تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۲۵۷۷
سرویس خبر : انرژی

زنجیره ارزش قیر طبیعی در کرمانشاه تکمیل شود

‌می‌متالز - سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: ۹۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه وجود دارد و زنجیره ارزش این محصول خدادادی باید تکمیل و سود آن عاید کل کشور شود.

به گزارش می‌متالز، وحید محمدی در مراسم افتتاح واحد تولید کربن فعال از قیر طبیعی که امروز در کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: شرایط حاکم بر کشور طی چند سال اخیر به وضوح نشان داد در حوزه دانش بنیان، صنعتی کردن و تجاری کردن علم خلأ داشتیم و مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در این زمینه هشدار دادند.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها فیض اجباری بود که متوجه نیاز خود به حوزه دانش بنیان شویم عنوان کرد: از زمان قاجار درگیر بیماری اقتصاد نفتی بودیم، اما تحریم با وجود فشار سنگین فیض اجباری بود که سبب شد استعداد‌ها شکوفا و دولت نیز در راستای خدمت رسانی و تسهیل امور وارد عرصه شود.

محمدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نمونه است که در عرصه تولید علم و رفع نیاز‌های اساسی کشور وارد کار شد گفت: سال‌ها گفته شد ۹۰ درصد از معادن قیر طبیعی در اختیار استان کرمانشاه است، اما فرآوری انجام نمی‌شد، اما اکنون در این اواحد شاهد چندین فرآوری از یک محصول خدادادی هستیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه قیر طبیعی برای ما بسیار جای کار دارد افزود: هر چقدر از اینگونه محصولات تولید شود در واقع سود آن به کل کشور بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها در این شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند گفت: گشایش‌های اقتصادی در پیش است و دولت توانسته زیرساخت‌ها و مقدمات لازم را برای گذر از شرایط اقتصادی سابق مهیا کند و ما باید به دنبال برداشت باشیم و از پیمان‌های منطقه‌ای، سیستم‌های مالی و ارتباط با کشور‌های مختلف استفاده کنیم.

محمدی افزود: شکست تحریم‌ها و ایجاد شرایط اقتصادی جدید زیرساختی است که دولت برای بخش خصوصی مهیا می‌کند و هر چند مشکلاتی وجود دارد، اما نسبت به گذشته کمتر است و شرایط صادرات و مبادلات تجاری متفاوت شده و امید داریم از تحول ایجاد در زمینه تولید در استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره ارزش عنوان کرد: این واحد تولیدی تنها یک مرحله از فرآوری است و امید داریم بتوانیم سایر محصولات را از این زنجیره خاص و سایر زنجیره‌ها تولید کنیم و خروجی این واحد تولیدی باید خوراک سایر واحد‌ها باشد.

محمدی با بیان اینکه هرچقدر این زنجیره تکمیل شود ارزش افزوده کالا و سودآوری آن نیز افزایش می‌یابد گفت: استان کرمانشاه در عین مظلوم بودن قابلیت‌ها و مزیت‌هایی همچون نیروی انسانی فوق‌العاده را دارد.

وی با اشاره به اینکه معادن، موقعیت جغرافیای و ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و تجاری استان نیاز به توجه بیشتر دارد که سود آن نصیب کل کشور شود افزود: انتظار می‌رود در حوزه جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری به استان توجه ویژه شود.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در تمام حوزه‌ها هاب منطقه‌ای در غرب کشور است گفت: این امتیاز را به دلیل نیروی انسانی و شرایط جغرافیایی نمی‌توان از کرمانشاه گرفت و چنانچه تقویت شود سبب افزایش منافع نظام خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه خدمات نظام در سایه رهبری مقام معظم رهبری و همراهی مردم را باید دید که سبب عزت و اقتدار نظام شده است عنوان کرد: هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران توانایی مقابله با تحریم‌های حداکثری را نداشت، اما کشور ما از این شرایط عبور و عزت خود را نیز حفظ کرد و سربلند در منطقه ایستاده است.

وی افزود: امروز شاهد تغییر رویکرد کشور‌هایی در منطقه همچون عربستان هستیم که حاصل مقاومت مردم بود و امید داریم در آینده نزدیک شاهد گشایش‌های اقتصادی در کشور باشیم و با اقتدار و جبهه‌های جدید شکل گرفته در جهان بتوانیم شرایط اقتصادی را برای مردم بهبود ببخشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده