تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۱۴۷۰۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال ابلاغ شد

می متالز - آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده دست‌ دوم با عمر کمتر از پنج سال از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش می‌متالز، آئین‌نامه اجرایی بند ص تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه در مورد واردات خودرو‌های دست‌دوم از سوی محمد مخبر ابلاغ شد.

براساس این آئین‌نامه، سن خودرو‌های وارداتی بر مبنای سال ساخت در زمان ورود باید کمتر از پنج سال باشد. دارا بودن حدود آلایندگی مجاز براساس قوانین و مقررات و استاندارد الزامی است.

تبصره - مجوز فعالیت خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه در شبکه حمل و نقل عمومی توسط سازمان و سازمان شهرداری‌ها حسب مورد و پس از اخذ و ارائه گواهی معاینه فنی صادر می‌شود.

ماده ۳- خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۸۶ و آیین‌نامه اجرایی مصوب ۹۵.۱.۲۸ و اصلاحات بعدی آن و تامین قطعات برخوردار باشند.

تبصره - به شکایات واصله در خصوص عملکرد شرکت‌های وارد‌کننده اعم از شرکت حمل و نقل و وارد‌کننده خودرو، وفق مقررات مربوط در مراجع ذی صلاح رسیدگی می‌شود.

ماده ۴- سازمان و سازمان شهرداری‌ها موظفند حسب وجود تقاضا و پس از نیازسنجی، ترکیب و تعداد خودرو‌های مورد نیاز و ضوابط آن‌ها را بر اساس نشان‌های تجاری (برند)، اعلام عمومی کنند.

تبصره- وزارت صنعت موظف است نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو‌های شرکت‌های وارد‌کننده با تأیید و تشخیص سازمان و سازمان شهرداری هم حسب مورد اقدام کند.

ماده ۵- ورود و ترخیص خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه در بنادر و گمرکات اجرایی بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

ماده ۶- منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه از سوی بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.

ماده ۷- گواهی اسقاط خودرو برای وارد‌کنندگان خودرو یا جایگزین آن بر اساس بند الف تبصره ۳ ماده ۱۰ اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱، باید پیش از شماره‌گذاری ارائه شود.

تبصره - واردات خودرو‌هایی که با تأیید سازمان با سازمان شهرداری‌ها حسب مورد در حمل و نقل عمومی برون و درون‌شهری به کار گرفته می‌شوند از پرداخت ۵۰ درصد سود بازرگانی معاف می‌شوند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده