تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۱۲۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل گمرک کرمان اعلام کرد:

دپو ضایعات خودروسازان کرمان از ۲۰ سال پیش

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک استان کرمان با اشاره به دپو ضایعات قطعه‌های خودروسازان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم ادامه‌داد: ضایعات ناشی از حمل و نقل یا حین تولید از زمان راه اندازی منطقه ویژه یعنی بیش از ۲۰ سال در این منطقه باقی مانده که مقرر شد به گمرک اظهار و عوارض را پرداخت کنند تا ضایعات دپو شده ترخیص شود.

به گزارش می‌متالز، محمد دولتی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه‌های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم افزود: سال‌های گذشته در بحث اینکه این ضایعات از محل کدام قبض اموال است مستندسازی نشده و اکنون توجیه شده اند که مستندسازی آن‌ها انجام می‌شود.

به گفته وی مقرر شد ضایعاتی که در سال‌های قبل مستندسازی نشده اند همگی تحت عنوان ضایعات به گمرک اظهار و ترخیص شوند.

دولتی اظهارداشت: یکسری از ضایعات دیگر نیز حاصل بسته بندی و لفاف کالا هستند که هیچ مشکل خاصی ندارند و اینکه در این محل دپو شده و باقی مانده اند اشتباه است.

وی ادامه داد: کسری‌های یکسری از پک‌ها (مجموعه‌های وارداتی) که ناقص وارد می‌شوند باید مستندسازی و صورتجلسه شود تا زمانی که کسری بار ارسال می‌شود مشمول عوارض و ترخیص نشود.

دپو خودرو‌ها مربوط به بانک مرکزی است

مدیرکل گمرک کرمان همچنین با اشاره به دپو خودرو‌های شرکت‌های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم گفت: این مشکل مربوط به گمرک نیست بلکه به تخصیص منابع ارزی بانک مرکزی مرتبط است که با ارایه راهکار‌های لازم روند ترخیص سریع‌تر خواهد شد.

وی افزود: خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مشکل اظهار یعنی «عدم بررسی ثبت سفارش» داشتند که گمرک اجازه می‌دهد هنوز که مشکل ارزی آن‌ها حل نشده است اجازه ظهار به گمرک را داشته باشند.

دولتی بیان‌کرد: خودروساز بعد از اظهار به گمرک بالافاصله از تسهیلات ۹۰ درصدی استفاده می‌کند، می‌تواند خودرو‌های خود را ترخیص کند و تنها ۱۰ درصد از کالا بابت تضمن کدرهگیری بانک مرکزی در گمرک باقی می‌ماند.

مدیرکل گمرک استان کرمان خاطرنشان کرد: سال ۹۶ اوج فعالیت‌ها و تولیدات خودروسازان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم با تولید ۱۱۳ هزار دستگاه بود که در سال ۱۴۰۱ رکورد شکسته و حدود ۱۲۰ هزار دستگاه در این منطقه تولید شد.

به گفته وی بخش زیادی از درآمد‌های گمرکی به خودروسازی کرمان که قطب خودروسازی کشور است تعلق دارد.

مدیرکل گمرک استان کرمان توضیح داد: سال ۹۷ در اوج تحریم‌ها بسیاری از کالا‌ها در گمرکات ارزی دپو شده بود که به قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شد ۹۰ درصد کالا ترخیص و ۱۰ درصد دیگر به‌عنوان تضمین در گمرک باقی بماند که بانک مرکزی مخالفت کرد و گفت گمرک چرا کالا را بدون کد رهگیری بانک ترخیص می‌کند و به همین دلیل در آن سال جلو این کار گرفته شد.

وی درباره کمبود نیروی انسانی گمرک نیز افزود: برای جذب و استخدام نیروی انسانی نیاز به یکسری الزامات است که اینک شرایط آن مهیا نیست.

دولتی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق گمرکات استان وارد خزانه دولت شده که از این میزان ۹۰ درصد آن مربوط به گمرک بم و خودروسازی‌ها بوده است.

وی گفت: گمرکات استان کرمان در سطح کشور رتبه چهارم را از لحاظ تامین درامد برای کشور دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده