تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۱۲۷۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لزوم کاهش تقاضا و حداکثر جایگزینی برای مس تا سال ۲۰۳۰

‌می‌متالز - قیمت‌های قوی و تقاضای بالا در چند سال گذشته، شرکت‌های معدنی مس را به پول نقد بسیاری رسانده است.

به گزارش می‌متالز، نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه، دولت‌ها و هیئت‌ها را به خود مشغول کرده است و کاربران مس به دنبال راه‌حل‌های کوتاه‌مدت‌تر برای جلوگیری از تنگنای عرضه هستند.

یک گزارش جدید توسط BMO Capital Markets دامنه تخریب تقاضای مس را از طریق صرفه جویی و جایگزینی بررسی می‌کند. BMO می‌گوید در صورت عدم جایگزینی یا صرفه جویی بیشتر، تقاضای مس می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰.۴ میلیون تن در سال برسد.

اما تحلیلگران می‌گویند برنامه‌هایی برای استفاده کمتر یا جایگزین مس به طور کامل از جمله در شبکه‌های انتقال و توزیع برق، ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، کابل‌های ارتباطی، واحد‌های تهویه مطبوع صنعتی و بخش حمل و نقل، در دست بررسی است.

از طریق این فرآیند، سناریوی موردی بانک سرمایه‌گذاری کمتر از ۱۰ میلیون تن نیم تقاضای تجمعی مس را تا سال ۲۰۳۰ حذف می‌کند.

به گفته BMO، مس در حال حاضر چهار برابر گران‌تر از آلومینیوم است و آلومینیوم به اندازه‌ای ارزان است که بتوانیم این فلز را به طور ثابت جایگزین مس کنیم. در حالی که آلومینیوم تنها حدود ۶۰ درصد رسانایی مس را دارد، در بسیاری از موارد وزن کمتر آن می‌تواند جایگزینی را فراتر از ملاحظات هزینه‌ای قانع کننده‌تر کند.

بانک سرمایه گذاری سیستم‌های تهویه مطبوع را به عنوان منطقه‌ای می‌بیند که بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد، به ویژه در کاربرد‌های صنعتی که جایگزینی از نظر فنی قابل دوام است.

خودرو‌های برقی بطور قابل ملاحظه‌ای مس بیشتری نسبت به خودرو‌های بنزینی و دیزلی مصرف می‌کنند، اما سازندگان خودرو و باتری در تلاش برای کاهش این میزان هستند.

تسلا در ماه مه گفت که با شروع با Cybertruck که در مراحل اولیه تولید قرار دارد، ربات Optimus و تمام خودرو‌های الکتریکی آینده، از سیستم ولتاژ پایین ۴۸ ولت استفاده خواهند کرد، در مقایسه با سیستم ۱۲ ولتی که در اکثر خودرو‌ها استفاده می‌شود.

در سیستم‌های ۱۲ ولتی سنتی، سیم‌کشی و قطعات باید بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشند تا بتوانند بار‌های الکتریکی بالا را تحمل کنند. تسلا با یک سیستم ۴۸ ولت انتظار کاهش وزن باتری و صرفه جویی در هزینه را دارد.

ماسک گفت: "تقریبا، این بدان معناست که ما فقط به یک چهارم مسی که برای یک باتری ۱۲ ولتی نیاز است در ماشین نیاز داریم."

حتی تحت سناریوی حداقل تقاضا/حداکثر جایگزینی، بازار مس از رشد مثبتی برخوردار خواهد بود، از جمله در حوزه‌های مرتبط با انتقال انرژی مانند ساخت‌وساز، و این پس از در نظر گرفتن بخش بسیار مهم ساخت و ساز چین است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده