تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۱۳۹۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد:

رشد تولید و تعادل بازار با تعامل حلقه‌های زنجیره تولید

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران می‌گوید، حفظ بازار و تنظیم و تعادل مناسب در عرضه و تقاضا، حکم مرگ و زندگی برای بنگاه‌ها دارد که اگر دولت به بخش خصوصی، بدنه تولید و نظام بازار اعتماد کند و همانند سال گذشته روند مطلوب عرضه و تقاضا با تعامل زنجیره تولید در بورس کالا ایجاد شود، همه شاهد شرایط بهتر بازار‌ها و رشد تولید و سرمایه گذاری خواهیم بود.
تعداد بازدید : 1

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه صنعت فولاد یکی از زنجیره‌های مهم تولید در کشور است، گفت: زنجیره ارزش فولاد سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی کشورمان دارد.

اکبریان با تاکید این نکته که حیات صنایع مختلف بستگی به حفظ بازار و تنظیم عرضه و تقاضای آن دارد، تصریح کرد: عدم تنظیم سازوکار عرضه و تقاضا در حکم مرگ و زندگی بنگاه‌ها به شمار می‌رود.

به گفته رییس انجمن سنگ آهن یکی از موضوع‌های محوری که در سال‌های گذشته همواره مدنظر فعالان و صاحب نظران قرار گرفته، مبحث نحوه قیمت‌گذاری بوده است.

وی ادامه داد: دولت در برهه‌ای با هدف تنظیم بازار بحث قیمت گذاری دستوری را مطرح کرد و نتیجه این تصمیم سرکوب شدید قیمت‌ها در حلقه‌هایی از زنجیره ارزش فولاد بود. به عبارت دیگر، شرایطی ایجاد شد که تعدادی از حلقه‌ها سود زیادی نصیبشان شود و تعداد دیگری از حلقه‌ها نه تنها سودی عایدشان نشد، بلکه در معرض زیان قرار گرفتند.

اکبریان با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری دستوری پیامد‌های نامطلوب را به همراه دارد، گفت: با تلاش انجمن‌های صنفی از نظام قیمت گذاری دستوری عبور کردیم و به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا رسیدیم. سازوکار بورسی برای شرکت‌های سنگ آهنی یکی از مطمئن‌ترین و بهترین شیوه‌های تخصیص منابع به حساب می‌آید.

وی با تاکید اینکه شرکت‌های سنگ آهنی به نظام بازار باور دارد، گفت: شرکت‌های سنگ آهنی حامیان سازوکار بازار و بورس کالا هستند و بورس کالا هم تمام تلاشش را برای تعامل با سنگ آهنی‌ها به کار بسته است.

رییس انجمن سنگ آهن خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ همکاری مطلوبی میان فعالان صنایع و بورس کالا شکل گرفت و شرایط مناسبی برای رشد تولید و تعادل بازار فراهم آمد که امیدواریم در سال جاری نیز این رویه مطلوب ادامه یابد.

به گفته او، ما شرکت‌های معدنی شرایط قبل از ورود به بورس کالا و قیمت گذاری‌های دولتی و تبعات آن برای تولید و بازار را دیده ایم از این رو از شفافیت ایجاد شده به واسطه عرضه در بورس کالا حمایت می‌کنیم.

اکبریان در خاتمه تاکید کرد: دولت اگر به بخش خصوصی و بدنه تولید اعتماد کند و مهم‌تر از همه، اگر به بازار اعتماد کند، نتیجه مثبت آن را به وضوح خواهد دید، همان طور که سال گذشته شرایط بهتر بازار‌ها و تعادل مناسب قیمت‌ها در زنجیره فولاد را مشاهده کرد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده