تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۱۳۲۴۲
سرویس خبر : انرژی

تامین برق پایدار صنعت سیمان از زبان بخش خصوصی

‌می‌متالز - دو مقام صنفی صنعت سیمان در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ از روند تامین برق پایدار این صنعت و تولید متناسب با نیاز بازار می‌گویند.

به گزارش می‌متالز، برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته میزان تحقق بودجه عمرانی کشور به ۱۰۰ درصد رسید و با توجه به پرداخت بودجه پروژه‌های عمرانی متناسب با پیشرفت پروژه و فراتر از سقف بودجه در سال ۱۴۰۱، میزان پرداختی به پروژه‌های عمرانی به ۱۰۵.۲ درصد رسیده و با ر‌شد ۹۴.۲ درصدی نسبت به سال گذشته، ۲۷۳.۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی معادل ۱۷.۴ درصد از کل بودجه به زیرساخت‌های کشور اختصاص داده شده است.

پرداختی قابل توجه اعتبارات عمرانی، بیانگر تبدیل کشور به کارگاه ساختمانی است و انتشار اخبار افتتاح‌های متعدد طرح‌های آبرسانی، نیروگاه‌های تولید برق، توسعه زیرساخت حمل و نقل، ساخت مسکن و سایر طرح‌‎ها نیز تایید کننده این مطلب به حساب می‌آید، اما در شرایطی که کشور بار دیگر در مدار توسعه قرار گرفته و و نیاز به کالا‌های راهبردی دارد، تامین برق مورد نیاز برای تولید این کالا‌ها اهمیت قابل توجهی دارد.

یکی از مهمترین کالا‌های مورد نیاز کشور‌ها در روند توسعه سیمان است. در این راستا، روند تامین برق سیمان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از زبان مسوولان سندیکای سیمان بررسی می‌کنیم.

افت قیمت سیمان در تابستان سال ۱۴۰۱ دستاور مدیریت برق

در این راستا، سال گذشته یعنی تابستان سال ۱۴۰۱ عبدالرضا شیخان، دبیر وقت انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگویی اظهار داشت: مدیریت مصرف برق با اولویت تامین انرژی برای تولید ۵ میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه انجام می‌شود.

این مقام صنفی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک در وزارت نیرو بین اعضای صنعت برق و انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: با توجه به هماهنگی صورت گرفته، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.

بررسی معاملات بورس کالا از تداوم وضعیت قیمت سیمان، بیانگر تامین برق متناسب با نیاز و افت قیمت سیمان نسبت به نرخ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ یعنی زمان آغاز طرح‌های مدیریت مصرف برق است.

بر این مبنا در ۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ قیمت سیمان در سایه تامین انرژی برق متناسب با تقاضای بازار ۹۳۷ درصد نسبت به ۱۵ خرداد همان سال کاهش را تجربه کرد.

بر اساس آمار صنعت برق در تابستان سال ۱۴۰۱، صنعت سیمان ۴.۸ درصد بیشتر از سال گذشته برق دریافت کرد و ۵ درصد تولید خود را نیز افزایش داد.

تامین برق مورد نیاز برای تولید ۶ میلیون تن سیمان

تجربه مثبت سال ۱۴۰۱ در تامین برق صنایع و مدیریت بازار سیمان سبب شد تا این روند در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کند، اما این بار با توجه به افزایش ۷ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور و کاهش میزان ناترازی برق بیشتری به سیمانی‌ها برسد.

بر اساس آمار صنعت برق از ۱۵ خرداد لغایت ۲ مرداد سال جاری همزمان با دوره مدیریت مصرف برق، صنایع سیمان، ۹.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و ۲۴.۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ برق دریافت کردند.

بررسی روند معاملات بورس کالا در این کالا بیانگر آن است که قیمت هر تن از این کالای استراتژیک در ۱ مرداد نسبت به آغاز دوران مدیریت مصرف برق ۵.۲ درصد کاهش یافته است.

حمید فرمانی، رئیس سندیکای صنعت سیمان با اشاره به جلسه برگزارشده با وزارت نیرو به منظور تامین پایدار برق اظهار داشت: در جلسه برگزارشده صحبت‌های مهمی ردوبدل شد که از جمله آن می‌توان به مصوبه تامین نیاز انرژی برای تولید ۵.۵ الی ۶ میلیون تن سیمان در ماه اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به تأثیر این مصوبه بر بازار گفت: با توجه به شدت گرفتن پروژه‌های عمرانی در کشور، ما برآورد دقیقی از تقاضای سیمان داریم که همین عدد ۵.۵ الی ۶ میلیون تن است و در صورت تامین برق لازم برای تولید این میزان سیمان بازار از ناحیه عرضه هیچ تلاطمی را تجربه نخواهد کرد و تجربه سال ۱۴۰۱ بار دیگر تکرار می‌شود.

فرمانی گفت: در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم با تحقق مصوبات جلسه وزرات نیرو، بازار سیمان از ناحیه عرضه در تابستان پیش رو دچار مشکل نشود و بتوانیم نیاز کشور برای پروژه‌های عمرانی و ساخت مسکن را به خوبی تامین کنیم و رکورد تولید و عرضه سیمان را در این فصل جابه‌جا کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از مصوبات جلسه دیروز تنظیم برنامه مدیریت مصرف برق توسط انجمن سیمان بر مبنای ذخیره کلینکر واحد‌های سیمانی است که این مسئله می‌تواند منتهی به ساماندهی بازار شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در سایه تامین انرژی لازم در هفته گذشته ۳۵ شرکت سیمانی کالای خود را در قیمت پایه و بدون هیچ افزایش قیمتی عرضه کرده‌اند که ۵۷ درصد معاملات سیمان انجام‌شده در تیرماه نیز متعلق به همین عرضه در قیمت پایه است.

این مقام صنفی تاکید کرد: البته شوک‌هایی که بعضا به صنایع از جمله صنعت سیمان وارد می‌شود در افزایش قیمت سیمان تأثیر دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده