تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۱۲۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش پیش‌بینی پذیری بازار‌های کالایی با کمک بورس کالا

‌می‌متالز - مدیرعامل سبدگردان هیوا درباره مزیت بورس کالا گفت: انواع ابزار‌ها در بورس کالا باعث شده که خریداران با انگیزه‌های متفاوت بتوانند موقعیت معاملاتی خود را اتخاذ کنند که این کار ضمن پیش‌بینی پذیر بودن بازار به مصرف‌کننده کمک می‌کند با اطمینان خاطر بهتری محصولات خود را دریافت کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی دلبری مدیرعامل سبدگردان هیوا با بیان اینکه فعالیت بورس کالا با محصولات کشاورزی شروع شد و با ورود فلزات، ارزش معاملات بیشتر شد گفت: زمانی که اکثر صنایع فولادی طرح توسعه زیادی داشته و تمرکز سهامداران و مدیران روی تولید و طرح توسعه بود، آنطور که باید کسی به فکر روند قیمت‌گذاری و توزیع منافع نبود، چرا که بازار محصولات فلزی کاملا سنتی اداره و منافع ناشی از قیمت‌گذاری در سامانه‌های واسطه‌گری پخش می‌شد.

به گفته مدیرعامل سبدگردان هیوا؛ پس از رونق معاملات در بورس کالا، صنعت فلزات به لحاظ مالی و اقتصادی روند رو به رشدی پیدا کردند.

وی عنوان کرد: مشخص‌ترین مزیت بورس کالا در صنعت فلزات، واسطه ارزان و سریع بین خریداران محصولات و تولیدکنندگان بود.

دلبری کاهش چشمگیر هزینه انجام معامله را از دیگر مزایای بورس کالا اعلام کرد و گفت: هزینه معاملات خیلی پایین‌تر از روش سنتی شده به طوری که بورس کالا به شفافیت معاملات بیشتر کمک بسیاری کرد.

مدیرعامل سبدگردان هیوا اظهار کرد: در سامانه‌ای که به صورت آنلاین در اختیار تمام تولیدکنندگان، خریداران و تمامی نهاد‌های ناظر است، عملا رقابت کاملا به صورت شفاف انجام شده و هیچگونه هماهنگی بین خریداران و فروشندگان به منظور انتقال منفعت صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: انواع ابزار‌ها و بازار‌های موجود در بورس کالا اعم از کالای فیزیکی و کالا‌هایی در قالب قرارداد‌های آتی و گواهی سپرده، باعث شده که خریداران با انگیزه‌های متفاوت بتوانند موقعیت معاملاتی خود را اتخاذ کنند.

به گفته دلبری؛ این کار ضمن پیش‌بینی پذیر بودن بازار کمک می‎کند مصرف‌کننده با اطمینان خاطر بهتری محصولات خود را دریافت کند.

وی در ادامه افزود: در کنار تمام مزایای بورس کالا، به نظر می‌رسد برخی ابزار‌هایی که برخی کارگزاری‌ها و یا بانک‌ها برای خرید اعتباری در بورس کالا دارند اطمینان خاطری است که سامانه ارسال محصول در بورس کالا تعریف شده است، به طوری که فروشنده اطمینان خاطر کامل دارد که این محصول را فروخته و خریدار هم از بابت اینکه منابعی که داده مستقیم در حساب فروشنده واریز می‌شود و معامله کاملا قطعی است.

دلبری در پایان گفت: این اطمینان خاطر بین دو طرف باعث می‌شود که مشکلات حقوقی در بازار سنتی با وجود بورس کالا کاهش یابد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده