تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۱۲۲۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر اجرای پروژه‌های نورد سرد فولاد مبارکه:

پروژه‌های فولاد مبارکه در دو سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است

می متالز - مدیر اجرای پروژه‌های نورد سرد فولاد مبارکه گفت: پروژه‌های فولاد مبارکه به‌خصوص در دو سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است. با توجه به افزایش پروژه‌های توسعه، اجرای پروژه‌های نورد گرم و سرد که تحت یک مدیریت انجام می‌شد، جدا شد و این دو واحد به‌صورت تخصصی در پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، محسن اختری، مدیر اجرای پروژه‌های نورد سرد فولاد مبارکه به سؤالات زیر این چنین پاسخ داد:

طی یک سال گذشته چه پروژه‌های شاخصی در واحد نورد سرد فولاد مبارکه اجرا شده است؟

با توجه به نیاز و ذائقه بازار، به‌طور خاص دو دسته مشتری صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی محصولات نورد سرد را مصرف می‌کنند. در سال‌های گذشته کیفیت ظاهری خودرو‌ها و لوازم‌خانگی جهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و به‌تناسب آن، محصولات تولیدی در خطوط نورد سرد نیز با تکنولوژی و تجهیزات مدرن‌تر تولید می‌شود.

فرآیند تعریف پروژه در این بخش به این صورت است که نواحی تولیدی بر اساس شرایط خطوط و نیاز، پروژه‌های موردنظر را پیشنهاد می‌دهند. در واحد معاونت طرح و توسعه، در نخستین گام، مراحل تأیید و تصویب پروژه تا رسیدن به مراحل نهایی و خرید در واحد امور مهندسی و مهندسی کارخانه انجام می‌شود.

مدیریت اجرای پروژه‌های نورد سرد در اولین گام همکاری خود برای پروژه، شرایط قرارداد و فعالیت‌های اصلی پروژه را مشخص می‌کند و ضمن آن، از مشاوران این حوزه نیز استفاده می‌شود. پس از تنظیم دقیق قرارداد، مناقصه برگزار می‌گردد. در ادامه، طبق قوانین و ضوابط شرکت، پس از مشخص شدن برنده مناقصه، به این واحد اعلام می‌شود باید پروژه را اجرا کنیم و نهایتاً وارد فرآیند اجرا می‌شویم.

با توجه به تنوع و تعداد پروژه‌ها چه تغییراتی در چارت سازمانی این واحد اعمال شده است؟

پروژه‌های فولاد مبارکه به‌خصوص در دو سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است. با توجه به افزایش پروژه‌های توسعه، اجرای پروژه‌های نورد گرم و سرد که تحت یک مدیریت انجام می‌شد، جدا گردید و این دو واحد به‌صورت تخصصی در پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

فرآیند بومی‌سازی در این مدیریت چگونه انجام می‌شود؟

تحریم‌ها باعث شده ارتباط ما با برند‌های اصلی طراحی و ساخت تجهیزات با مشکلات زیادی مواجه شود. با اقداماتی که در مجموعه تولید، بهره‌برداری و طرح و توسعه انجام شده، پروژه‌های کلان به پروژه‌های کوچک تقسیم شده‌اند. به‌جای برند‌های بزرگی که پیش از این کل فرآیند طراحی، تأمین و اجرا را انجام می‌دادند، اکنون از طریق منابع تأمین‌کننده برند‌ها یا شرکت‌های داخلیِ طرف قرارداد آن‌ها، پروژه‌های کوچک‌تر را پیش می‌بریم. در حالت عادی یک برند همه‌چیز را تحت عنوان یک قرارداد انجام می‌داد، ولی در شرایط فعلی، پروژه‌ها با همکاری یک شرکت خارجی و چند شرکت داخلی اجرا می‌شوند. به‌عنوان مثال، به‌روزرسانی بخش اتوماسیون پروژه واحد گالوانیزه در سال گذشته با توجه به توانمندی شرکت‌های داخلی به شرکت ایریسا واگذار شد و پروژه با مدیریت واحد به نتیجه رسید. طبیعتاً این‌گونه کار کردن سختی‌هایی دارد، ولی با تلاش بیشتر این کار انجام می‌شود. بیشتر پروژه‌های در دست اجرا در حال حاضر به همین نحو انجام می‌شود.

در حال حاضر چه پروژه‌هایی در جریان است؟

اصلی‌ترین پروژه در واحد تاندم میل نورد در حال انجام است. در فاز اول این برنامه، با محوریت یک شرکت داخلی، قسمت برق و اتوماسیون واحد تاندم میل به‌روزرسانی می‌شود. در توقف بعدی، فرآیند نورد و سیستم‌های اتوماسیون مرحله به مرحله در ماه‌های آینده به‌روزرسانی و مدرن می‌شوند.

این به‌روزرسانی‌ها چه نتایجی در پی دارد؟

طبیعی است که بعد از ۳۰ سال تولید، تجهیزات شرایط عملکردی و کیفیت اولیه را نداشته باشد. از یک طرف، در همه صنایع، شاهد جهش تکنولوژی در حوزه برق و اتوماسیون هستیم و از طرف دیگر، برخی تجهیزات از دوره پشتیبانی فنی خود گذشته‌اند و باید تجهیزات به‌روزی به کار گیریم که از پشتیبانی فنی شرکت‌ها هم برخوردار باشند. در واقع برای اینکه بتوانیم محصولات کیفی تولید کنیم، به به‌روزرسانی خطوط و ماشین‌ها و تجهیزات مدرن نیاز داریم که این نیاز را با تعریف پروژه‌های لازم برآورده می‌کنیم. پیش از این اگر پروژه به‌روزرسانی مطرح می‌شد، یک پروژه بزرگ با یک شرکت خارجی برای تغییر در فرآیند اصلی موردنظر بود، اما امروز این کار مقدور نیست و ما باید تعداد زیادی پروژه تعریف کنیم و در مراحل مختلف آن را انجام دهیم.

مجموعه نورد سرد از ۲۲ کارخانه بزرگ تشکیل شده است. در تابستان سال گذشته، در اولین واحد نورد سرد، تغییر سیستم برق و اتوماسیون انجام گرفت و در این هفته، دومین واحد انجام می‌شود. در سال‌های آینده نیز پروژه‌های زیادی از این دست خواهیم داشت.

اسکین‌پاس نورد سرد به رکورد کیفی ۹۹.۷۵ درصد رسید. آیا با بهینه‌سازی خط و فرآیند می‌توان انتظار کیفیت ۱۰۰ درصدی داشت؟

واحد اسکین‌پاس مدرن‌ترین واحد فولاد مبارکه است و تکنولوژی به‌روزتری دارد. در سال‌های گذشته، تجهیزات مدرن در چند مرحله در این واحد به کار گرفته شده و دستورالعمل‌هایی که لازم بوده تا شرایط کاری خط در بهینه‌ترین حالت باشد به بهترین شکل اجرا شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم به کیفیت ۱۰۰ درصدی نزدیک‌تر شویم.

برای رسیدن به کیفیت ۱۰۰ درصدی دو مرحله کار لازم است: مرحله اول، مدرن کردن و به‌روز کردن تجهیزات خطوط؛ مرحله دوم، بهره‌برداری از این تجهیزات به بهترین شکل ممکن.

پروژه‌های در دست اقدام خط کورکتیو کدام‌اند؟

خطوط اصلاح ورق نقش تعیین‌کننده‌ای در دسته‌بندی و ایجاد کیفیت نهایی دارد. برای اینکه این کار با بهترین کیفیت ممکن انجام شود، به تجهیزاتی نیاز است که مثلاً بتوانند عرض دقیق ورق را با کناره‌بری ایجاد کنند. یکی از برنامه‌های توسعه قبلی این بوده که خطوط به این تجهیزات مجهز شوند تا عملیات کلاف‌پیچی و اصلاح محصولات بهتر انجام شود. برای اتمام پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته در این خصوص تعریف شده، ولی به دلیل تحریم‌ها هنوز نهایی نشده‌اند، رایزنی‌ها و اقدامات لازم در دست اقدام است.

به‌روزرسانی‌های انجام‌شده و در دست اقدام تا چه میزان به ظرفیت تولید فولاد مبارکه اضافه می‌کند؟

برنامه شرکت در نورد سرد، افزایش دوبرابری ظرفیت تولید محصولات سرد و ویژه است. به‌عبارت‌دیگر، با راه‌اندازی نورد گرم شماره ۲، مسیر جهش تولید محصولات جدید و گرید‌های ویژه باز می‌شود.

سخن آخر؟

با توجه به اینکه عمده مشتریان خطوط نورد سرد را صنایع خودروسازی و لوازم‌خانگی تشکیل می‌دهند، لازم است توسعه‌ها متناسب با نیاز این مشتریان انجام شود. باید زنجیره خطوط نورد سرد با تکنولوژی جدید ساخته شود. مدرنیزاسیون و احداث خطوط جدید این قابلیت و امکان را برای شرکت فراهم می‌کند که محصولات با ارزش‌افزوده و با تکنولوژی بالا تولید کند و پاسخ‌گوی نیاز فعلی و آینده بازار باشد. در این مسیر، حمایت مدیریت ارشد فولاد مبارکه و وزارت صمت می‌تواند کارگشا باشد.

این نکته مهم را نباید فراموش کرد که در زمان تصمیم‌گیری باید تصمیم‌سازی خوبی از قبل صورت گرفته باشد. بدنه کارشناسی و مهندسی باید اطلاعات مفیدی را ارائه دهند تا مدیریت ارشد نیز بتواند تصمیمات درستی بر اساس این اطلاعات اتخاذ کند. بعضاً برخی اختلال‌ها می‌تواند تصمیم‌گیری‌های نهایی را با مشکلات زیادی مواجه سازد. برای ساختن آینده بهتر برای فرزندان این کشور و تولید محصولات کیفی‌تر باید با حمایت از تیم کارشناسی و مهندسی فولاد مبارکه، به آن‌ها اعتماد شود. مسلماً این حمایت در آینده منجر به بهبود کمی و کیفی تولید خواهد شد. انتظار می‌رود همچنان به تخصص و دانش و مهارت متخصصان نورد سرد فولاد مبارکه اعتماد شود؛ به دانش متخصصانی که عمر و جوانی خود را در این فرآیند صرف کرده‌اند و به آن مسلط هستند و می‌توانند قبل از اینکه دوران خدمتشان در فولاد مبارکه به پایان برسد، ظرفیت تولید محصولات سرد را دو برابر کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده