تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۳۱۳۷۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

چالش‌های پیش روی صنعت فولاد هند در کنترل آلایندگی فولاد

‌می‌متالز - منبع اصلی انتشار دی اکسید کربن در فولادسازی، استفاده از انرژی حرارتی به عنوان سوخت و کاهنده است. میزان انتشار نیز با توجه به روش‌های مختلف تولید فولاد متفاوت است.

به گزارش می‌متالز، طبق منابع صنعتی، شدت انتشار دی اکسید کربن در روش تولید BF-BOF در هند ۲.۵-۲.۷ تن به ازای هر تن فولاد خام است.

شایان ذکر است، میانگین سطح جهانی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از این طریق حدود ۱.۸-۱.۹ است. دلایل اصلی عقب ماندن هند در کاهش ردپای دی اکسید کربن در تولید فولاد، کیفیت نسبتاً ضعیف مواد اولیه و استفاده کم از تکنولوژی در افزایش بهره وری است.

از سوی دیگر، طبق برآوردها، فولادسازی صد درصد مبتنی بر قراضه دارای کمترین شدت انتشار است و معادل ۱.۱ تا ۱.۳ تن دی اکسید کربن به ازای هر تن فولاد است.

در مقابل، تولید فولاد مبتنی بر آهن اسفنجی، انتشار بالاتری بین ۱.۵-۱.۷ دارد. توجه به این نکته ضروری است که این سطح از شدت انتشار در تولید آهن اسفنجی با گاز طبیعی قابل مشاهده است.

جایگزینی قراضه با آهن اسفنجی منجر به انتشار بیشتر گاز‌های گلخانه‌ای بسته به نوع انرژی مورد استفاده در تولید آن می‌شود.

در این بین چالش‌های زیادی پیش روی صنعت فولاد هند برای کاهش رد پای کربن در فولادسازی است از جمله آن که ایجاد تقاضا برای فولاد سبز به اقدامات نظارتی و سیاستی مانند قیمت گذاری کربن، مشوق‌های مالی برای فولاد با آلایندگی کم به ویژه در بخش دولتی بستگی دارد. تامین مالی نیز مشکل دیگر فولاد سازان در این مسیر است. چالش‌های مرتبط با در دسترس بودن انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس و قیمت مناسب نیز مطرح است و همچنین، مشکلات کوتاه مدت در افزایش تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل سوخت سبزتر مانند هیدروژن.

از طرفی عدم وجود تعریف یا استاندارد جهانی برای فولاد سبز نیز مطرح است. در حال حاضر، حدود ۲۸ استاندارد فولاد سبز در سراسر جهان وجود دارد.

نیاز به استانداردی یکنواخت برای فولاد سبز در هنگام پایش میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در کارخانه‌ها نیز قابل توجه است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده