تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۱۳۰۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالیت ۷۷ معدن غیرفعال خراسان‌شمالی در دستور کار قرار گرفت

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۲۸۳ معدن در این استان دارای مجوز است که از این تعداد؛ فعالیت مجدد ۷۷ معدن غیرفعال در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو روز دوشنبه کمبود نقدینگی را عمده‌ترین مشکل معدن‌کاران استان عنوان کرد و افزود: این مشکل سبب شده تا توان معدن کاران برای نوسازی و بازسازی معادن کاسته شود و از طرفی سبب افزایش هزینه تولید شده است.

وی افزود: فرسودگی ماشین آلات، نبود صنایع فرآوری مواد برای تکمیل زنجیره تولید از دیگر مشکلات معدن کاران استان به شمار می‌آید که سبب خام فروشی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیشترین خام فروشی در معادن سنگ‌های تزیینی مرمر، مرمریت، کنگلومرای تزیینی و همچنین معادن کلسیت، باریت، سرب و روی انجام می‌شود اظهار کرد: این معادن در اولویت ایجاد صنایع تبدیلی قرار دارند.

وی، اولویت دیگر معادن استان را ایجاد صنایع پایین دستی فرآوری سنگ‌های تزیینی، تولید انواع پودر میکرو بنز، صنایع پایین دستی آلومینا، سرب و روی بیان کرد.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت‌های معادن غیرفعال تا حدی انجام شده، ولی با توجه به محدودیت اعتبار مشکل راه و برق هنوز وجود دارد.

وی عنوان کرد: راهسازی به طول ۵۰ کیلومتر در معادن غیرفعال انجام و برق رسانی۲ معدن نیز از اقداماتی است که برای تامین زیرساخت معادن در دولت سیزدهم انجام شده است.

به گفته حاجی بگلو؛ ۵۸ معدن استان مشمول اجرای ماده ۲۰ معادن هستند، اما به علت نبود توجیه اقتصادی به دلیل شرایط روز عرضه و تقاضا و تحریم‌های ظالمانه این معادن متقاضی ندارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر تاکید ما بر فعالسازی معادن غیر فعال با استفاده از ظرفیت شورای معادن استان و کمیته ذیل آن است.

سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود که بیشتر این مواد خام فروشی می‌شود.

۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده