تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۱۱۵۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتقال مازاد فلز روی به انبار‌های «LME» با افزایش واردات چین

‌می‌متالز - حجم ذخایر روی در انبار بورس فلزات لندن برای اولین بار از ماه می‌سال ۲۰۲۲، به دلیل افزایش حجم سفارش‌های تحویلی به سنگاپور به بالای ۹۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش می‌متالز، در مجموع برای ۲۳ هزار و ۴۲۵ تن فلز روی گالوانیزه در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه ۱۶ و ۱۷ جولای ۲۰۲۳ به مقصد یک شهر آسیایی حواله خرید صادر شد.

افزایش حجم ذخایر قابل عرضه انبار‌ها موجب تحت فشار قرار گرفتن قیمت روی شد. فلز روی در آخرین معاملات بورس فلزات لندن با قیمت دو هزار و ۳۷۵ دلار به ازای هر تن معامله شد و قیمت سه ماهه این فلز در بورس فلزات لندن، کمی بالاتر از پایین‌ترین میزان سه ساله خود در ماه می ۲۰۲۳ یعنی دو هزار و ۲۱۵ دلار به ازای هر تن تعیین شد.

با توجه به ساختار ضعیف اختلاف قیمت‌ها در بورس فلزات لندن، ممکن است در آینده حجم روی بیشتری در انبار‌ها جهت عرضه وجود داشته باشد. اختلاف مبنای قیمت نقدی سه ماهه از ماه آپریل ۲۰۲۳ در حالت کانتنگو قرار دارد و به نظر می‌رسد وضعیت محدودیت در دسترسی به فلز روی در حال اتمام است.

اینکه چه مقدار از این حجم فلز روی تصفیه‌شده ذخیره شده در انبار‌ها به عنوان آخرین راه چاره به چین وارد خواهد شد، بستگی به میزان افزایش حجم واردات این فلز به این کشور دارد.

انتقال مازاد فلز روی به انبار‌های «LME» با افزایش واردات چین

احتمال تبدیل شدن مجدد چین به واردکننده محض فلز روی تصفیه‌شده

حدود ۴۵ هزار و ۳۲۹ تن روی تصفیه‎‌شده در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به چین وارد شد که بیشترین میزان افزایش حجم ماهانه واردات از ماه می ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

کشور چین برخلاف الگو‌های تجاری خود در سال ۲۰۲۲، به یک صادرکننده محض روی تصفیه‌شده تبدیل شد. بعد از وقفه موقت ایجاد شده در واحد‌های ذوب روی در قاره اروپا به دلیل افزایش قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲، شکاف عرضه در کشور‌های غربی تا حدی با فلز روی تولید شده در چین پوشش داده شد.

چین در سال ۲۰۲۲ توانست حدود ۸۱ هزار تن فلز روی صادر کند که هفت هزار و ۸۰۰ تن آن به مکزیک و سه هزار و ۴۰۰ تن آن به آمریکا صادر شد. هر دوی این کشور‌ها جزو مقاصد جدید صادراتی روی چین محسوب می‌شوند.

حجم صادرات فلز روی چین پس از اعمال تعرفه‌های گمرکی از سوی کشور‌های غربی خصوصا آمریکا بر فلزات وارداتی از این کشور کاهش یافت و به چهار هزار و ۷۰۰ تن رسید.

حدود ۹۳ هزار تن فلز روی تصفیه‌شده در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به چین وارد شد و این کشور را دوباره به یک واردکننده محض این فلز تبدیل کرد. این حجم از واردات فلز روی تصفیه‌شده در نیمه اول سال ۲۰۲۳، بیش از حجم واردات این فلز در کل سال ۲۰۲۲ است.

وضعیت فعلی فلز روی تصفیه شده در بازار

افزایش تمایل چین برای روی تصفیه‌شده با توجه به اینکه واحد‌های ذوب این کشور مقادیر بی‌سابقه‌ای کنسانتره از دیگر کشور‌ها سفارش داده و بر مبنای آن حجم تولید فلزات خود را افزایش داده‌اند، شگفت‌آور است.

با واردات حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره روی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ که ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش داشت، تمامی رکود‌های ثبت شده برای واردات کنسانتره روی با ثبت این رقم شکسته شد. در عین حال مقدار تولید ماهانه روی تصفیه‌شده در چین از ماه مارس ۲۰۲۳، نرخ رشد دو رقمی را به ثبت رساند.

درست در زمانی که روند تقاضا برای دیگر فلزات در چین با مشکل مواجه شده، تقاضا برای روی تصفیه‌شده در حال افزایش است. گفتنی است فلز روی به شدت در بخش ساخت‌وساز کاربرد دارد، اما بخش ساخت‌وساز چین، همچنان با ضعف دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال، تاکنون شواهدی از افزایش قابل توجه حجم مازاد فلزات در بازار چین ارائه نشده است.

برخلاف روند نزولی قیمت روی در بورس فلزات لندن، منحنی قیمت در بورس آتی شانگ‌های در حالت بکواردیشن قرار دارد. بر همین اساس حجم ذخایر انبار روی بورس شانگ‌های طی دوره تعطیلات سال نو چینی، حدود ۱۲۴ هزار تن اعلام شد. مقدار حجم ذخایر اعلام شده این بورس نسبت به اوج رقم ثبت شده در سال ۲۰۲۲ که برابر با ۱۸۰ هزار تن بود، کمتر است.

حجم موجودی انبار مرجع این بورس از آن زمان، به میزان متوسط ۵۶ هزار و ۹۴۲ تن کاهش یافته است و مقدار آن در ماه ژوئن ۲۰۲۳ هم‌‍زمان با فرا رسیدن فصل رکود در بازار ثبت سفارش‌ها، به حدود ۱۰۰ هزار تن رسید.

به نظر می‌رسد که زنجیره تامین فلز روی این بورس در حال بازیابی است و فرایند ذخیره‌سازی موجودی قابل رصد در انبار‌های آن آغاز شده است.

تغییر وضعیت مازاد حجم تولید مواد اولیه روی

افزایش شدید نرخ بهره‌برداری از واحد‌های ذوب در چین و آغاز به فعالیت مجدد برخی از واحد‌های ذوب روی در اروپا، موجب شده است حجم ذخایر انباشته شده کنسانتره‌های روی در این واحد‌های ذوب افزایش پیدا کند.

تبدیل وضعیت مازاد حجم تولید مواد اولیه روی به وضعیت مازاد تولید روی تصفیه‌‎شده، عامل اصلی روند نزولی قیمت روی در بازار محسوب می‌شود که پس از نیکل، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان فلزات بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۳ داشته است.

بر اساس آخرین ارزیابی ماهانه گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی، بازار جهانی در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱۳۷ هزار تن مازاد تولید داشته است.

حجم تقاضا برای این فلز به ویژه در اروپا، از آن زمان به بعد و با روند نزولی قیمت این فلز در بازار فیزیکی در شرایط ثبات بازار، با کاهش همراه بوده است.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم فلز روی با شرط تحویل در بندر آنتورپ بلژیک را حدود ۳۲۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن ارزیابی می‌کند که نسبت به رقم ۵۱۵ دلار تعیین شده در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۳، کاهش را نشان داد.

در عین حال هرگونه محدودیت دسترسی در بازار فیزیکی اروپا کاهش یافته است. بر همین اساس موسسه «Fastmarkets» به در دسترس بودن فلز روی با برند‌های غیر اروپایی و تخفیف ویژه در بازار اشاره می‌کند.

لازم به توضیح است که حجم ذخایر انبار بورس فلزات لندن به طور کامل منعکس‌کننده وضعیت بازار فیزیکی این فلز نیست. حتی پس از افزایش حجم ورودی این فلز به انبار بورس فلزات لندن در روز‌های اخیر، حجم ذخایر قابل‌رصد این بورس هنوز با ارقام تاریخی ثبت شده آن فاصله دارد.

با این حال، بازیابی حجم تقاضا و قیمت روی در بازار تا حدی به میزان حجم واردات این فلز به چین در ماه‌های آینده بستگی دارد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده