تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۱۲۸۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

موضع قوی چین برای دفاع از موقعیت قوی خود در زنجیره تامین فلزات حیاتی

‌می‌متالز - با تشدید جنگ فناوری بین چین و غرب و پیشرفت انتقال انرژی، چین به عنوان بخشی از طرح کمربند و جاده (BRI) خود، سرمایه گذاری در مواد معدنی حیاتی در خارج از کشور را افزایش می‌دهد و هدف آن تامین مواد خام بیشتر برای باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی است.

به گزارش می‌متالز، در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد اتحاد برای مقابله با تسلط چین در زنجیره تامین حیاتی برای انتقال انرژی هستند، چین میلیارد‌ها دلار برای تامین و فرآوری مواد معدنی و فلزات در آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه سرمایه‌گذاری می‌کند.

برخی تحلیلگران می‌گویند علیرغم تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خودرو‌های برقی (EV) و انرژی‌های تجدیدپذیر، تسلط چین بر بازار‌های مواد معدنی حیاتی افزایش خواهد یافت.

گزارش جدیدی در این هفته نشان داد که چین قصد دارد از سهم بازار جهانی خود در این زنجیره تامین دفاع کند.

طبق گزارش مرکز توسعه و مالی سبز (GFDC) به عنوان بخشی از BRI، چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ میلیارد دلار در فلزات و معادن سرمایه گذاری کرد که افزایشی ۱۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ داشت.

مشارکت در قالب سرمایه گذاری و ساخت و ساز به عنوان بخشی از BRI در کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین قوی بوده است.

چین در حال حاضر سهم قابل توجهی از منابع معدنی جهانی را در اختیار دارد. در نیمه اول سال ۲۰۲۳، چین به سمت توسعه استخراج و فرآوری لیتیوم و مس از طریق خرید کادال مینرالز توسط Hainan Mining، بخشی از یک معدن لیتیوم در مالی، قرارداد کارخانه فرآوری مس در عربستان سعودی و راه اندازی کارخانه پردازش لیتیوم در زیمبابوه حرکت کرد.

پس از سال ۲۰۲۳، چین انتظار دارد در فناوری‌های جدید از جمله باتری‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر، مراکز داده و معاملات مبتنی بر منابع در معدن، نفت و گاز سرمایه‌گذاری بیشتری کند.

بانک UBS انتظار دارد که چین تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به یک سوم عرضه جهانی لیتیوم را در اختیار بگیرد. معادن تحت کنترل پکن، نه تنها در چین بلکه در آفریقا، شاهد افزایش بیش از سه برابری تولید لیتیوم در تنها سه سال خواهند بود.

به گفته بانک، این افزایش عرضه سهم چین از عرضه جهانی لیتیوم را به ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش می‌دهد. این درصد در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۴ درصد بوده است.

فایننشال تایمز، انتظار دارد که سهم کبالت چین نیز در دو سال آینده به ۵۰ درصد از تولید جهانی کبالت برسد. گروه CMOC چین در حال حاضر دومین تولید کننده بزرگ کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو است، کشوری که هم اکنون ۷۵ درصد عرضه جهانی را تامین می‌کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده