تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۳۱۴۹۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نقش آفرینی «گل گهر» در ابر پروژه ملی

‌می‌متالز - ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که با سرمایه گذاری شرکت‌های معدنی صورت گرفت، توانست بخشی از نگرانی‌ها درباره تامین آب منطقه و این صنایع را برطرف کند. این در حالی است که نگاه بلند مدت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر باعث شد تا بیشترین سهم در سرمایه گذاری این پروژه را از آن خود کند.

به گزارش می‌متالز، آب یکی از مهمترین موضوعات برای توسعه صنعتی است که در برخی صنایع از جمله صنایع فولادسازی و مس نقش پررنگ تری را ایفا می‌کند. اما در این بین جانمایی برخی صنایع دسترسی به آب را سخت کرد. به عنوان مثال ۸ طرح فولادی توسط دولت مطرح و به تصویب رسید، بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین در مناطق کم آب طراحی شد که می‌تواند در نهایت تامین آب را سخت و بر قیمت تمام شده اثر گذار باشد.

نگرانی درباره تامین آب در فلات مرکزی برای مردم منطقه و صنایع حاضر در این منطقه به جایی رسید که طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در دستور کار قرار گرفت.

بر همین اساس نخستین خط لوله انتقال آب در سال۱۳۹۹ اجرا شد. تأمین بخشی از نیاز آبی فعلی و طرح‌های توسعه شرکت‌های سهیم در طرح (معادن گل گهر، مس سرچشمه، چادرملو) به میزان ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال از اصلی‌ترین اهداف اجرای این پروژه بود. درواقع پروژه انتقال آب خلیج فارس در زمره مهمترین پروژه‌های ملی با سرمایه گذاری چند شرکت معدنی از جمله شرکت معدنی و صنعتی گل گهر کلید خورد. این در حالی است که جمع هزینه در مرحله شیرین سازی و خط انتقال تا سیرجان، ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (ریالی و ارزی) محاسبه شده بود.

گل گهر در راستای توسعه‌های صنعتی خود و همچنین نقش آفرینی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، با سهم ۴/ ۴۴درصد در بین سهامداران شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس قرار گرفت تا مهر تایید بر وسعه منطقه خود را بزند.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که در نظر دارد علاوه بر افزایش سهم خود در زنجیره ارزش فولاد، در افق ۲۰۳۰ به قله فناوری تبدیل شود، باید در تمامی حوزه‌ها به ویژه تامین انرژی از جمله آب نیز پیشران باشد.

به همین دلیل حضور در میان سهامداران آن هم با سهمی بیشتر در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، باعث شد تا وزن گل گهر در این ابر پروژه ملی افزایش پیدا کند.

درواقع سهم گل گهر در این سرمایه گذارای از سایر شرکت‌های معدنی بالاتر بود. به همین دلیل باید گل گهر را از شرکت‌های معدنی اثر گذار در توسعه فلات مرکزی ایران دانست که علاوه بر تامین آب شرب منطقه، نیاز صنایع را هم تامین کرده و به اشتغالزایی و تولید کمک شایانی کند.

گل گهر امروز به الزامات توسعه پایدار اعتقاد داشته و می‌داند باید تامین انرژی برای واحد‌های صنعتی به موازات تامین مواد اولیه انجام گیرد. در کنار آن نیز باید به حفظ محیط زیست و استفاده از انرژی‌های پاک نیز توجه ویژه داشت. گل گهر امروز با تعریف پروژه‌های توسعه ای، در حال افزایش سهم خود در بازار داخلی و صادراتی است. از سویی دیگر چشم انداز تبدیل شدن به قطب فولادی کشور نیز باعث شده تا تامین زیرساخت‌ها در دستور کار این مجموعه قرار بگیرد.

درواقع نگاه بلند مدت و توسعه‌ای در مجموعه گل گهر منجر به سرمایه گذاری‌هایی شد که بخش عمده‌ای از آن در نهایت در تقسیم سود سالانه و حمایت سهامداران از این مجموعه به خوبی قابل رویت است.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده