسه با نرخ بیکاری ۸/ ۶درصدی مردان و ۸/ ۱۴درصدی زنان در کل کشور، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به کل کشور بیشتر است. ضمن اینکه در مقایسه مردان و زنان، این نسبت برای زنان به مراتب بیشتر از مردان است. تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰، در میان مردان و زنان به ترتیب ۹ و ۱۹‌هزار نفر افزایش یافته است. این روند در بهار ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل قدری بهبود یافته است. در این دوره تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار مرد و زن به ترتیب ۲۵هزار و ۲۴‌هزار نفر کاهش یافته است. سهم جمعیت بیکار ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، از کل بیکاران در بهار ۱۴۰۲ در کل کشور ۸/ ۴۰‌درصد بوده که این نسبت برای مردان و زنان به ترتیب ۷/ ۲۷ و ۸/ ۶۹‌درصد است. سهم جمعیت شاغل ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل دانشگاهی، از کل شاغلان در بهار ۱۴۰۲، در کل کشور ۵/ ۲۶‌درصد بوده که این نسبت برای مردان و زنان به ترتیب حدود ۲۳ و ۴۶‌درصد است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده