تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۱۱۸۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قول باکو برای افزایش تردد کامیون‌ها از مرز بیله‌سوار

‌می‌متالز - استاندار اردبیل با اشاره به نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، از طرح موضوعات مختلف استان در این نشست از جمله برقراری مجدد تردد مسافر از مرز زمینی، افزایش تردد کامیون‌ها از گمرک بیله‌سوار، پروژه بارانداز ریلی پارس‌آباد و مدیریت آب‌های مرزی و اتخاذ تصمیم درباره برخی از این موضوعات خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سیدحامد عاملی ظهر امروز در خصوص نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی ایران و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در شهر مرزی آستارا اظهار کرد: این نشست، نخستین نشست مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پس از سفر وزیر امور خارجه به باکو و تصمیم برای حل مسائل بین ۲ کشور بود که هر ۲ طرف درباره حل این مسائل ابراز امیدواری کردند.

وی با اشاره به رضایت ۲ طرف از نتایج این نشست، افزود: نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در شهر مرزی آستارا، زمینه را برای برگزاری نشست‌های آتی ۲ کشور به‌ویژه نشست مهرماه کمیسیون مشترک در باکو فراهم کرد.

استاندار اردبیل با اشاره به موضوعات مطرح‌شده استان در این نشست، ادامه داد: موضوع بازگشایی مرز زمینی برای تردد مسافر بین ۲ کشور از گمرک بیله‌سوار به‌عنوان یک مطالبه مردمی در نشست مذکور مطرح شد که معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مرز زمینی این کشور با سایر کشور‌ها نیز برای تردد مسافر بسته است، درباره فراهم شدن شرایط تردد مسافری از مرز‌های زمینی در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

مصوبه قطعی پروژه بارانداز ریلی پارس‌آباد در نشست کمیسیون مشترک ارائه می‌شود

عاملی تصریح کرد: افزایش تعداد کامیون‌های عبوری از مرز بیله‌سوار که هم‌اکنون روزانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کامیون تردد می‌کنند نیز در این نشست برای حل مشکلات مربوط به تراکم و تأخیر عبور کامیون‌ها مطرح و مقرر شد گمرک جمهوری آذربایجان زمینه افزایش تردد روزانه کامیون‌ها از مرز بیله‌سوار را فراهم کند.

وی بیان کرد: پروژه بارانداز ریلی پارس‌آباد از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود که مقرر شد جمهوری آذربایجان نظر خود را درباره اطلاعات ارائه‌شده از سوی ایران درباره این پروژه اعلام کند و در نشست کمیسیون مشترک ۲ کشور به‌صورت مصوبه قطعی ارائه شود.

کمیته‌ای مشترک برای مدیریت آب‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان تشکیل شد

استاندار اردبیل افزود: همچنین مقرر شد وزیر راه‌وشهرسازی ایران و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به‌عنوان روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور، در نزدیک‌ترین زمان ممکن بازدیدی از محل احداث بارانداز ریلی پارس‌آباد داشته باشند.

عاملی گفت: در خصوص آب‌های مرزی هم با تشکیل کمیته‌ای مشترک بین ۲ کشور مقرر شد این کمیته، مدیریت مشترک آب‌های مرزی را در یک قالب مشخص کند و همچنین درباره انجام تعهدات جمهوری آذربایجان برای تکمیل سد‌های قیز قلعه‌سی و خداآفرین که در رسیدن آب به پایاب خداآفرین در استان اردبیل اهمیت دارد، توافقاتی حاصل شد.

وی بیان کرد: با به سرانجام رسیدن این موضوعات، زمینه استفاده بیش‌تر از قابلیت‌های مرزی استان اردبیل فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده