تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۱۵۶۰۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سیاهکلی ضمن استقبال از تولید خودرو‌های برقی در کشور، تاکید کرد؛

باید از خودرو‌های گازسوز و بنزینی عبور کنیم/ زیرساخت و توانایی تولیدخودرو‌های برقی در کشور وجود دارد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم زیرساخت و هم توانایی تولید خودرو‌های برقی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: اینکه کماکان روی خودرو‌های گازی و بنزینی بمانیم حتماً به ضرر محیط زیست است و آثار مخرب فراوانی دارد. حتماً باید از این مساله عبور کنیم و نمی‌توانیم بر مدار قدیم بمانیم.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی، نمایند مردم قزوین، آبیک و البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جایگزینی خودرو‌ها و متورسیکلت‌های برقی با خودرو‌های گازسوز و بنزینی در کشور که این روز‌ها زمزمه‌های آن از زبان مسوولان دولتی شنیده می‌شود، را کار ارزشمندی خواند و گفت: امروز دنیا از مصرف سوخت‌های فسیلی دچار بحران‌های اساسی در حوزه محیط زیست و ... شده و می‌شود. از طرفی رعایت و تلاش ما در زمینه‌های مختلف هم برای زندگی بهتر است و نمی‌توانیم محیط را آلوده کنیم؛ لذا با توجه به ورود تکنولوژی و پیشرفت فناوری، زمان، زمانِ ورود به عرصه خودرو‌های برقی است و خوشبختانه ایران هم به تولید این خودرو‌ها رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه تولید و ورود خودرو و موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان حمل و نقل کشور کار ارزشمندی است، تصریح کرد: میزان کارایی و بهره‌وری خودرو‌های الکتریکی بالا و آلایندگی آن‌ها بسیار کم است و همه ما باید کمک کنیم که این کار حرکت کند.

هم زیرساخت و هم توانایی ساخت خودرو‌های برقی در کشور هست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های تامین انرژی وسایل نقلیه برقی در کشور فراهم است؟ عنوان کرد: اگر از سوخت‌های فسیلی چشم‌پوشی کنیم، امروز تولید انرژی برق با استفاده از گاز، آب و خورشید -که منبع اصلی این انرژی است- ساده شده و روز به روز هم تکنولوژی پیشرفت می‌کند و هزینه‌های بهره‌برداری از این انرژی‌ها را کاهش و کیفیت کار را افزایش می‌دهد؛ لذا از نظر ایجاد زیرساخت نباید نگران باشیم، زیرا هم زیرساخت و هم توانایی آن در کشور وجود دارد و هم تکنولوژی دنیا در حال پیشرفت است و دانشمندان و اندیشمندان در حوزه خودرو کار می‌کنند.

سیاهکلی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث در خودرو‌های برقی، باتری آن‌ها است، اضافه کرد: خوشبختانه نسل جدید باتری‌ها در حال ساخت و ورود به بازار است و کیفیت را بالا برده است.

باتری؛ مساله اصلی خودرو‌های برقی

وی با تاکید بر اینکه مساله اصلی باتری، طول عمر، آلایندگی و تکنولوژی ساخت آن است، ادامه داد: باید زمان شارژ باتری کوتاه شود، یعنی شما نمی‌توانید یک ساعت منتظر بمانید که باتری خودرو شارژ شود و بعد از شارژ هم ممکن است مسافت کوتاهی در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر همراهی کند، که این مقدار باید افزایش پیدا کند؛ بنابراین حوزه باتری بیشتر مشکل دارد در دیگر حوزه‌ها مشکل چندانی نیست.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ورود خودرو‌های الکتریکی به ناوگان حمل‌ونقل کار ارزشمندی است، تصریح کرد: ما حتماً از پس این کار برمی‌آییم؛ یا حداقل بهتر از خودرو‌های بنزینی از پس کار برمی‌آییم.

سیاهکلی سرعت پیشرفت کشور در حوزه خودرو‌های برقی را کاملاً عادی خواند و گفت: دنیا هم با یک تأملی کار را پیش می‌برد و شاهد هستیم تولید خودرو‌های برقی هنوز خیلی سرعت نگرفته است و با سرعت ملایمی پیش می‌رود؛ دلیل آن هم این است که روی نسل‌های جدید باتری و ذخیره‌سازی سرعت، کیفیت، طول عمر و زمان مصرف باتری کار می‌شود. در ادامه اگر این تلاش‌ها به جایی برسد که هم زمان طی بشود و هم انرژی و هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند، تولید این نسل از خودرو‌ها هم سرعت می‌گیرد.

وی ضمن ابراز خشنودی از شرایط خوب ایران در موضوع خودرو‌های برقی، عنوان کرد: در ایران هم نمونه‌های تولید داخل را داریم و هم می‌توان پلتفرم‌هایی مشترک با کشور‌هایی که در این زمینه کار کردند را وارد کرد. در کل وضعیت نسبت به خودرو‌های سوخت فسیلی خیلی بهتر است و به نظر من همه ما باید کمک کنیم در این مسیر ادامه دهیم.

نمی‌توانیم بر مدار قدیم بمانیم!

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به وجود ظرفیت خوب انرژی خورشید در کشور که آلاینده هم نیست و باید استفاده شود، گفت: ما باید از مساله تولید خودرو‌های گازسوز و بنزینی عبور کنیم. اینکه کماکان روی خودرو‌های گازی و بنزینی بمانیم حتماً به ضرر محیط زیست است و آثار مخرب فراوانی دارد. حتماً باید از این مساله عبور کنیم. زیرا دنیا به این سمت می‌رود و ما نمی‌توانیم بر مدار قدیم بمانیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امروز تولید انرژی برق هم ساده‌تر شده و خیلی پیچیدگی ندارد، مخصوصاً استفاده از پلیت‌های خورشیدی کار را بسیار ساده کرده است، اضافه کرد: الان شارژر‌های شارژ خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی در منازل، تولید و وارد بازار شده و صاحبان خودرو‌ها می‌توانند در پارکینگ منزل خودروی خود را به برق متصل و شارژ کنند.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه هرچه جلوتر می‌رویم کار ساده‌تر و کیفی‌تر می‌شود، افزود: برای مثال باتری‌های همین گوشی موبایل که امروز دست همه ما است را در نظر بگیرید، در عین حال که سبک و کوچک شده، نسبت به گذشته دوام بسیار بالاتری دارد. این اتفاق در حوزه باتری خودرو‌ها هم افتاده است و نسل‌های جدید باتری که پیش‌بینی می‌شود وارد بازار شود، حوزه انرژی را متحول می‌کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده