تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۱۵۵۶۵
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت برق حرارتی:

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی به ۷.۴ هزار مگاوات افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: طی دو سال اخیر حدود ۷.۴ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شد.

به گزارش می‌متالز، عبدالرسول پیشاهنگ با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای کاهش ناترازی در تولید و مصرف برق، اعلام کرد: پیش‌بینی شده طی چهار سال فعالیت دولت حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها افزوده شود که حدود ۱۵ هزار مگاوات از طریق ساخت نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی محقق خواهد شد.

حدود ۹۴ درصد انرژی توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. از ابتدای شروع به کار دولت و در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری بالغ بر ۷.۴ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده که این اقدام از طریق سنکرون ۳۹ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۵.۳ هزار مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات محقق شد.

واحد‌های سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های چرخه ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی (سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه و واحد‌های گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بود.

همچنین در این مدت واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان (دو واحد) نیز به شبکه سراسری برق متصل شد. با توجه به اینکه تولید برق واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی نیازی به سوخت جدید نداشته و از اتلاف انرژی واحد‌های گازی تامین نیاز می‌شود از این رو احداث واحد‌های بخار، زمینه صرفه‌جویی ۳.۲ میلیارد مترمکعبی مصرف سوخت را در سال فراهم کرد.

با افتتاح پروژه‌های جدید، ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی به ۷۴.۳ هزار مگاوات رسید. این واحد‌ها حدود ۸۴ درصد ظرفیت نیروگاهی و ۹۴ درصد تولید برق را اختصاص دادند. حال ۶۲۱ واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان را بر عهده دارند که بیش از ۶۸ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده