تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۱۱۶۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در راستای عدم نیاز به کک وارداتی

نوسازی و بازسازی باتری دو کک سازی ذوب آهن اصفهان

‌می‌متالز - به منظور تامین کک مورد نیاز ذوب آهن اصفهان و عدم نیاز به کک وارداتی، باتری شماره ۲ مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی این مجتمع عظیم صنعتی در دست بازسازی و نوسازی قرار دارد. در این راستا با حمیدرضا مستقل سرپرست مهندسی ناحیه چدن در شرکت گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

نوسازی و بازسازی باتری دو کک سازی ذوب آهن اصفهان

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا مستقل با اشاره به اینکه فعالیت‌های پروژه بازسازی باتری شماره ۲ کک سازی آبان ماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: ابتدا ارزیابی فونداسیون و سازه‌های بتنی باتری ۲ به منظور تقویت و بازسازی آن‌ها در دستور کار قرارگرفت و سپس تونل‌های دود دو طرف باتری و سکوی تخلیه کک تخریب شد و عملیات برداشتن لایه سطحی فونداسیون به منظور حذف لایه کربوره شده انجام گرفت و اصلاح آرماتوربندی بتن نیز هم اکنون در حال اتمام می‌باشد.

وی افزود: بازرسی داخلی و کنترل دودکش باتری ۲، جهت استفاده مجدد از آن نیز صورت گرفت که وضعیت دودکش مناسب گزارش گردید.

سرپرست مهندسی ناحیه چدن به سابقه بومی‌سازی تجهیزات مکانیکی باتری شماره ۱ کک سازی و ساخت درب‌های فلکسیبل باتری شماره ۳ در ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: پیش‌بینی‌های لازم در قرارداد با پیمانکار خارجی پروژه جهت ساخت بخشی از این تجهیزات توسط ذوب آهن اصفهان، شامل ریخته گری بدنه درب‌های باتری، ستون‌های آنکراژی، میله‌های سیستم آن و ساخت دیگر قسمت‌ها شامل رام و سپری و تکمیل ساخت درب‌های باتری در شرکت‌هایی که سابقه ساخت این تجهیزات را داشته‌اند، با اخذ تاییدیه از شرکت پیمانکار و زودتر از زمان گراف در دستور کار قرارگرفت.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این باتری سالیانه ۵۵۰ هزار تن می‌باشد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی جهت ساخت، نصب و برچیدن سوله حفاظتی عملیات نسوز‌کاری به وزن تقریبی ۸۳۰ تن در شرکت تارابگین صورت پذیرفته است که در این خصوص نیز بخش عمده‌ای از ستون‌ها ساخته و به کارگاه حمل گردیده است.

سرپرست مهندسی ناحیه چدن با اشاره به اینکه سایر تجهیزات شامل ماشین‌های شارژ، تخلیه و دربازکن تماماً با طراحی جدید بوده و در حال ساخت در کشور پیمانکار اصلی پروژه می‌باشد، گفت: سازه نسوز باتری باید بر روی فونداسیون تقویت شده اجرا گردد که دارای وزن حدود۱۶ هزار ۳۰۰ تن بوده و در دوکشور چین و هند در حال ساخت می‌باشد. همچنین حدود ۳ هزار تن نسوز ساخته شده و کنترل‌های لازم در حین مراحل ساخت و پیش از حمل جهت ۶ هزار تن مواد نسوز در دست انجام است و بخشی از نسوز‌ها به وزن تقریبی ۲۲۰ تن نیز به ایران حمل و در حال انجام مراحل گمرکی جهت ترخیص می‌باشند.

حمیدرضا مستقل با اشاره به اینکه این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ آماده بهره برداری است، بیان کرد: پیش‌بینی‌های لازم بر اساس فضای مورد نیاز انبارش این مواد و اولویت‌بندی انبارش جهت تسهیل خروج مواد نسوز بر اساس نیاز سایت پروژه توسط کارشناسان پیمانکار صورت گرفته است که بر اساس پیگیری‌های انجام شده، این فضا در حال تکمیل و آماده سازی می‌باشد.

نوسازی و بازسازی باتری دو کک سازی ذوب آهن اصفهان

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده