تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۱۳۴۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیگیری مجدانه اداره کل صمت استان خراسان شمالی برای فعالسازی معادن در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از صدور مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو تعداد معادن فعال استان را ۱۴۷ مورد بیان کرد، یک معدن نیز در حال تجهیز است.

به گفته وی در حال حاضر تعداد ۷۷معدن غیرفعال در استان وجود دارد که فرسودگی ماشین آلات، نبود صنایع فرآوری مواد جهت تکمیل زنجیره تولید از مشکلات معدن کاران استان به شمار می‌آید که سبب خام فروشی شده است.

وی با اشاره به معادن استان، سنگ تزیینی (مرمر، مرمریت، کنگلومرای تزیینی)، کلیت، باریت، سرب و روی اظهار داشت: این معادن بیشترین خام فروشی را دارند و در اولویت ایجاد صنایع تبدیلی هستند.

حاجی بگلو تسهیلات خرید ماشین آلات به کمک صندوق بیمه، تامین زیرساخت و واردات با تخفیف گمرکی را از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات معادن دانست.

به گفته وی راهسازی به طول ۵۰کیلومتر انجام و در دست تکمیل است و برق رسانی دو معدن از اقداماتی است که در جهت تامین زیرساخت معادن در دولت سیزدهم تاکنون صورت گرفته است.

مدیر کل صمت استان ضمن اشاره به مصوبات سفر رهبری درباره معادن، به تامین زیرساخت راه و برق معادن برای ۲۵ معدن، مطالعات ژئوفیزیک هوایی پهنه جذب استان پرداخت.

وی کمبود نقدینگی را عمده‌ترین مشکل معدن کاران برشمرد که منجر به عدم امکان نوسازی و بازسازی معادن و افزایش هزینه تولید گردیده است و امسال حدود ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات از محل توافقنامه صندوق بیمه و و بانک ملی برای رفع این مشکل اختصاص یافت.

مدیر کل صمت استان مشکل دیگر معادن استان را صنایع پایین دستی فراوری سنگ‌های تزیینی، تولید انواع پودر میکرو بنز، صنایع پایین دستی آلومینا، سرب و روی بیان کرد، در خصوص تامین زیرساخت تا حدودی این مشکل مرتفع شده است و به دلیل پیگیری و جذب اعتبارات کمتر مجموعه معدنی مشکل راه و برق دارد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده