تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۲
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۲۰۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن:

شرکت‌های فولادی و پتروشیمی برخلاف خودروسازان هیچ‌گاه زیان نمی‌دهند

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان، اعلام کرد: شرکت‌های فولادی و پتروشیمی برخلاف خودرو سازان هیچ‌گاه زیان نمی‌دهند.

به گزارش می‌متالز، رضا رضایی با اشاره به اینکه صنعت خودرو از نداشتن برنامه دارای اهداف مشخص و مدون رنج می‌برد اعلام کرد: هنوز جایگاه صنعت خودرو در برنامه هفتم توسعه با وجود اشتغال‌زایی، خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی و اثر در ۷۰ صنعت دیگر مبهم است.

از سوی دیگر با گذشت بیش از چهارماه حتی ۶۰ درصد از برنامه خودروسازان به دلیل عدم تامین زیرساخت‌ها، محقق نشده و اکثر بانک‌ها که سودده هستند، اعتباردهی را قفل کرده‌اند. درجالی سود بانک‌ها حاصل تلاش و مجاهدت تولیدکنندگان و شرکت‌های صنعتی است.

دراین میان از برگزاری جلسات خودروسازان با عباس علی‌آبادی وزیر صنعت انتظار می‌رود نقشه راه سال جاری مشخص شود و مانند ادوار گذشته، نابرابری صنعتی رخ ندهد. به‌طور مثال سود یکی از فولادسازان ۷۰ درصدی بوده و شرکت‌های فولادی و پتروشیمی هیچ‌گاه زیان نمی‌دهند، اما صنعت خودرو و قطعه سازی که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه را از این دو گروه تامین می‌کند باید تا ۱۰۰ درصد گران‌تر تهیه کند.

محاسبه قیمت تمام شده در هیچ یک از شرکت‌های این دو صنعت سخت نیست، اما قیمت‌ها در عمل زیاد بوده و باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود. از سوی دیگر در صورت وجود برنامه طی سه دهه اخیر، ایران می‌توانست همچون ترکیه سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات از صنعت خودرو داشته باشد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده