تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۱۴۹۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهترین سپر تورمی

‌می‌متالز - در‌حال‌حاضر تمامی بازار‌های موازی در رکود به سر می‌برند و شاید بخشی از دلیل آن سیاست‌های دولت در خصوص پیش‌فروش خودرو و بالا بودن نرخ بهره بوده است.

به گزارش می‌متالز، به‌هرحال تمام این عوامل کمک کرده تا دامنه رکود وسیع‌تر شود. در‌حال‌حاضر تقریبا از لحاظ ارزش معاملات و روند قیمتی در بازار‌های موازی نیز شرایط پررونقی شاهد نیستیم. در این میان نقدشوندگی که همیشه از مزایای بازار سرمایه محسوب می‌شده در‌حال‌حاضر در شرایط مناسبی نیست؛ کما اینکه در دو هفته گذشته ارزش معاملات نیز تقریبا نصف میانگین معاملات ماهانه بوده است. در خصوص وضعیت بازار سرمایه در میان‌مدت به نظر می‌رسد رفتار سیاستگذار و نحوه واکنش دولت به اتفاقات بازار سرمایه بسیار مهم است.

در سالیان گذشته برخی مواقع حمایت‌های مالی و رسانه‌ای از بازار سرمایه جواب می‌داد؛ چه برگزاری برخی از جلسات چه حمایت از سهامداران عمده حتی با اصرار سازمان بورس به‌هر‌حال جوابگوی بهبود روند بازار بود و کمک می‌کرد تا روند بازار برگردد؛ اما در‌حال‌حاضر هم به واسطه اینکه نهاد‌های عمومی و سهامداران عمده منابعی ندارند و هم به دلیل اینکه به نظر می‌رسد دولت اراده‌ای برای تغییر روند بازار ندارد آن ابزار‌ها نیز کارآیی خود را از دست داده‌اند.

از طرفی مرداد و شهریور به دلیل اینکه فصل مجامع نیز به پایان می‌رسد معمولا خیلی اخبار مثبت یا اتفاقات خاصی از سمت بنگاه‌ها به بازار منعکس نمی‌شود و از طرف دیگر ورودی منابع هم از سمت سود تقسیمی اتفاق نمی‌افتد. معمولا در این یکی دو ماه به صورت سنتی بازار سرمایه فقر اطلاعاتی دارد و منتظر گزارش‌های ماهانه می‌ماند. در این بین متاسفانه قیمت‌های جهانی نیز حمایت خوبی از بازار سرمایه نکرده و به دلیل اتفاقاتی که در چین افتاده قیمت‌های جهانی نیز شرایط مناسبی ندارد. مهم‌ترین خبری که در یکی دو ماه آینده می‌تواند در روند میان‌مدت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد رفتار دولت و واکنشش به ابطال مصوبه گاز پتروشیمی از سمت مجلس است. امیدواریم دولت با رفتار منصفانه و عقلایی سعی در اصلاح بخشنامه خوراک گاز داشته باشد، چرا که این بخشنامه اثر خود را به‌وضوح روی تراز ارزی، دلار و اشتغال خواهد گذاشت و از طرف دیگر برنامه هفتم نیز در سه‌ماهه آینده سیر تصویب خود را طی می‌کند که این موضوع هم روی روند بازار اثرگذار خواهد بود.

شرایط بازار در‌حال‌حاضر خیلی مبهم است و در چنین شرایطی نمی‌توان درصد مشخصی برای دارایی تنظیم کرد. در این شرایط به افراد توصیه می‌شود پرتفویی از تمام دارایی‌ها داشته باشند. با توجه به انتظارات تورمی دارایی‌هایی مانند صندوق‌های با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی نمی‌تواند خیلی جذاب باشد، اما سایر دارایی‌ها مانند کالاها، ابزار‌های دلاری و در مرحله آخر سهام می‌توانند کمک کنند تا یک سپر تورمی داشته باشیم. به‌طور‌کلی طی سه سال اخیر به دلیل کاهش حاشیه سود، سهام نتوانسته سپر تورمی مناسبی باشد؛ به همین دلیل کالا‌ها و ابزار‌های دلاری در این شرایط سپر تورمی مناسب‌تری هستند.

مهدی دلبری/ تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده