تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۱۲۸۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازگشت خریداران فولاد با تعیین کف نرخ دلار/ روسیه جا پای ایران در بازار فولاد چین و هند گذاشت

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: زمانی که اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کرد، این کشور به بازار‌های هدف ایران حمله کرد و بخش بزرگی از بازار‌های صادراتی را که به کشور‌های چین و هند متصل اس، برای خود کرد.

به گزارش می‌متالز، پیمان شوریابی با اشاره به تحریم روسیه توسط شورای اروپا و تأثیر آن در صنعت فولاد ایران اظهار داشت: زمانی که اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کرد، این کشور به بازار‌های هدف ایران حمله کرد و بخش بزرگی از بازار‌های صادراتی را که به کشور‌های چین و هند متصل است، برای خود کرد به گونه‌ای که روسیه به چین و هند فولاد بیشتر با قیمت کمتر از قیمت‌های جهانی می‌فروشد.

وی گفت: در نهایت این اتفاق باعث شد بازار‌های صادراتی ما با وجود وضع عوارض صادراتی با فشار بیشتری مواجه شوند. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا به دلیل سیاست‌های خود، تمایل زیادی به خرید فولاد از ایران ندارد و مشتریان اروپایی فولاد ایران بسیار محدود و کم هستند.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به تصویب اوراق مرابحه ارزی برای پروژه‌های ارزآور مانند فولاد گفت: در حال حاضر مشکل صنعت فولاد کشور نقدینگی نیست بلکه تکنولوژی است. در واقع تا چند سال گذشته مهم‌ترین چالش فولادی‌ها رانت انرژی بود که با توجه به اینکه قیمت گاز و برق در حال حرکت به سمت قیمت جهانی است، می‌توان گفت این چالش در حال برطرف شدن است.

به گفته شوریابی، مهم‌ترین مشکل پس از انرژی، تکنولوژی است که برای این مورد به رفع تحریم‌ها نیاز داریم.

وی تصریح کرد: حال اگر پروژه جدیدی مطرح شود، این اوراق ارزی تا حدودی می‌تواند کمک کند، اما گلوگاه اصلی پروژه‌های فولاد و سایر صنایع، تحریم است که باید فکری به حال آن شود.

این کارشناس فولادی با اشاره به تأثیر نوسانات ارز در صنعت، گفت: زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد، در واقع دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند و به همین دلیل، خریداران کالا‌های دلاری مقداری عقب نشینی می‌کنند.

شوریابی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا، به نظر می‌رسد اگر کف قیمت دلار در بازار مشخص شود و بانک مرکزی از آن حمایت کند، دوباره خریداران فولاد باز‌گردند. بر همین اساس، تثبیت کف دلار در بازار ارز نگرانی جدی برای فولادسازان و تاجران این حوزه نخواهد داشت.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده