تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۱۱۰۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت دلار امروز ۲۹ تیر ۱۴۰۲/ دلار به آستانه ۴۷ هزار تومان رسید

‌می‌متالز - دلار امروز به کف کانال ۴۸ هزار تومان رسید و در بازار با قیمت ۴۸ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. آیا قیمت دلار هفته آینده وارد کانال ۴۷ هزار تومانی می‌شود؟

به گزارش می‌متالز، اگرچه قیمت دلار خود را به کانال ۴۹ هزار تومان رسانده بود، اما در دو روز گذشته روند قیمت دلار کاهشی شد.

روز گذشته دلار به نیمه کانال ۴۸ هزار تومان رسید و امروز ۲۹ تیر ماه دلار رکورد کاهش قیمت جدیدی را ثبت کرد و به ۴۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. اما مقصد بعد قیمت دلار کجاست؟

معامله‌گران و کارشناسان بازار دو مرز حمایتی در کانال جدید برای دلار تعریف می‌کنند. یکی مرز ۴۸ هزار و ۵۰۰ و دیگری مرز ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان.

اگر دلار این دو مرز حمایتی را بشکند می‌تواند وارد کانال ۴۷ هزار تومان شود. در هفته گذشته دلار دو بار به محدوده قیمتی ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و دوباره به بالا برگشته است. اما تفاوت کاهش قیمت این بار در این است که این بار دلار مرز ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان را هم مشت سر گذاشته و امروز در بازار با قیمت ۴۸ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شده است.

تا ساعتی دیگر، بازار ارز تعطیل می‌شود و ادامه تحرکات قیمت دلار به روز شنبه موکول می‌شود.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

اگر دلار بتواند در چند روز ابتدایی هفته خود را زیر رقم ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان نگه دارد، سیگنال کاهشی به بازار می‌دهد و می‌تواند وارد کانال پایین‌تر شود. اما اگر افزایشی‌ها بتوانند بازار را دست بگیرند، قیمت دلار دوباره می‌تواند خود را به کانال ۴۹ هزار تومان نزدیک کند.

در این روز‌ها بازار شاهد رویداد سیاسی خاصی نبوده و کارشناسان معتقدند تلاش‌های بازارساز برای مهار قیمت دلار جواب داده و موفق به کاهش پلکانی قیمت دلار شده است. البته ورود به ماه محرم و کاهش تقاضی برای دلار هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است.

اما گفته می‌شود این تلاش‌ها نهایتا تا نیمه تابستان جواب می‌دهد، چون واقعیت اقتصاد ایران قیمت دلار را افزایشی خواهد کرد.

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار را حرکتی طبیعی عنوان کرد،  گفت: «میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز تقریبا معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است و توانایی عرضه است که تعیین کننده اصلی قیمت دلار در بازار اسوی با بیان اینکه یکی از متغیر‌های اثرگذار بر بازار ارز به ویژه دلار موضوعات سیاسی، ارتباطات و مسایل غیراقتصادی است خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد با توجه به حجم و رشد نقدینگی، عدم ورود منابع ارز حاصل از صادرات و همین‌طور رشد اقتصادی که از متغیر‌های اصلی تعیین کننده نرخ ارز است، موضوعات سیاسی تاثیر کمتری بر قیمت دلار دارد.»

آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین کننده اصلی قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای ندارند؛ بنابراین تمایل قیمت دلار به روند صعودی امری قابل پیش‌بینی است.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده