تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۳۱۳۴۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فاز دوم فولاد قاینات دهه فجر به بهره برداری می‌رسد

‌می‌متاز - استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که پنج اقدام مهم در کارخانه فولاد قاینات انجام شده و یا دنبال می‌شود گفت: در دهه فجر امسال شاهد افتتاح فاز دوم این طرح مهم خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار قاینات و جمعی از مسوولان استانی و محلی از کارخانه فولاد قاینات بازدید کرد.

این بازدید با هدف اطلاع از وضعیت فعالیت کارخانه و میزان تولید آهن اسفنجی، بررسی راهکار‌های تسریع در روند اجرای فاز‌های توسعه‌ای و رفع موانع از مسیر اجرای واحد تولید شمش و فولادسازی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی در بازدید از این کارخانه اظهارداشت: دولت سیزدهم توجه ویژه و خاصی به موضوع اقتصاد دارد و این مسئله در خراسان جنوبی هم به خوبی دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: در سطح استان شاهد تحولات اقتصادی و کار‌های نو و جدید و نیز فعال شدن طرح‌ها و واحد‌های اقتصادی هستیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: قاینات از جمله شهرستان‌هایی است که با وجود کارخانه فولاد، در حوزه اقتصاد شاهد تحولات خاص و فعالیت‌های جدی است.

قناعت با بیان اینکه در این کارخانه پنج اقدام بزرگ رقم خورده و یا در حال انجام است، خاطرنشان کرد: فاز نخست طرح فولاد قاینات یعنی واحد احیای مستقیم با سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان در آذرماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به بازدید میدانی صورت گرفته به همراه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از این طرح مهم اقتصادی، بیان کرد: در دهه فجر امسال شاهد افتتاح فاز دوم این طرح مهم خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: براساس قول مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران، عملیات اجرایی فاز سوم فولاد قاینات (خط نورد فولاد) نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

قناعت با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته آب فولاد قاینات از محل فاضلاب شهر قاین تأمین می‌شود، خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی احداث پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قاین با مشارکت ایمیدرو و انتقال پساب به مجتمع فولاد قاینات سال گذشته با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد.

به گفته وی براساس قول دوستان عملیات اجرایی واحد فرآوری اکسید آهک به عنوان خوارک فولاد هم در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با پیگیری‌های مستمر و ورود جدی فولاد کشور این اقدامات مهم در زمان مقرر در این واحد اقتصادی کلان و مهم استان اجرایی شود.

شایان ذکر است؛ فاز اول مجتمع فولاد قاینات (تولید آهن اسفنجی) در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان، به بهره برداری رسید و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، فاز دوم (واحد تولید شمش و فولادسازی یا واحد ذوب و ریخته گری) نیز در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی واحد فرآوری آهک هیدراته با بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در جوار مجتمع فولاد قاینات تا چند ماه آینده آغاز می‌شود و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز سوم (خط نورد فولاد) و به عبارتی تکمیل زنجیره تولید فولاد با اعتبار پیش بینی شده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خواهیم بود.

برای تأمین آب مورد نیاز کارخانه فولاد نیز قراردادی به مبلغ هزار میلیارد تومان بین دو شرکت فولاد و آب و فاضلاب منعقد شده تا نیاز آبی مجتمع فولاد از محل پساب فاضلاب شهر قاین، تأمین شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده