تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۱۴۹۲۵
سرویس خبر : انرژی
فریدون عباسی، نماینده مجلس:

آمریکا منتظر عواقب تخلیه و توقیف نفتکش ایرانی باشد

‌می‌متالز - یک نفتکش که مدت‌ها مظنون به حمل نفت خام تحریم‌شده ایران بود، ابتدای این هفته تخلیه محموله خود را در نزدیکی تگزاس آغاز کرد. فریدون عباسی، نماینده مجلس، اعلام کرد که آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر به هشدار‌های ایران توجه نکنند قطعا عواقب آن را می‌بینند.

به گزارش می‌متالز، اواسط خرداد امسال بود که خبری روی خروجی رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت که از توقیف نفتکش ایرانی موسوم به «سوئز راجان» در گالوستون، ۸۰ کیلومتری هوستون آمریکا، حکایت داشت. آمریکا این نفتکش را در راستای اجرای تحریم‌ها توقیف کرد و حجم محموله نفت ایرانی در این نفتکش ۸۰۰ هزار بشکه، معادل ۵۶ میلیون دلار، برآورد شده است.

این نفتکش که زیر پرچم جزایر مارشال فعالیت می‌کند، مشغول انتقال محموله خود به نفتکش «آقای فرات/ MR EUPHRATES» است، اما در فوریه ۲۰۲۲ گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» مدعی شد که این نفتکش مظنون به حمل نفت بارگیری‌شده از جزیره ایرانی خارک است. سوئز راجان ماه‌ها در سواحل دریای چین جنوبی و در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخته بود تا آنکه ناگهان و بدون توضیحی راهی خلیج مکزیک شد.

پس از مدتی یک رسانه آمریکایی با بررسی رصد تردد کشتی‌ها خبر جدیدی از وضعیت این نفتکش منتشر کرد؛ بنابر گزارش رسانه‌های آمریکا تخلیه نفت توقیف‌شده ایران در ساحل تگزاس و انتقال آن به یک نفتکش دیگر آغاز شده و عملیات انتقال محموله نفتکش سوئز راجان به یک نفتکش دیگر به نام «مستر یوفریتس» (the Mr. Euphrates) در حال انجام است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتقال محموله نفت توقیف شده ایران به یک نفتکش دیگر در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرق هیوستون ایالت تگزاس انجام شده و نفتکش «مستر یوفریتس» (the Mr. Euphrates) تحت پرچم لیبریا است.

پیش از این خبر‌ها حاکی از این بود که به‌رغم صدور مجوز دولت آمریکا برای تخلیه نفت توقیف‌شده ایران، تمایلی به تخلیه این محموله وجود ندارد و دلیل آن هم نگرانی نماینده‌های تجاری است، نماینده‌های تجاری مطرح می‌کردند که چنانچه کشتی‌ای اقدام به انتقال نفت توقیف‌شده ایران کند توسط مشتری‌ها کنار گذاشته خواهد شد.

علاوه بر این، با وجود اینکه دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده، اما به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام این کار ندارند.

واشینگتن دچار خطای محاسباتی شده است؟

در حالی گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار نفتکش مشکوک به حمل محموله‌های ایران را صادر کرده که مقامات ایران در هفته‌های گذشته بار‌ها نسبت به تخلیه و فروش این نفت توقیف‌شده هشدار داده‌اند.

 علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، در این رابطه گفته است: «واشینگتن بار‌ها مرتکب اشتباهات محاسباتی شده و بار‌ها هم به اشتباهات خود پی برده است. اگر دشمنان حماقت کرده و نفتکش ایران را تخلیه کنند، مقابله به مثل خواهیم کرد.».

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در آخرین نشست خبری خود با اشاره آزادشدن محموله نفت ایران در تگزاس اعلام کرد: «چنین خبری را در رسانه‌ها دیدم و اطلاعات تاییدشده ندارم. دولت آمریکا هم موضعی نداشته است. مقامات آمریکا مطلع هستند دوران بزن در رو تمام شده است.».

وی تاکید کرد: «ما برای احقاق حقوق ملت ایران دست‌بسته نبوده و واکنش نشان خواهیم داد و دست آن‌ها را کوتاه خواهیم کرد. آن‌هایی که برنامه‌ای در سر دارند حتما به سوابق ایران در موارد مشابه دقت و منافع خود را در نظر بگیرند. قبلا اقداماتی در تعددی به نفتکش‌های ایران صورت گرفته که مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض حمل و نقل دریایی است و در احقاق خود دست بسته نخواهیم بود.».

آمریکا عواقب تخلیه و توقیف نفتکش ایرانی را در نظر بگیرد

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر به هشدار‌های ایران توجه نکنند قطعا عواقب آن را می‌بینند؛ ایران به‌سادگی از حق و حقوق خود نمی‌گذرد. سیاستمداران و نیرو‌های مسلح ایران هم نسبت به این موضوع بار‌ها هشدار داده‌اند.

وی تاکید کرد: وقتی از هشدار صحبت می‌کنیم بدان معناست که جلوی برخی اقدامات گرفته شود و حواس طرف مقابل به تبعات اقدامات خود باشد و باید بدانند هزینه‌هایشان در دفاع از خودشان و پیروانشان بیشتر خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که تخلیه نفتکش‌های ایران به چه طریقی صورت گرفته ادامه داد: راه‌های مختلفی برای تخلیه نفتکش‌ها وجود دارد؛ اگر شرکتی آمده و این نفت را تخلیه کرده مساله متفاوت است؛ چون معمولاً کشور‌ها در آغاز با هم درگیر نمی‌شوند و اموال شرکتی که تخلیه کرده در هر کجای دنیا که باشد مورد تهدید ایران قرار می‌گیرد. از این رو، می‌توان در هر زمانی در هر نقطه‌ای به آن‌ها ضربه زد. وقتی این شرکت وارد لیست تحریم ایران شود مورد برخورد قاطع قرار می‌گیرد.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا برای دریافت ضربات ایران خود را آماده کند. ایران سیستم‌های هوشمندی دارد و می‌تواند از جایی که لازم است آن‌ها را تهدید کند. حتما آمریکا باید منتظر عواقب این کار باشد و خسارت خواهد دید و همانطور که رهبر انقلاب گفته است دوران بزن در رو تمام شده است و آن‌ها قطعا از اقدامات خصمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهند آسیب خواهند دید.

چنین اظهاراتی در حالی از سوی مقامات دولتی و نظامی و نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که شاید اگر ایران امروز در طول این سال‌ها تحریم نبود دیگر برای تردد کشتی‌ها و صادرات نفت خود با چنین موانع و معضلاتی مواجه نمی‌شد و اصلا نیاز نبود با پرچم پاناما، اندونزی، جزایر مارشال و … محموله‌های صادراتی خود را جابه‌جا کند.

از این رو شاید قبل از تهدید به اقدام متقابل و استفاده از الفاظ نظامی تلاش برای به نتیجه رساندن برجام و رفع تحریم‌ها تمام این مشکلات را از ریشه حل کند و ایران با پرچم خود و به اندازه نیاز و با قیمت واقعی نفت خود را به دنیا صادر کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده