تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۳۹۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا عنوان کرد؛

برنامه‌ریزی مجتمع فولاد سبا برای حرکت بر لبه تکنولوژی تولید ورق‌های خودرویی

‌می‌متالز - رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا گفت: این مجتمع با تمرکز بر تولید محصولات جدید به ویژه گرید‌های خودرویی در تلاش است تا همگام با تولیدکنندگان پیشتاز دنیا در خدمت تأمین نیاز‌های صنعت خودرو کشور باشد.

به گزارش می‌متالز، آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا اظهار کرد: در این مجتمع به‌ویژه پس از توسعه‌های انجام شده در خطوط تولید، همواره یکی از موضوعاتی که در برنامه‌ریزی تولید مد نظر بوده، تمرکز بر محصولات ویژه به خصوص محصولات مورد نیاز صنعت خودرو کشور بوده است.

وی گفت: در همین راستا محصولات متنوعی در برنامه تولید قرار گرفت که از جمله آن می‌توان به فولاد‌های استحکام بالا مانند QSTE ۴۲۰ TM، QSTE ۵۰۰ TM و S ۵۰۰ MC اشاره کرد. ورق‌های پراستحکام کم آلیاژ یکی از محصولات دیگری بود که در برنامه‌ریزی تولید برای مصارف خودرویی قرار گرفت و ازجمله می‌توان به گرید HE ۳۹۰ D و HE ۴۴۵ D اشاره کرد که تولید ورق گرم آن در این مجتمع با موفقیت انجام شد.

رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا افزود: یکی از چالش‌های خودروسازان طی سال‌های گذشته، تأمین ورق‌های دوفازی فریتی-مارتنزیتی و فریتی-بینیتی بود که در این راستا فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به این موضوع توانست ورق گرم گرید‌های DP ۶۰۰ و FB ۶۰ را به تولید برساند که این اتفاق برای اولین بار در کشور در مجتمع فولاد سبا رخ داد.

وی خاطر نشان کرد: تولید گرید DP ۸۰۰ یکی از اهداف مجتمع فولاد سبا در سال ۱۴۰۲ است که در کنار آن کار مطالعات برای تولید گرید DP ۱۰۰۰ نیز آغاز شده است. این دو گرید از جمله گرید‌های مورد استفاده در خودرو‌های روز دنیا محسوب می‌شوند، به خصوص DP ۱۰۰۰ که لبه تکنولوژی ورق‌های خودرویی محسوب می‌شود.

یکی از ارزشمندترین دستاورد‌های مجتمع فولاد سبا در سال ۱۴۰۱ دستیابی به دانش تولید ورق گرم فولاد زنگ‌نزن فریتی بود که موردنیاز صنایع خودروسازی است. مجتمع فولاد سبا موفق شد که ورق گرم این محصول استراتژیک را برای اولین بار در خاورمیانه تولید کند.

حاجی‌پور تصریح کرد: تولید ورق ۳۴ CrMo ۴، مورد استفاده در مخازن CNG خودرو‌ها از جمله اتفاقات خوب دیگری بود که برای تأمین نیاز خودرو‌های گازسوز رخ داد و تولید گریدهای‌های‌کربن بالا و عملیات حرارتی‌پذیر نیز در دستور کار قرار گرفته و امسال تمرکز خاصی بر آن داریم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده