تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۷
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۳۱۳۳۰۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت آذران ذوب دیار نون:

صنعت ریخته‌گری می‌‎خواهد زنده بماند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آذران ذوب دیار نون، تولیدکننده قطعات فولادی نسوز گفت: سختگیری‌های بیش از حد سازمان محیط زیست در راستای رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی و کاهش انگیزه نیروی انسانی جهت فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری، شرایط ادامه فعالیت در این صنعت را دشوار ساخته است.

به گزارش می‌متالز، با این وجود، به عنوان یکی از فعالان قدیمی و با تجربه در این صنعت، همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهیم و در ادامه امیدواریم با شناسایی و جلوگیری از فعالیت واحد‌های ریخته‌گری غیرمجاز که منجر به افزایش شدید رقابت کاذب در بازار محصولات فولادی شده‌اند، بتوانیم تولیدات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانیم.

مجید کرباسی بیان کرد: ریخته‌گری فولاد نسوز، عمده فعالیت شرکت آذران ذوب دیار نون را طی چهار تا پنج سال اخیر تشکیل می‌دهد. انواع قطعات فولادی نسوز بر اساس سفارش مشتری در مجموعه تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به گریت بار جهت استفاده در کوره پخت واحد‌های گندله‌سازی اشاره کرد.

وی در ارتباط با چالش‌ها و مشکلات بخش تولید، عنوان کرد: نوسان قیمت مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین‌های چالش‌هایی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. عدم ثبات قیمت مواد اولیه باعث شده است که نتوانیم قرارداد همکاری بلندمدت با مشتریان خود منعقد کنیم، زیرا برخلاف سایر هزینه‌های تولید مانند حقوق نیروی انسانی، قیمت حامل‌های انرژی و … که معمولا در روز‌های ابتدایی هر سال تعیین تکلیف می‌شوند، قیمت مواد اولیه دائما با نوسان همراه بوده و همین مسئله تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. ضایعات آهنی و فروآلیاژها، مواد اولیه اصلی مورد نیاز شرکت را تشکیل می‌دهند. متاسفانه پایه و اساس قیمت‌گذاری انواع ضایعات آهنی و غیرآهنی در داخل کشور مشخص نیست؛ بخشی از فروآلیاژ‌های مورد نیاز واحد‌های ریخته‌گری نیز از بازار‌های خارجی تامین شده و نوسان نرخ ارز، منجر به افزایش قیمت آن‌ها در بازار شده است.

نوسان قیمت مواد اولیه آسیب‌رسان است

مدیرعامل شرکت آذران ذوب دیار نون افزود: در سال گذشته، به دنبال عقد قرارداد بلندمدت با یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور بودیم، اما به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه، موفق به اجرای آن نشدیم. ریسک تحویل به موقع سفارشات بر اساس آنچه در قرارداد قید می‌شود، بالاست و اگر تولیدکننده نتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند و قطعات تولیدی را در موعد مقرر به مشتری تحویل دهد، نه تنها این قرارداد سودآور نخواهد بود بلکه به دلیل عدم اجرای تعهدات با جریمه نیز همراه خواهد شد.

کرباسی در ادامه به کاهش انگیزه نیروی انسانی جهت فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری، به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیروی انسانی کافی جهت فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری وجود دارد، اما به دلیل شرایط دشوار کاری، تورم و همچنین مقرون به صرفه نبودن دستمزد و حقوق دریافتی، تمایل و انگیزه افراد جهت فعالیت در این واحد‌ها به شدت کاهش یافته است. در این میان برخی واحد‌های ریخته‌گری نسبت به به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اقدام می‌کنند که این امر هم می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات فراوانی برای کارفرمایان شود. به نظر می‌رسد اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند و دولت و مسوولان چاره‌ای برای کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی کشور نیندیشند، معضل کمبود نیروی انسانی در آینده به معضلی بزرگ و آسیب‌رسان در بخش تولید و صنعت تبدیل خواهد شد.

وی در همین راستا تصریح کرد: در چنین شرایطی، چاره‌ای جز مکانیزاسیون و به‌روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید در کارگاه‌های ریخته‌گری وجود ندارد. برخی از همکاران ما نسبت به نصب خطوط قالب‌گیری تمام اتوماتیک اقدام کرده‌اند که این امر، گام بلندی در راستای جبران مشکلات ناشی از کاهش نیروی انسانی در واحد‌های ریخته‌گری است؛ بنابراین هرچقدر فعالان این صنعت استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدتر و به‌روزتر را افزایش دهند، به نتایج مطلوب‌تری نسبت به واحد‌های تولیدی که همچنان به دنبال استفاده از روش‌های سنتی هستند، دست خواهند یافت.

کاهش انگیزه ادامه فعالیت در بخش تولید

مدیرعامل شرکت آذران ذوب دیار نون با بیان اینکه شرایط تولید در کارگاه‌های ریخته‌گری به قدری دشوار شده است که فعالیت در سایر بخش‌ها برای افراد اقتصادی‌تر خواهد بود، اظهار داشت: حدود ۲۰ سال است که در صنعت ریخته‌گری مشغول به فعالیت هستیم و تمام توان خود را طی این مدت در عرصه تولید به‌کار گرفته‌ایم، اما هم‌اکنون به دلیل سختگیری‌های بیش از حد و غیرمعقول برخی سازمان‌های دولتی و عدم همکاری با فعالان بخش خصوصی، نسبت به تولید دل‌زده و دلسرد شده‌ایم. از طرفی، اگر بخواهیم کماکان به فعالیت خود در این عرصه ادامه دهیم، نیازمند تامین نقدینگی جهت به‌روزرسانی تکنولوژی و ماشین‌آلات و در نهایت تولید محصولات انحصاری و خاص هستیم. دریافت تسهیلات بانکی، یکی از راه‌های تامین نقدینگی مورد نیاز واحد‌های تولیدی است که طی ماه‌های اخیر، تقریبا برای تمامی تولیدکنندگان غیرممکن شده و به دنبال آن، شاهد رشد روزافزون تعطیلی واحد‌های تولیدی و صنعتی هستیم.

کرباسی در ادامه با تاکید بر اینکه رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی در کارگاه‌های ریخته‌گری امری ضروری و حیاتی است، خاطرنشان کرد: شرکت آذران ذوب دیار نون در شهرک صنعتی منتظریه شهرستان نجف‌آباد واقع شده که در شعاع سه تا چهار کیلومتری آن، ساختمان‌های مسکونی احداث شده است؛ بنابراین نه تنها ما بلکه تمام واحد‌های فعال در این شهرک صنعتی، ملزم به رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی هستیم. در همین راستا، نسبت به استفاده از بگ‌فیلتر‌ها جهت جداسازی غبار‌های ناشی از فرایند ذوب اقدام کرده‌ایم. همچنین میزان آلایندگی دستگاه‌های موجود در خط تولید مجموعه توسط کارشناسان آزمایشگاه معتمد، به صورت دوره‌ای بررسی و نتایج حاصل از آن برای سازمان محیط زیست ارسال می‌شود. خوشبختانه ما کلیه مسائل مربوط به حوزه محیط زیست را رعایت کرده و با کمترین میزان آلایندگی در حال فعالیت هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کوره مورد استفاده در مجموعه، وارداتی و ساخت کشور انگلیس است، یادآور شد: به جرات می‌توان گفت بالغ بر ۸۰ درصد کوره‌های مورد استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری کشور طی سالیان اخیر بومی‌سازی شده و انواع کوره‌های باکیفیت و استاندارد عالی توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است. در حال حاضر، هشت نفر به طور مستقیم در مجموعه مشغول فعالیت هستند و معتقدیم که تجربه، مهم‌ترین فاکتور برای فعالیت نیروی انسانی در کارگاه‌های ریخته‌گری است.

این فعال صنعت ریخته‌گری در ارتباط با قطعی برق واحد‌های صنعتی طی هفته‌های اخیر، گفت: کوره مورد استفاده در مجموعه القایی است و برق، نقش بسزایی در کارکرد آن دارد، اما با توجه به اینکه تعداد نیروی انسانی و ظرفیت تولید ما محدود است، قطعی برق تاثیر چندانی در عملکرد ما ندارد. البته قرار بود برق واحد‌های فعال در شهرک صنعتی منتظریه، یک روز کاری در هفته قطع شود، اما به دلیل افزایش بی‌سابقه گرمای هوا، حدود دو هفته است که روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه برق مجموعه قطع می‌شود و عملا ما سه روز کاری در هفته را از دست داده‌ایم.

ضرورت شفاف‌سازی دریافت مالیات از کارگاه‌های ریخته‌گری

کرباسی ضمن انتقاد از عدم اخذ مالیات از کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز، عنوان کرد: عملکرد واحد‌های ریخته‌گری فعال در شهرک‌های صنعتی، زیر ذره‌بین کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد و انواع‌ها مالیات‌ها اعم از مالیات بر ارزش افزوده و… از آن‌ها اخذ می‌شود؛ در حالی که کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز که اکثرا در حومه شهرک‌های صنعتی قرار دارند، عملا هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و با عرضه محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، عملکرد واحد‌های مجاز و قانونمند را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بر همین اساس امیدواریم نظارت سازمان‌های ذی‌ربط جهت مقابله با فعالیت واحد‌های غیرمجاز، بیش از پیش افزایش پیدا کند تا فعالان این بخش بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب در سطح بازار به فروش برسانند.

وی در پایان تاکید کرد: اصفهان، یکی از قطب‌های صنعت ریخته‌گری در کشور است و اگر مسوولان استانی حمایت‌های لازم را از فعالان این بخش به عمل آورند، می‌توانیم به آینده این صنعت در سطح استان امیدوار باشیم. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری لازم جهت راه‌اندازی یک خط تولید قطعات فولادی، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است و پیشهاد ما به افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، این است که پیش از هرگونه اقدامی، تمامی مسائل و ریسک‌های مرتبط با آن را تحلیل و بررسی کنند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده