تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۱۳۳۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان همدان خبرداد:

ورود ۳۰۰ واحد صنعتی جدید در همدان به چرخه تولید/ هدف‌مان فعال‌سازی همه معادن راکد استان است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان همدان از ورود ۳۰۰ واحد صنعتی جدید در این استان به چرخه تولید در یکی دو سال آینده خبر داد و گفت: درحال حاضر ۱۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان همدان فعال هستند.

به گزارش می‌متالز، «احمد شانیان» مدیرکل صمت استان همدان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: راه‌اندازی واحد‌های از کار افتاده صنعتی، اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و توزیع ثروت در بین اقشار مختلف جامعه و فعالان اقتصادی نوید دهنده این است که توسعه اقتصاد همراه با عدالت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه مهار تورم و رشد تولید از مسیر اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، افزود: هدف‌مان در استان همدان مولدسازی منابع راکد و کم بازده و مقابله با سوداگری در راستای رشد تولید است.

مدیرکل صمت استان همدان در ادامه تاکید کرد: عدالت اقتصادی به‌معنای پاسداشت حقوق سرمایه‌گذاران، مبارزه با رانت‌های غیرمولد در اقتصاد و دسترسی همه آحاد جامعه به پول و اعتبارات است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی اقتصادی، دسترسی نادرست تولیدکننده و صنعتگران به تسهیلات بانکی است، یادآور شد: این درحالی است که ابربدهکاران بانکی از بازپرداخت وام‌های کلان امتناع می‌کنند و واحد‌های تولیدی که نیاز اولیه آن‌ها تامین مواد اولیه است، برای خرید آن گرفتار مسیر‌های پر پیچ و خم دریافت تسهیلات از بانک‌ها می‌شوند.

شانیان خواستار فعالیت صنایع بزرگ در استان همدان شد و تصریح کرد: برای آنکه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بتوانند ورود سرمایه داشته باشند، لازم است بروکراسی‌های اداری برچیده شود.

وی با اشاره به فعالیت هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان همدان، افزود: این واحد‌ها در زمینه کانی غیرفلزی، ابزار پزشکی، محصولات فلزی فابریکی، محصولات شیمیایی، لاستیک و پلاستیک، دباغی و چرم، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، بازیافت، صنایع غذایی، وسایل نقلیه موتوری و منسوجات فعالیت می‌کنند.

مدیر کل صمت استان همدان همچنین عنوان کرد: همدان جزو استان‌های برتر در حوزه فعالیت معدنی است و ذخایر بالایی از مواد معدنی و کانی‌های مرغوب را در دل خود پنهان دارد بر همین اساس مهم‌‍ترین برنامه بخش معدن این اداره کل، فعال‌سازی همه معادن راکد و توسعه فعالیت معدان فعال است.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۵ درصد واحد‌های صنعتی وابسته به صنایع معادن بوده و معادن به‌عنوان یکی از ارکان اقتصادی حائز اهمیت هستند؛ بنابراین بررسی معادن متروکه، اما قابل احیا در اولویت قرار دارد.

شانیان با اشاره به اینکه استان همدان با داشتن ذخایر معدن ۱۹ سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در دسته پنج استان مستعد سرمایه‌گذاری معدنی قرار دارد، اظهار کرد: همدان در دسته هشت استان دارای ذخایر طلا قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد باید به بخش معدن توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ واحد صنعتی در استان همدان در یکی دو سال آینده وارد چرخه تولید می‌شوند، یادآور شد: تاکنون حدود ۲۰۰ پروانه صنعتی و بهره‌برداری در استان همدان، صادر شده که با این احتساب تعداد همه پروانه صنعتی و بهره‌برداری استان به بیش از هزار و ۲۰۰ مورد افزایش یافته است.

مدیرکل صمت استان همدان خوشه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی خرد را از عوامل مهم در توسعه اقتصادی این استان عنوان کرد و افزود: خوشه‌های صنعتی مسیر توسعه صنایع خرد و کوچک را هموار کرده و فعالیت آن‌ها در بنگاه‌های کوچک و متوسط باعث افزایش صادرات شده است لذا توسعه آن‌ها اثرات بیشتری در صادرات و نوآوری محصول خواهد داشت.

وی با اشاره به قابلیت‌های فراوان خوشه‌های صنعتی تصریح کرد: خوشه‌ها مولد تولید و اشتغال بوده و خوشه‌های توانمند الگویی موفق برای خوشه‌های جدید هستند که باید به نحو مطلوب از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها در راستای رشد و رونق اقتصادی استفاده کرد.

شانیان در پایان گفت: ایجاد خوشه‌های صنعتی در این استان زمینه رشد و توانمندی بیشتر واحد‌ها را فراهم آورده و می‌تواند کمک مطلوبی به حوزه صنعت کند تا زمینه‌ساز توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی همدان بیش از پیش شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده